Idag blir det kanske lite mindre logisk text än ni är vana vid, vid en av mina uppdateringar.
Det beror på att jag var hemma 00:50 i natt, och klockan ringde 04:20 igen.
Så jag är en "smula" mossig i skallen...
Nå, vad gjordes och vad hände?
En kort recap på situationen:
Sen mitt senaste ingrepp i växellådan så har jag ju varit utan min fjärde växel.
Ett tag trodde jag att även Lockup'en för momentomvandlaren var borta men den funktionen finns kvar.
Jag har heller inga felkoder i växellådan vilket ju gör saken ännu mer spännande.
Så min misstanke var att det är nå knas med de nya komponenter jag installerat i lådan.
Eftersom de gamla komponenterna fanns kvar i en låda och oljan ändå inte hade gått mer än 100 mil togs således beslutet att åtminstone ta ner tråget, kolla om där var kaos, spara oljan, byta till de gamla solenoiderna och skruva ihop allt igen.
Sagt o gjort, efter jobbet togs bilen in och jag började skruva ner saker.
Gick betydligt fortare denna gången, övning ger helt uppenbart färdighet!
Det första jag märkte när jag började tappa av oljan var att den hade hunnit ändra färg.
En hel del.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-44506d929ed7e21f25a9f520e9461ab3.jpg]()
Tänkte först att det var säkert en hel del gammal olja kvar i lådan, men ju mer olja som rann ut, desto mer glittrig och svårdefinierbar blev färgen... Redan här började jag känna att det är nog mer galet med denna rackarn än jag hade hoppats på 😬
Det tog för övrigt typ en timme att tappa ur oljan så pass att jag kunde lyfta ner tråget - skitkul att FORTFARANDE inte ha en avtappningsplugg i tråget... Detta ska dock ändras, kollar tråg på bla Amazon. Nu ska det fan bli ändring på den saken...
Med tråget bortplockat kunde jag snart konstatera att där fanns saker som jag inte lämnat sist jag var in i lådan och bråkade.
Det låg några små plastbitar, tunna remsor.
De är väl gissningsvis resterna av en tätning från nånting i lådan.
Det såg även ut som det var fullt av metallbitar men det var det inte, bara "klumpar" av gissningsvis lamell-material. Men det glittrade fantastiskt fint om oljan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c4bc3f45bf446b334dcb936f1aaf3fe0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9cf4735ed0e92f396f1922f9430fc383.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3b3902cc46929c2bc384f174435d435.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0b6f97eab91667c93b5be3120e28bee4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3315fcb1bb78da8e9fd1c34e0d900d8b.jpg]()
Jahapp, är väl bara o riva ner ventilpaketet då.
Gick otroligt mycket smidigare denna gång även detta.
Med ventilpaketet på en bänk togs allt loss och isär, som gick att ta loss och isär utan att dela paketet. Riktigt SÅ kaxig vill jag inte påstå mig vara ännu.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-657cbb3d814a60283b4d0b019c5515ad.jpg]()
Sen blir det dags att skruva ihop alltsammans igen då, med de gamla solenoiderna för overdrive/lockup
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5da9f3063f8fca6b63ad0864e683c5a0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9c1ffb9e00908b8dc30744818818e282.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6dab6498b3a5d36fca0b483bc4635ac6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-351ab0c2046f5295b3fb0d63fc83d62a.jpg]()
Eftersom jag lite grann räknade med att felen skulle kvarstå eller ersättas av andra så fyllde jag i den använda oljan igen, den har ju ändå inte gått mer än 100 mil, om ens det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ee776cfec36faf704672168dc502bedb.jpg]()
Resultatet då?
Status Quo. Dvs EXAKT lika som innan. Frihjular när 3an ska i, 4an har upphört att existera.
Pung.
Blåsvullen, sönderbankad pung.
Klockan var nu strax innan 11 på kvällen och jag skulle ta mina 2+ timmars filfärd hem.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-717914dc035eb09aabfc109f5ef0fcc3.jpg]()
Vad händer då?
Snöstorm, så klart...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-154172c8768b8a2ff7c9ac5d86b449ef.jpg]()
Så, där är vi idag.
Jag har slängt ut trevare på beggade växellådor, för nu orkar jag inte med denna längre.
Har eventuellt en på G för en blyg slant, det kan vara värt att chansa på om den är i ok skick.
Vi får se!
Och om det blir lådbyte så kommer ni få läsa det i denna tråd 😎
Adios och Trevlig Helg!