simlar skrev:
Vakuumklockan på avgaskylaren är det som är trasig.
Avgaskylarens axel brukar börja läcka avgaser och bränner då sönder vakuumklockan.
Byte avgaskylare + vakuumklocka krävs.
Enda funktionen däremot är att den reglerar hur mycket avgaserna kyls.
En arbetskollega har däremot kört nu i 2år med vakuumklockan bortkoppkad utan bekymmer.
Din bil är av modellår 2009 pga Commonrail-motor.
EGR-ventilen sitter monterad på insuget på dessa tidiga CR TDI.
det tror jag oxå.. men det avgasläckaget missar man inte direkt så kan inte komma som en överaskning..
standard fel på dom där skitbilarna tyvärr.. bytt hur många som helst..
polarn har en fin bricksats med några rostfria vattenskurna brickor man monterar på grenrör och insug som löser problemet mycket smidigt

4motion är inge roliga att byta på det var min första bil jag bytte på.
men i slutänden var det rätt lätt när man lärde sig hur man skulle göra.
många byter dom utan att riva ner agregatbalken men jag tar alltid ner den.. det tar 15min att riva upp och ner och man kan stå betydligt bättre under bilen och meka med den nersänkt

ingen av dom jag bytt på hade blåst hål i vacuumklocka.
om man ska koppla förbi vacuum klockan programera bort hela egr och blockera insug och grenrör så den slutar läcka och ha sig.. för förr eller senare blåser man hål på vattenkylaren i den och då blir det jobbigt..

darkside säljer kit för att ta bort skiten helt så man slipper alla framtida problem sen programera bort den i ecu kan dom mesta företagen som håller på med optimering