Volvo 740 läcker in vatten förargolvet, (sjöbad) och golvet bak

paketerad
11 november 2013 · 223 Inlägg

Hej har ett så irriterande problem, för att inte tala om badplatsen i bilen..

När det regnar nån gång efter timmar så rinner det in vatten nånstans och lägger sig på golvet vid pedalen samt rinner ner till baksätet vid golvet, du kan nästan plaska med händerna så mycket vatten är det och snart har jag ingen bil kvar.

Jag har haft ett rosthål som har kommit till pga av vattenpölen., som nu är lagat och tätat med rostskyddsmassa, nu finns det inga hål, har kollat noga.

# Jag har tätat luckan (Ventilations luckan) vid vänster om pedalerna nu är det tätt och den sitter fast!
# Fixat och kollat golvet runt om det finns några hål, finns ej.
# kylaren tappar inte vatten och vattnet är luktfri. Så vi kan utesluta kylaren.
# sprutat vatten i insuget vid torpedväggen, ja ser dock inget vatten, vänta i några min enbart.

spekulationer, kan det komma vatten vid framrutan där är listen sitter? listen är i hård plast så några droppar kommer nog in. Är det tätt i torpedväggen så vattnet rinner ner där det inte ska va? Dock när jag hällde eller spruta vatten så gick det ner på sidorna som det ska göra..

Nån mer som har detta stora problem?

740 års 88, ej ac, ej sol lucka.

Henkix
11 november 2013 · 6 737 Inlägg

den där hårdplastlisten runt rutan är mer till för dekoration wink
kolla där ventilationssystemet går ut under torpedplåten, där läckte det på min när det börja regna tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
paketerad
11 november 2013 · 223 Inlägg

Henkix skrev:
den där hårdplastlisten runt rutan är mer till för dekoration wink
kolla där ventilationssystemet går ut under torpedplåten, där läckte det på min när det börja regna tongue

är det ett helvete att sätta tillbaka listen alltså gummi listen vid torpedväggen om den ryker? om jag tar bort hela torpedväggen för att kolla.

Henkix
11 november 2013 · 6 737 Inlägg

menar du den kromade listen som sitter längst ner på rutan?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
paketerad
11 november 2013 · 223 Inlägg

sitter nån gummi list, mellan motorhuven och torpedväggen, innanför. den verkar vara fast vid torpedplåten. börjar där typ skruvarna sitter

MaulinR93
11 november 2013 · 97 Inlägg

Hade samma problem på en 740, visade sig att vindrutan knappt hade nåt lim och satt löst. Tog man bort listerna runt vinddrutan så kunde man trycka ut rutan ett par cm. Så kolla det. smile

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Henkix
12 november 2013 · 6 737 Inlägg

toorop skrev:
sitter nån gummi list, mellan motorhuven och torpedväggen, innanför. den verkar vara fast vid torpedplåten. börjar där typ skruvarna sitter

aha den tongue
ta bort hela torpedplåten så får du listen med dej och slipper rycka dän den smile och nej den är inte svår att sätta dit igen men dock brukar clipsen till den gå sönder, jävla plasta skit vet du wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
paketerad
12 november 2013 · 223 Inlägg

Henkix skrev:

toorop skrev:
sitter nån gummi list, mellan motorhuven och torpedväggen, innanför. den verkar vara fast vid torpedplåten. börjar där typ skruvarna sitter

aha den tongue
ta bort hela torpedplåten så får du listen med dej och slipper rycka dän den smile och nej den är inte svår att sätta dit igen men dock brukar clipsen till den gå sönder, jävla plasta skit vet du wink

hahah okej smile

tack

paketerad
12 november 2013 · 223 Inlägg

MaulinR93 skrev:
Hade samma problem på en 740, visade sig att vindrutan knappt hade nåt lim och satt löst. Tog man bort listerna runt vinddrutan så kunde man trycka ut rutan ett par cm. Så kolla det. smile

får kolla det. smile

paketerad
12 november 2013 · 223 Inlägg
Henkix
12 november 2013 · 6 737 Inlägg

på med mera tätning så slipper du nog åka runt i en simhall wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
paketerad
12 november 2013 · 223 Inlägg

Henkix skrev:
på med mera tätning så slipper du nog åka runt i en simhall wink

haha fixat med marin silkon. smilecool

zzr94092
12 november 2013 · 4 385 Inlägg

det är inte så att avrinningshålen i trösklarna är täta,var så på en 140 jag hade för typ 40 år sedan,blev ju fullt med vatten tillslut..

paketerad
12 november 2013 · 223 Inlägg

zzr94092 skrev:
det är inte så att avrinningshålen i trösklarna är täta,var så på en 140 jag hade för typ 40 år sedan,blev ju fullt med vatten tillslut..

Tänkte kolla det genom att peta med nån smal pinne, när det slutat regna.. cool

paketerad
12 november 2013 · 223 Inlägg

Jaha sån tur hade man ju givetvis inte, börjar redan bildas en pöl på golvet efter ny tätning, nu är det torpedväggen som står högt i listan... fan också!

Themaztervirre
2 november 2020 · 56 Inlägg

Hej! Har samma problem på min 740. Även på passagerarsidan. Hur löste du det? Vad var felet?

Steff240
2 november 2020 · 1 017 Inlägg

Det kan vara som skrivits tidigare i tråden, men det kan även vara så att det börjat rosta hål i golvet så att vatten kommer in den vägen.

jaka54
2 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kolla avrinningshålen i trösklarna! Vattenet rinner igenom A-stolpen och ner i trösklarna och ut. Är det då en massa löv och skit i hålen i trösklarna rinner vattnet in i kup'en. Hade det felet på en 240 för många år sedan.
Men ...det är inte så att din vattenventil bakom pedalstället läcker?? Brosan hade det felet på sin 745:a för ett tiotal år sedan.
Sen kan det naturligtvis vara vindrutan som läcker...
Bara att välja...

Arly165 Bakhjulsdriven
2 november 2020 · 334 Inlägg

Om dräneringen till trösklarna är igensatt, så kan de fyllas upp med vatten och läcka in i kupen. Häll vatten på bilen (särskilt vid torpedplåten) och se om det rinner ut ur nederkant på trösklarna. Fylls de med vatten kan det tippa över in i kupen. Vanligt att de sätts igen med löv och mög.

EDIT: Såg att tipset redan hade skrivits..

Senast redigerat av Arly165 (2 november 2020)

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang