Snurriis skrev:
Ta ett komp prov på motorn.
Och, se över vevhusventilationen.
En annan uppenbar fråga är ju:
Vilka var felkoderna då?Lysande motorlampa = felkod/er = bilen kan berätta värdefull information.
Bara byta saker på gissning är hål i huvudet, om det inte ändå är service.
Dvs inte bortkastat oavsett.
Vebhusventilationen är en servicepunkt med byte av slangar och oljefälla, samt kanalrensning i blocket på Volvos 5cyl.
Det utförs sällan/aldrig av hemservare.
= problem till slut, även på väl oljeservade motorer.
Dom som långkörs ofta verkar klara sig bättre, (längre tid) och turbomodeller generellt sämre än sugmotorerna.
Lyft av oljepåfyllningen när varm motor går, och sätt en engångshandske eller annat i tunn plast över. En medhjälpare kan gasa lite också.
Blåser den upp =övertryck =solklart tät ventilation = problem som måste fixas NU!
Inget tryck, eller jättesvagt knappt märkbart undertryck = ToDo vid nästa service. Tidigare om den trycker ut olja. Det kan bli övertryck vid vissa förhållanden eller motorvarv.
En klart märkbart undertryck (handsken lägger sig ner mot oljesilen i påfyllningen) =sannolikt ok just nu, men kolla emellanåt.
Byt enl rek är rådet.
Felkoder är steg 1 hursomhelst.