Lite svårtolkat.
Två olika saker.
Problem1.
Jag fattar det som att motorn rusar när du trycker på den knappen, dvs varvar utan att du gasar?
Varvar den iväg väldigt, ska du nog inte nyttja den. Du KAN drabbas av "runaway diesel", dvs motorn går på sin egen olja och rusar okontrollerat till oljan tar slut och katastrofalt haveri, om man inte kan köra motorstopp.
Med manuell kan man det.
Problem 2
Jag tolkar det också som att det drar lite trots att du har kopplingen i botten?
Då borde den vara trögväxlad, främst från stillastående.
Dåligt med vätska, eller dålig slav eller huvudcylinder. Slavcylinderbyte= växellåda ner.
Eller, menar du att den börjar slira när trycker ner pedalen lite? Det är ju helt normalt, och inget bra sätt att avgöra kopplingen status. Då ska du snabbt släppa upp igen och notera hur fort kopplingen tar tillbaka motorvarvet i så fall.
Slirar den inte när du kör normalt, så låt det vara.
Kopplingsbyte är ganska jobbigt eller kostsamt om man lämnar in.
Räkna med över 12kkr på verkstad.
3-4000kr i delar utan dubbelmassesvänghjulet.
Att den skenvarvar har inget med kopplingen att göra, såvida den inte slirar under färd, trots orörd kopplingspedal. Då, är kopplingen slut.
Alternativt:
Du kanske menar att den inte drar längre alls, utan bara lite lätt?
Är den inte H-reggad utan är en AWD i grunden med nerväxlad bakhjulsdrift via vinkelväxeln?
Det, håller inte länge.... = strax rasad hylsa. = friläge'ish. (Bara drar pyttelite)
Pallar ju inte ens bakhjulsdriften vid AWD. Så kan man inte bygga.
Naturligtvis kan man knäppa en drivaxel på vanlig 2wd också =friläge'ish.
Rasad koppling = friläge'ish.
Havererad DMF (svänghjul) kall också skapa friläge'ish, Men då ofta oljud också.
Senast redigerat av Mossan1 (19 januari 2021)