Spjällhuselände

HolyMother
8 januari · 9 Inlägg
#1

Hej mina räddare i nöden.
Har problem med spjällhuset på min Volvo v70 -01, 2,4.
Vi har bytt luftfilter (helt nödvändigt, tok skitigt), demonterat spjällhuset. Grundlig rengöring med break cleaner och trasa samt något lite raspigt, tryckluft och gjort rent på nytt.
Montera, motorlampan slocknar, kör rent typ 4 starter, sedan samma igen. Börjar om från början men utan raspig-vad-det-nu-var. Också bytt packningen. Startar rent några gånger, sedan samma problem.

Går det att skruva av "sidorna" på spjällhuset och renoveratrengöra där?
Kan jag göra något annat?
Har kollat kontakter och ledningar men de ser ok ut.
Idéer?

Mossan1
8 januari · 87 Inlägg
#2

Mekaniskt utslitna kolbanor och/eller utslitna kol i elmotorn.
ETM spjällen av MagnetiMarelli håller inte bilen ut. Begagnade från identisk bil kan fungera, men nästan alla är kass numera. Risken att få ett annat kass är alltså väldigt stor.

Det finns företag som renoverar och uppgraderar gasspjällen så de blir bättre än nya.

Men innan det byts någonting bör felkoder backa upp diagnosen.

zleepy Trucker
8 januari · 1 304 Inlägg
#3

Köp ett utbytes på atech2, rätt nr på ditt gamla så får du ett plugnplay...

utslitet spjäll är bara att "kasta" så säga smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
HolyMother
8 januari · 9 Inlägg
#4

Tack för svar!
Ok historien fortsätter.
Vid enbart justering av skangklammrar (?) slocknar motorlampan och bilen går som en klocka. Detta idag.
Gråa avgaser noterades vid längre tomgångskörning, olja i avgasröret och slutligen dricker bilen olja men inget annat läckage. Notera att vi bytt någon form av nedre pack(box?) samt vevhuspackning (?) tidigare i höstas.
Kan det vara så att avgaserna läses av fel och det skickas fel signaler till gasspjällseländet som följd? och att gassjället är ok ändå?
Snillen i min omgivning som spekulerar.
Kan då ett byte av toppackning lösa problemet?

Snurriis
9 januari · 721 Inlägg
#5

Ta ett komp prov på motorn.

Mossan1
9 januari · 87 Inlägg
#6

Snurriis skrev:
Ta ett komp prov på motorn.

Och, se över vevhusventilationen.

En annan uppenbar fråga är ju:
Vilka var felkoderna då?
Lysande motorlampa = felkod/er = bilen kan berätta värdefull information.
Bara byta saker på gissning är hål i huvudet, om det inte ändå är service.
Dvs inte bortkastat oavsett.

Vebhusventilationen är en servicepunkt med byte av slangar och oljefälla, samt kanalrensning i blocket på Volvos 5cyl.
Det utförs sällan/aldrig av hemservare.
= problem till slut, även på väl oljeservade motorer.
Dom som långkörs ofta verkar klara sig bättre, (längre tid)  och turbomodeller generellt sämre än sugmotorerna.

Lyft av oljepåfyllningen när varm motor går, och sätt en engångshandske eller annat i tunn plast över. En medhjälpare kan gasa lite också.

Blåser den upp =övertryck =solklart tät ventilation = problem som måste fixas NU!

Inget tryck, eller jättesvagt knappt märkbart undertryck = ToDo vid nästa service. Tidigare om den trycker ut olja. Det kan bli övertryck vid vissa förhållanden eller motorvarv.

En klart märkbart undertryck (handsken lägger sig ner mot oljesilen i påfyllningen) =sannolikt ok just nu, men kolla emellanåt.
Byt enl rek är rådet.

Felkoder är steg 1 hursomhelst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt