4543
Sök

Köpråd: Renault Megane eller alt. med låg driftkostnad

1 Inlägg
6 januari 2021
Trådstartare
Hej!

Vi känner att det börjar bli dags att byta bil. Har i dagsläget en Saab 9-5 kombi från 2004 som har gått drygt 25000 mil. Vi är en familj på fyra personer med barn i åldrarna 5-9 år så en kombi ska det iaf bli. Behöver inte vara lika stor som 9-5:an men ändå rymlig.

Min far tipsade om Renault Megana (2012 och framåt) och har även hört bra om den från en bekant som jobbar som mekaniker. Dieslvarianten verkar dessutom vara riktigt bränslesnål. Var och provkörde en för ett tag sen och det enda jag har att klaga på var att den var bullrig jämfört med vår nuvarande. Vet inte om jag har blivit bortskämd, men själv tycker jag att 9-5an kan vara rätt bullrig.

Målet är att hitta en bil där totalkostnaden (värdeminskning + drift) blir så låg som möjligt. Vi kör runt 2500 mil per år så bränsleförbrukningen blir ju ganska avgörande. Sen är det ju jättesvårt att räkna på reparationskostnaded och livslängd för bilen. Jag har ingen aning om en Renault Megane behöver mer reperationer än en mycket dyrare Toyota.

Andra bilar jag funderat på:
Skoda Octavia - Ligger i ungefär samma prisklass som Renault Megane och folk verkar generellt sett vara ganska nöjda med den.
Toyota Auris Hybrid - Får tyvärr ej ha dragkrok och hört att den också ska vara rätt så bullrig

Vi vill helst hitta en bil som ligger inom 80-120k i inköpspris.

En laddhybrid hade nog varit optimal när det gäller drivmedelkostnad. Vi kör under fem mil varje dag vilket jag gissar skulle klara sig på en laddning. Men kan alldeles för lite om laddhybrider för att avgöra om det är ett bra val.

VI är inte händiga så jag räknar inte med att kunna fixa något med bilen själv (förutom enklare saker som lampbyten, batteribyte etc).

4 578 Inlägg
6 januari 2021
hm,om man inte är händig så kan ett lampbyte kan vara ett helvete på nyare bilar,och en del bilar måste gifta in ett batt,byte med läsare..

Sök