A-traktor Okapad

Costa
10 september 2020 · 23 Inlägg

Tjena!
Undrar hur man gör om man ska bygga a-traktor av en bakhjulsdriven kombi. Till exempel en BMW 320. Vill inte kapa då jag tycker det ser fult ut. Hur hade ni gjort?

zzr9409209
10 september 2020 · 716 Inlägg

Du behöver inte kapa numera,

SportPilot Ubåtsingenjör
11 september 2020 · 7 229 Inlägg

Googla h-reg

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 september 2020 · 17 470 Inlägg

Bara och slå sig ner i favoritfotöljen och läsa:
http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

På sidan 11 börjar de allmänna reglerna. På sida 39 regler för H-reg, dvs ombyggd bil.

39 § Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och
mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, skall den
vara försedd med barlastflak
som medger tillräcklig barlast.
Om A-traktorn har anordning för påhängsvagn, inräknas
tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid beräkning av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevikten skall dock minst 40% vila på drivhjulen.

40 § A-traktor får förses med barlastflak med en yta av högst
0,1 m2
per 100 kg tjänstevikt, dock högst 1,25 m2


Fast i vårt kvarter rullar en nyare BMW 7-serie diesel som A-traktor. Undrar hur det är med 60% av vikten på bak(driv)hjulen på den?
Det är för övrigt krav på dragkrok, glöm inte det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
11 september 2020 · 5 087 Inlägg

När kollegan reggade sina Volvo 940 A-traktorer så monterade han trädgårdsplattor i reservhjulsbaljan i en svetsad ram. Sedan lång hatthylla och plexiglas i alla dörrar och innanför reservhjulsbaljan. Detta för att ingen ska komma in i utrymmet ovanför eller under hatthyllan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Magnusvr
5 januari 2021 · 1 Inlägg

Jag sitter som förälder just nu och försöker räkna på att vikta en BMW318 -02, men det verkar inte gå att få ihop. Den väger just nu med förare i och full tank 740/745kg, dvs ca 50% fram och bak.
För att få 60% bak hade jag behövt hänga i så att bakaxeln väger 1100kg, men då går jag 95kg över vad den max får lov att väga (1005kg). Alternativet är att lätta fronten såpass att bakaxeln därmed kommer upp i andel.
Även om man flyttar batteri och spolartank framifrån (15+5kg) till bagaget så saknas det ändå mycket, typ 50kg kvar som behöver lättas framifrån.

Alternativet är som nämnts en "blomlåda" i bagageluckan. Samtidigt ser man många 318 och 320 på Blocket som INTE har en Blomlåda... hur har de lyckats? Eller fuskar de och har besiktat med en annan baklucka?

Har någon info på hur de viktat sin E46 för att få 60% bak och fått igenom den, så är jag mycket tacksam... hittar bara exempel på folk som inte lyckats.

Mvh
Magnus

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fast i vårt kvarter rullar en nyare BMW 7-serie diesel som A-traktor. Undrar hur det är med 60% av vikten på bak(driv)hjulen på den?

Den väger högst sannolikt över 2000 kg, och då utgår kravet på 60% på drivhjulen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
5 januari 2021 · 4 385 Inlägg

Enklare med AWD ,inget viktkrav fram/bak..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang