"Bästa" 2008-2013 diesel kombin?

Brådhis * Voff voff *
16 november 2020 · 10 277 Inlägg

pauwui skrev:

Brådhis skrev:
Glöm inte att kolla servicekostnaderna för VW/Skoda. Jag trivdes utmärkt med min förra bil (Octavia RS TDI -13) men eftersom milkostnaden blev närmast sanslöst hög, ihop med dubbelmassesvänghjulet (som tydligen alltid rasar vid ~18000 mil), när man räknade in tex 18000-milaservicen åker jag numera Volvo igen... Som bil är dock Skodan riktigt fin, välbyggd och iaf min var problemfri i övrigt. smile

Hej!
Okej tack för din input att du har erfarenhet att service är billigare på Volvo än Skoda. Jag får nog slå en kik på en V50 då kanske är tyst nog även om jag hört delade åsikter. V70 verkar ju vara tystare men den är nog tyvärr för dyr. Hade en C30 förrut men den drog så jäkla mycket bensin smile

V70 D2, som nämnts här tidigare i tråden, börjar runt 80 om man sätter max 20000 mil (vilket absolut inte är någon fara på en V70 iaf) på Blocket.se.

Men som sagt, jämför totalkostnaden. Det är det viktigaste i slutänden. Ring till både Skoda och Volvo och jämför service, ring även till någon av dom icke märkesbundna kedjorna och jämför. (Passa även på att kolla kostnaden för dubbelmassesvänghjulet på Skodan, är det inte bytt så kommer du få byta garanterat runt 18000 mil). Det är inte kul när servicekostnaden kommer som en kalldusch när det plötsligt är dags. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

pauwui skrev:

Brådhis skrev:
Glöm inte att kolla servicekostnaderna för VW/Skoda. Jag trivdes utmärkt med min förra bil (Octavia RS TDI -13) men eftersom milkostnaden blev närmast sanslöst hög, ihop med dubbelmassesvänghjulet (som tydligen alltid rasar vid ~18000 mil), när man räknade in tex 18000-milaservicen åker jag numera Volvo igen... Som bil är dock Skodan riktigt fin, välbyggd och iaf min var problemfri i övrigt. smile

Hej!
Okej tack för din input att du har erfarenhet att service är billigare på Volvo än Skoda. Jag får nog slå en kik på en V50 då kanske är tyst nog även om jag hört delade åsikter. V70 verkar ju vara tystare men den är nog tyvärr för dyr. Hade en C30 förrut men den drog så jäkla mycket bensin smile

V70 D2, som nämnts här tidigare i tråden, börjar runt 80 om man sätter max 20000 mil (vilket absolut inte är någon fara på en V70 iaf) på Blocket.se.

Men som sagt, jämför totalkostnaden. Det är det viktigaste i slutänden. Ring till både Skoda och Volvo och jämför service, ring även till någon av dom icke märkesbundna kedjorna och jämför. (Passa även på att kolla kostnaden för dubbelmassesvänghjulet på Skodan, är det inte bytt så kommer du få byta garanterat runt 18000 mil). Det är inte kul när servicekostnaden kommer som en kalldusch när det plötsligt är dags. smile

Hej!
Tycker 80 tusen är mycket för 20 000mil, men som du säger v70 håller bra. Eventuellt köpa en 2010 1.6D för 60k som gått under 20k mil. Men då har man ju ett partikelfilterbyte någon gång i framtiden att se fram emot. Bra att veta att jag ska fråga efter dubbelmassesvängshjulet bytts eller inte. Med andra ord kan det vara taktiskt smart att köpa en skoda superb på 19/20k mil där kamrem+vattenpump+dubbelmassesvängshjulet bytts? smile

Senast redigerat av pauwui (16 november 2020)

zzr94092
16 november 2020 · 4 385 Inlägg

Är väl ingen som byter dubbelmassehjulet bara för att vara förutseende!?

Cuefa Ain't no place like home...
17 november 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:
(Passa även på att kolla kostnaden för dubbelmassesvänghjulet på Skodan, är det inte bytt så kommer du få byta garanterat runt 18000 mil).

Bara för att Du har fått göra det är det inte säkert att ALLA behöver göra det vid 18000 mil... wink

Mina Passater hade både original svänghjul och de hade gått 21000 respektive 27500 mil när jag sålde dem smile
De var dessutom fyrhjulsdrivna vilket anstränger svänghjul och koppling mer än en framhjulsdriven bil.

Bara för att en VAG är just en VAG betyder det inte att den automatiskt ramlar i bitar vid ett specifikt miltal 😎
Men visst, behövs det göras kan det kosta pengar!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
granadadr
17 november 2020 · 7 287 Inlägg

jag är nöjd med min mondeo 2,0 tdci, bra komfort, drar lite soppa, bra motor sitter Peugeot motorer i dem,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
17 november 2020 · 10 277 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
(Passa även på att kolla kostnaden för dubbelmassesvänghjulet på Skodan, är det inte bytt så kommer du få byta garanterat runt 18000 mil).

Bara för att Du har fått göra det är det inte säkert att ALLA behöver göra det vid 18000 mil... wink

Mina Passater hade både original svänghjul och de hade gått 21000 respektive 27500 mil när jag sålde dem smile
De var dessutom fyrhjulsdrivna vilket anstränger svänghjul och koppling mer än en framhjulsdriven bil.

Bara för att en VAG är just en VAG betyder det inte att den automatiskt ramlar i bitar vid ett specifikt miltal 😎
Men visst, behövs det göras kan det kosta pengar!

Må så vara, men mitt råd är ändå att trådskaparen pratar med en eller flera verkstäder (både auktoriserad och fristående) och kanske även googlar detta för att bilda sig en egen uppfattning. Dels om servicekostnaderna vid olika (kommande) miltal samt även om hur pass vanligt det tex är med byte av svänghjulet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2020 · 17 470 Inlägg

Vi har en 508:a e-hdi 1,6 liter som förvisso är en sedan men kombin är ju 100 gånger vanligare. Det är ju en fransk bil så något elfel dyker säkert upp men man åker mycket bra i den.  Behagliga 2400 varv i 130 km/h.

Paradnumret är bränsleförbrukning. 0,47 l/mil och har inte dragit över 0.5 någon gång. På full tank rullar den 145 mil.

Googla & prova är mitt tips.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JN1975
17 november 2020 · 234 Inlägg

Du verkar ju vara inne på framhjulsdrivna, så skulle vilja föreslå 9-3 SC med TiD eller TTiD. 150 eller 180hk. Pigga, snygga, bränslesnåla och rätt bra kvalitet. Framförallt får man dem kanske 10-15'000 billigare än en V70 diesel kring 2010, men tycker faktiskt att den rent utseendemässigt hänger med nyare bilar. Drar ca 0.57-0.59 blandad körning. (Kolla mina "Gamla Bilar", svårt att hitta en snyggare och trevligare bruks-diesel-kombi för 20'000 än den vite 9-3 SC:n)

Sen oavsett bil tycker jag att de ska vara manuella om man ska ha en diesel, dieselns fördelar är lättare att utnyttja när man själv kan växla och bestämma varv.

Senast redigerat av JN1975 (17 november 2020)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2020 · 17 470 Inlägg

JN1975 skrev:
Du verkar ju vara inne på framhjulsdrivna, så skulle vilja föreslå 9-3 SC med TiD eller TTiD. 150 eller 180hk. Pigga, snygga, bränslesnåla och rätt bra kvalitet. Framförallt får man dem kanske 10-15'000 billigare än en V70 diesel kring 2010, men tycker faktiskt att den rent utseendemässigt hänger med nyare bilar. Drar ca 0.57-0.59 blandad körning. (Kolla mina "Gamla Bilar", svårt att hitta en snyggare och trevligare bruks-diesel-kombi för 20'000 än den vite 9-3 SC:n)

Sen oavsett bil tycker jag att de ska vara manuella om man ska ha en diesel, dieselns fördelar är lättare att utnyttja när man själv kan växla och bestämma varv.

Kan hålla med om att 9-3:an står sig rent designmässigt hyfsat mot dagens bilar. Hittade själv en faceliftad 9-3:a med monstermotor för drygt ett år sedan för en billig penning som jag hade tänkt och ha som pendlarbil/skojbil över sommaren bara.

Men det skulle jag inte! Fun är uppvuxen i en Volvofamilj. Hjärntvättad De Luxe. Det blev ingen Saab.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
17 november 2020 · 4 628 Inlägg

TS efterfrågar en tyst bil som inte är stötig, min upplevelse av 9-3 oavsett sedan eller kombi är att de är stötiga (sportiga?) och inte direkt tysta på insidan, speciellt inte med Isuzu-snurran under huven.
Men de går som tusan och snålt därtill!
Tycker det är intressant med inhopp från franska sidan! Jag har som sagt för dåligt med erfarenhet av just dessa nyare fransoser för att yttra mig, men det verkar ju som om de har något att tillföra faktiskt - spännande! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
JN1975
17 november 2020 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Men det skulle jag inte! Fun är uppvuxen i en Volvofamilj. Hjärntvättad De Luxe. Det blev ingen Saab.

Taskigt! Men förstår henne lite, tycker allt annat än Volvo, Mercedes och amerikanskt känns konstigt att sitta i... smile

Cuefa skrev:
TS efterfrågar en tyst bil som inte är stötig, min upplevelse av 9-3 oavsett sedan eller kombi är att de är stötiga (sportiga?) och inte direkt tysta på insidan, speciellt inte med Isuzu-snurran under huven.
Men de går som tusan och snålt därtill!

Jo, lite hårda kanske. De heter ju tom "Sport" i namnet (SS/SC). Min 2010 TiD hade FIAT-motor som jag förstår det.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2020 · 17 470 Inlägg

Cuefa skrev:
TS efterfrågar en tyst bil som inte är stötig, min upplevelse av 9-3 oavsett sedan eller kombi är att de är stötiga (sportiga?) och inte direkt tysta på insidan, speciellt inte med Isuzu-snurran under huven.
Men de går som tusan och snålt därtill!
Tycker det är intressant med inhopp från franska sidan! Jag har som sagt för dåligt med erfarenhet av just dessa nyare fransoser för att yttra mig, men det verkar ju som om de har något att tillföra faktiskt - spännande! smile

Vi har bara haft bilen sedan i Maj i år och den körs rätt sällan så om den håller är lite tidigt att uttala sig om. Ska bli intressant om temperaturen viker ner mot -10 grader någon gång. Hur mår bilen då? Den kommer snabbt upp i driftstemperatur i alla fall.

EDIT: Sen undrar jag lite hur muppen som placerade startknappen tänkte?

Senast redigerat av Hybrid_ (17 november 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang