Diskussion om det Svenska kraftnätet.

viccoA
30 december 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Hur hade det varit enklare med ett elfordon? Jobbfordonet tankas på under 5 minuter medan jag tex passar på att tvätta av speglar och rutor och sedan är det redo att utföra uppdragen igen. Fordonet går 24/7, det finns ingen tid på dygnet då det kan stå och ladda.

Då missförstod jag dig. Läste det som att du var tvungen att under dagen kunna blåsa iväg 11mil utan väntetid. Det är inget problem. Jobbar du dygnet runt och bilen rullar HELA tiden så ja, då är det kört, som du säger egentligen även för bensinbilen.

Exempelvis budfirman jag köpte min V70 av hade kört 33600mil på 3år. Då skulle dom mellan Göteborg och Norrland nånstans och hämta eller lämna något. Så dom stannade ju aldrig.

Ditt exempel är inte så intressant om varför det inte funkar med elbil, typ 0,0001% av bilparken som går dygnet runt av personbilarna.
Nyfiken: Vad är snittfarten på bilen under dygnet? 50km/h? Det blir över 300 000 mil om året...

Senast redigerat av viccoA (30 december 2020)

Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 277 Inlägg

viccoA skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Hur hade det varit enklare med ett elfordon? Jobbfordonet tankas på under 5 minuter medan jag tex passar på att tvätta av speglar och rutor och sedan är det redo att utföra uppdragen igen. Fordonet går 24/7, det finns ingen tid på dygnet då det kan stå och ladda.

Då missförstod jag dig. Läste det som att du var tvungen att under dagen kunna blåsa iväg 11mil utan väntetid. Det är inget problem. Jobbar du dygnet runt och bilen rullar HELA tiden så ja, då är det kört, som du säger egentligen även för bensinbilen.

Exempelvis budfirman jag köpte min V70 av hade kört 33600mil på 3år. Då skulle dom mellan Göteborg och Norrland nånstans och hämta eller lämna något. Så dom stannade ju aldrig.

Ditt exempel är inte så intressant om varför det inte funkar med elbil, typ 0,0001% av bilparken som går dygnet runt av personbilarna.
Nyfiken: Vad är snittfarten på bilen under dygnet? 50km/h? Det blir över 300 000 mil om året...

Nu vet jag inte om du menar mig eller Torpis? Vad det gäller min privatbil så finns svaren i det som är bortklippt ur citat ovanför bla.

Snittfarten på mitt jobbfordon är bra mycket lägre än så iaf. C:a 11,5 km/h. (C:a 10000 mil per år)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
30 december 2020 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:

viccoA skrev:

torpis skrev:
Då missförstod jag dig. Läste det som att du var tvungen att under dagen kunna blåsa iväg 11mil utan väntetid. Det är inget problem. Jobbar du dygnet runt och bilen rullar HELA tiden så ja, då är det kört, som du säger egentligen även för bensinbilen.

Exempelvis budfirman jag köpte min V70 av hade kört 33600mil på 3år. Då skulle dom mellan Göteborg och Norrland nånstans och hämta eller lämna något. Så dom stannade ju aldrig.

Ditt exempel är inte så intressant om varför det inte funkar med elbil, typ 0,0001% av bilparken som går dygnet runt av personbilarna.
Nyfiken: Vad är snittfarten på bilen under dygnet? 50km/h? Det blir över 300 000 mil om året...

Nu vet jag inte om du menar mig eller Torpis? Vad det gäller min privatbil så finns svaren i det som är bortklippt ur citat ovanför bla.

Snittfarten på mitt jobbfordon är bra mycket lägre än så iaf. C:a 11,5 km/h. (C:a 10000 mil per år)

10.000 mil om året är inte så mycket på en elbil men beror mycket på var man jobbar såklart. Lagar man skogsmaskiner dygnet runt och sover i baksätet kan det bli tufft smile
Kör runt 5.000 mil om året själv med elbilen (ett normalår, blir nog lite mindre i år pga corona) och den står stilla en väldigt massa timmar om dygnet.

Senast redigerat av viccoA (30 december 2020)

merlo
30 december 2020 · 14 Inlägg

På en numera nedsläkt sida finns intervjuer med PO Eriksson och framförallt kärnkraftsexperten Peter Rudling. Mitt inlägg om elbrist/nät skrevs innan dessa intervjuer...

Ni kan ju återkomma med synpunkter. Lägg på minnet hur många ton kol kineserna eldar upp.
Jag är inte emot elektrifiering men att samtidigt avveckla stabil elproduktion är så jävla korkat.
Men det sker givetvis inte av en slump. Nog för att många politiker är ganska svagbegåvade.
Allt kokar ner till makt och pengar, tro inget annat.

mvh merlo

Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 277 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

viccoA skrev:

Ditt exempel är inte så intressant om varför det inte funkar med elbil, typ 0,0001% av bilparken som går dygnet runt av personbilarna.
Nyfiken: Vad är snittfarten på bilen under dygnet? 50km/h? Det blir över 300 000 mil om året...

Nu vet jag inte om du menar mig eller Torpis? Vad det gäller min privatbil så finns svaren i det som är bortklippt ur citat ovanför bla.

Snittfarten på mitt jobbfordon är bra mycket lägre än så iaf. C:a 11,5 km/h. (C:a 10000 mil per år)

10.000 mil om året är inte så mycket på en elbil men beror mycket på var man jobbar såklart. Lagar man skogsmaskiner dygnet runt och sover i baksätet kan det bli tufft smile
Kör runt 5.000 mil om året själv med elbilen (ett normalår, blir nog lite mindre i år pga corona) och den står stilla en väldigt massa timmar om dygnet.

Ja, problemet är ju som jag skrev tidigare att fordonet alltid måste vara i beredskap, dygnet runt och året runt. När det tjuter i telefonen så måste vi åka. Ibland står fordonet still i flera timmar och ibland rullar det 60-70 mil utan avbrott. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
30 december 2020 · 7 234 Inlägg

merlo skrev:
På en numera nedsläkt sida finns intervjuer med PO Eriksson och framförallt kärnkraftsexperten Peter Rudling. Mitt inlägg om elbrist/nät skrevs innan dessa intervjuer...

Ni kan ju återkomma med synpunkter. Lägg på minnet hur många ton kol kineserna eldar upp.
Jag är inte emot elektrifiering men att samtidigt avveckla stabil elproduktion är så jävla korkat.
Men det sker givetvis inte av en slump. Nog för att många politiker är ganska svagbegåvade.
Allt kokar ner till makt och pengar, tro inget annat.

mvh merlo

Men det MÅSTE dom ju för att kolkraftverken ska kunna lämna el till batteribilarnas laddning!

torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Ja, problemet är ju som jag skrev tidigare att fordonet alltid måste vara i beredskap, dygnet runt och året runt. När det tjuter i telefonen så måste vi åka. Ibland står fordonet still i flera timmar och ibland rullar det 60-70 mil utan avbrott. smile

Har klurat lite på detta till och från. Jag har ju inte hela mönstret klart framför mig, men man kommer ju ledigt 30mil med en Model 3. Blir det då tre stycken 11mil resor utan paus mellan så är det ju tungt. Annars om du kör ur 11mil så tar det bara 2h att återladda det med en wallbox i garaget.

Det hade ju kunnat vara en idé att ha fler än en bil. Om det är en firma som har 3st bensinbilar så skulle 4st elbilar kunna ersätta dom, då är en alltid på laddning och man kan välja att åka med den som har bäst laddstatus hela tiden. Man spar ju säg 75k i soppa per bil, 20k i service per bil och 8k i skatt(?) per bil. En fjärde bil skulle gå att räkna hem kanske?!

Nånstans kommer ju gränsen gå för att det blir lönsamt att välja elbilar. När kan man ju fråga sig, men lösningar finns alltid, i synnerhet den dagen så att säga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2020 · 13 736 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Ja, problemet är ju som jag skrev tidigare att fordonet alltid måste vara i beredskap, dygnet runt och året runt. När det tjuter i telefonen så måste vi åka. Ibland står fordonet still i flera timmar och ibland rullar det 60-70 mil utan avbrott. smile

Har klurat lite på detta till och från. Jag har ju inte hela mönstret klart framför mig, men man kommer ju ledigt 30mil med en Model 3. Blir det då tre stycken 11mil resor utan paus mellan så är det ju tungt. Annars om du kör ur 11mil så tar det bara 2h att återladda det med en wallbox i garaget.

Det hade ju kunnat vara en idé att ha fler än en bil. Om det är en firma som har 3st bensinbilar så skulle 4st elbilar kunna ersätta dom, då är en alltid på laddning och man kan välja att åka med den som har bäst laddstatus hela tiden. Man spar ju säg 75k i soppa per bil, 20k i service per bil och 8k i skatt(?) per bil. En fjärde bil skulle gå att räkna hem kanske?!

Nånstans kommer ju gränsen gå för att det blir lönsamt att välja elbilar. När kan man ju fråga sig, men lösningar finns alltid, i synnerhet den dagen så att säga.

problemet som du glömmer bort är att dom kostar det dubbla mot motsvarande bil.


det är som många som byter bil för att deras gamla bil drar så mycket sås bilen är betald och kostar 0kr att äga istort sätt förutom skatt bränsle försäkring.  byter ut den mot en bil som drar 0.3l mindre och tror att dom sparar några pengar när dom har ett lån på 5k i månaden att betala på bilen och värdet droppar som en sten som kastas i sjön smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
problemet som du glömmer bort är att dom kostar det dubbla mot motsvarande bil.


det är som många som byter bil för att deras gamla bil drar så mycket sås bilen är betald och kostar 0kr att äga istort sätt förutom skatt bränsle försäkring.  byter ut den mot en bil som drar 0.3l mindre och tror att dom sparar några pengar när dom har ett lån på 5k i månaden att betala på bilen och värdet droppar som en sten som kastas i sjön smile

Det har jag absolut inte glömt. Där emot så har jag inte hela receptet utan gissar att man väljer nån VW passat eller Volvo som inte har minsta motorn och som har en del utrustning i-klickat för att komma åt nån basal funktion som man måste ha men som är gömt i ett paket.

Min gamle V70 var tex en D5 Momentum med tidur till dieselbrännaren och lite sådant. Det hade ju gått utmärkt att nöja sig med en 1.6D också för att pendla Umeå - GBG.

Jag vet som sagt inte allt, men jag klurar lite till och från :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 277 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Ja, problemet är ju som jag skrev tidigare att fordonet alltid måste vara i beredskap, dygnet runt och året runt. När det tjuter i telefonen så måste vi åka. Ibland står fordonet still i flera timmar och ibland rullar det 60-70 mil utan avbrott. smile

Har klurat lite på detta till och från. Jag har ju inte hela mönstret klart framför mig, men man kommer ju ledigt 30mil med en Model 3. Blir det då tre stycken 11mil resor utan paus mellan så är det ju tungt. Annars om du kör ur 11mil så tar det bara 2h att återladda det med en wallbox i garaget.

Det hade ju kunnat vara en idé att ha fler än en bil. Om det är en firma som har 3st bensinbilar så skulle 4st elbilar kunna ersätta dom, då är en alltid på laddning och man kan välja att åka med den som har bäst laddstatus hela tiden. Man spar ju säg 75k i soppa per bil, 20k i service per bil och 8k i skatt(?) per bil. En fjärde bil skulle gå att räkna hem kanske?!

Nånstans kommer ju gränsen gå för att det blir lönsamt att välja elbilar. När kan man ju fråga sig, men lösningar finns alltid, i synnerhet den dagen så att säga.

Hoppas jag inte gör dig sömnlös? wink

Men du får inte blanda ihop fordonen här. smile

- Det är mitt jobbfordon som alltid måste vara i beredskap och som rullar helt händelsestyrt hela dygnet och hela året. Vissa dagar kanske bara 10-15 mil medan andra dagar kan det bli 60-70 mil.

- Det är min privatbil som jag ibland måste hoppa in i och köra 0,3-11 mil då det ingår i mitt "ansvar" att kunna göra det. Den bilen behöver även ha dragkrok och få plats med hundbur, men det är av privata skäl.

Jobbfordonet skulle absolut inte kunna vara en Tesla. Av flera skäl. Jag tror faktiskt inte jag ens någonsin stött på ett dylikt fordon som gått på el, trots att jag jobbat med detta från och till sedan 2012. Skulle det utvecklas ett skulle jag dock gärna ta det, men jag tror att det ligger ganska långt bort i tiden. Att köpa fler fordon är inte ett alternativ då prislappen hamnar en bit över miljonen...

Privatbilen skulle inte heller kunna vara en Tesla. Dels för att hundburen inte får plats och dels för att jag aldrig skulle lägga dom pengarna på en bil. wink Jag vet uträkningarna om hur pass billigt man åker osv, men jag lägger ändå inte dom pengarna på en bruksbil.

Jag har sagt det så många gånger i dessa trådar: Kommer det en vanlig(!) bil i kombiutförande och med en dragvikt på iaf 1500-1600 kg, och till ett vettigt pris (beggad och under 150000 kr), så köper jag den mer än gärna.

Senast redigerat av Brådhis (30 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 572 Inlägg

Jag är också främmande för vilda uträkningar där ett grundkrav är att man kan låna en mille på huset eller på sin firma. Det är därför jag kör Ioniq och inte Kona, Niro, ID3, Golf, Leaf eller Tesla.

Där emot bytte jag från en bil för max 20k till en för lite över 200k och är övertygad om det förnuftiga i det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 277 Inlägg

torpis skrev:
Jag är också främmande för vilda uträkningar där ett grundkrav är att man kan låna en mille på huset eller på sin firma. Det är därför jag kör Ioniq och inte Kona, Niro, ID3, Golf, Leaf eller Tesla.

Där emot bytte jag från en bil för max 20k till en för lite över 200k och är övertygad om det förnuftiga i det.

Som vanligt så vet du ju att jag håller med dig om grundtanken. wink

Både min förrförra och förra bil var nyare (läs: dyrare) än den jag har nu. Att det blev just denna var egentligen bara en slump på flera vis, men sedan har den tuffat på snällt trots mil och ålder och i dessa tider har bilbyte varit lågprioriterat så då blev den liksom kvar. smile

Jag är dock självklart helt klart övertygad om att jag skulle kunna åka billigare (och smartare), 6500 kr i årsskatt och en förbrukning på 0,6-0,8 är inte direkt imponerande idag. Men det får jag ta tag i senare, se´n, nå´ngång... wink Blir inte mer än 2000-2500 mil per år ändå så och värdeminskningen är ju obefintlig och försäkringen billig. Se´n servar man själv så totalt sett är den ändå ganska vettig per mil. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
1 januari 2021 · 3 306 Inlägg

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trot … ringhals-1

Ska bli intressant att följa dessa utvecklingar

husseman
1 januari 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe, mjo smart att stänga ner den kraft man kan få i södra delarna NÄR man behöver den.
Vi får väl hoppas på mkt. blåst- krävs väl nästan storm åter runt för att Toksnurrorna ska ge nåt igen va de kostar. Fast Sol vore gött att ha mera av.. - fast lär ju inte lösa energiförsörjningen.
Man borde gå in direkt o kika på Kärnkraft version 4. O bygga dessa där elen behövs.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang