Någon som bankör elbil?

Gubbjaevel
2 november 2020 · 10 Inlägg

Hola!

Kommer till våren börja banköra min lilla Amperäcer...

Någon som har erfarenhet, tips?

Håller till i Västsverige!

f

/F
"There's no replacement for displacement..." - jo.
torpis Forummoderator
3 november 2020 · 10 572 Inlägg

Intressant med bankörning av elfordon. Nackdelen är att du är en early adopter och kommer få många märkliga blickar minst sagt. Dock kommer dom snart förstå fördelarna med uteblivet buller. En bekant provade detta inom motocross och det gick snabbare än man kan tro för dom att förstå fördelarna.

Elbilar tenderar att vara dyrare än om man går in med en bensinbil, tänker på avsaknad av försäkring under körning på racerbana. Kan bli dyrt om det går fel.

Elbilar tenderar att vara tyngre. Även om man kan dimensionera bromsar efter tyngden så lär däcken få bekänna färg. Ett val där som inte överhettar för lätt är kanske en poäng. Även lätta bilar så som Lotus kan ju överhetta vissa däck.

På något vis vore det även praktiskt med laddning på banan, men det är nog svårt som det ser ut idag. I Falkenberg är det ju knappt en mil till Supercharger från racerbanan, men det är ju trevligare att spendera tiden på banan än att köra in/ut och iväg. Å andra sidan kanske man klarar sin körning utan att behöva ladda, eller kan åka och ladda under lunchpausen. Olika bilar har olika behov. Att kunna köra kylning från AC-nätet är inte dumt tänker jag.

Enda elektriska på bana jag vet om i Sverige förutom motorcyklarna då är dragsters.

På internet finns dock många som tävlar med Tesla Model 3, dom kallar de Tesla corsa. Kanske kan ge tips oavsett bilval.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Gubbjaevel
3 november 2020 · 10 Inlägg

Tack för svar!

Early adopter: Jag har inga problem att snacka för mig själv, eller bilen. Och har inte träffat en enda än som inte är helt frälst efter en quick launch. Ett icke-problem! tongue

Försäkring: Har tecknat en försäkring där bankörning i regi av Porsche Klubbar på godkända FIA banor ingår. Bör gå fint. Försäkringen är billigare (med ett par tusen) än den för min sista ICE bil...!

Tyngre: Yep, där har vi "problemet." 0,4G bromsas via regen, resten PSCB (stora som satan). Men ja - här är 1/2 av det jag helt säkert kommer att lära mig är en av nackdelarna.
Däck: Där har vi 2/2 av problemet som jag ser. 1,15G i acceleration/2,6sek/100 och 850Nm moment gör slarvsylta av däcken. Detta blir en större kostnad för mig som elracer än en ICEracer. Tough luck?

Laddning: Ja, ok. Problem #3 då. I Porsche clubs regi så verkar det standard att köra dit lastbilsladdaren, om ni sett den. Galet galant lösning, om ni frågar mig!! Men för "vanlig" trackday så är det ungefär 1h hårdkörning sen får man fundera på laddning. Kan ladda på Ionity i Varberg (25km?) från Fbg, men som du säger så vill man ju hellre socialisera än att åka och ladda. Tänker detta blir bättre med tiden...

Tesla corsa - tackar skall söka mig vidare!

Mvh
f

Senast redigerat av WattzUp (3 november 2020)

/F
"There's no replacement for displacement..." - jo.
torpis Forummoderator
4 november 2020 · 10 572 Inlägg

WattzUp skrev:
Tack för svar!

Early adopter: Jag har inga problem att snacka för mig själv, eller bilen. Och har inte träffat en enda än som inte är helt frälst efter en quick launch. Ett icke-problem! tongue

Återkoppla gärna :-)


WattzUp skrev:
Försäkring: Har tecknat en försäkring där bankörning i regi av Porsche Klubbar på godkända FIA banor ingår. Bör gå fint. Försäkringen är billigare (med ett par tusen) än den för min sista ICE bil...!

Har du en Porsche och kommer på Porscheträffar så är det antagligen ett mindre problem med försäkringen och även punkt 1.

WattzUp skrev:
Tyngre: Yep, där har vi "problemet." 0,4G bromsas via regen, resten PSCB (stora som satan). Men ja - här är 1/2 av det jag helt säkert kommer att lära mig är en av nackdelarna.
Däck: Där har vi 2/2 av problemet som jag ser. 1,15G i acceleration/2,6sek/100 och 850Nm moment gör slarvsylta av däcken. Detta blir en större kostnad för mig som elracer än en ICEracer. Tough luck?

Handlar det om Porsche så har dom förmodligen bra reda på vilka däck man bör välja, ville bara peka på problemet. Generellt så dyker man ju upp med en så lätt bil som möjligt och ofta i driftsäkerhetens tecken även relativt låg effekt. Ger man kravspecen på en tung elbil till Toyo så skrattar dom och fortsätter fika. ;-)

WattzUp skrev:
Laddning: Ja, ok. Problem #3 då. I Porsche clubs regi så verkar det standard att köra dit lastbilsladdaren, om ni sett den. Galet galant lösning, om ni frågar mig!! Men för "vanlig" trackday så är det ungefär 1h hårdkörning sen får man fundera på laddning. Kan ladda på Ionity i Varberg (25km?) från Fbg, men som du säger så vill man ju hellre socialisera än att åka och ladda. Tänker detta blir bättre med tiden...

Tesla corsa - tackar skall söka mig vidare!

Mvh
f

Har aldrig hört talas om att dom skulle göra så(här i alla fall), ställa dit snabbladdare med lastbil. Men jag börjar bli gammal. Har kanske missat det. Tesla har ju satt en supercharger vid Nürburgring vet jag dock.

Att åka och ladda är ju en möjlighet men samtidigt så är det ju 7mil att köra på racerdäcken. Det finns även stora poänger i att hålla cellspänningen hög med tanke på värmeutvecklingen. Oavsett systemspänning så är varje cell på några volt bara.

Ett alternativ vore att ladda AC mellan racen. Hur långa heat är det och hur långa pauser? Kan man halva tiden stå med 22kW laddning så är det ju en del vunnet bara där. Säg att man är på banan 12timmar och kan ladda 6 av dom så är det ju 120kWh eller nått. Det är lite där punkt 1 återkommer hur vida dom kan få fram och förstå det med laddning osv. Finns det ett 32A uttag där du kan plugga in, och att det verkligen är dedikerat 32A till just det uttaget och gärna att det inte är uppe i toppen av speakertornet utan i anslutning till depå osv. Har man tur är det inga problem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Gubbjaevel
4 november 2020 · 10 Inlägg
/F
"There's no replacement for displacement..." - jo.
torpis Forummoderator
6 november 2020 · 10 572 Inlägg

Skall enligt hörsägnen vara en Taycan och en P100D som skall rejsa i Emmaboda nästa helg. Åk dit vettja!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang