Regga automat till manuell på volvo från 93 och framåt?

Pulf
18 januari 2021 · 49 Inlägg

Hej jag har lite frågor här:

Kan man regga om en volvo som är registrerad automat till manuell om bilen är nyare än 93?

Vad kan hända om man inte reggar bilen med manuell så att det står att den är automat men faktiskt har manuell växellåda ?

Jag har läst att man måste ha något intyg för att göra det som är omöjligt att få men jag har också läst att det inte behövs.

simlar
18 januari 2021 · 5 524 Inlägg

Ny avgascertifiering eller intyg från biltillverkaren att bilen motsvarar original avgascertifiering med den växellådan du bytt till.

Det som kan hända är att du får föreläggande om registreringsbesiktning.
Dvs återställ till original eller registrera in med modifikationen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Pulf
18 januari 2021 · 49 Inlägg

Vad är avgascertifiering och hur får man tag på ett sådant intyg ? Tack så mycket för svaret

simlar
18 januari 2021 · 5 524 Inlägg

https://sfro.com/index.php/aktuellt/12-pages?start=15

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lucif3r
19 januari 2021 · 2 207 Inlägg

För att regga den krävs som sagt ett intyg som du inte kan få. Enda möjligheten, i praktiken, är ombyggt fordon. Men det kräver ju massvis med jobb och ändringar(och pengar) som knappast är värt det bara för att regga med manuell...

.. Frågan är dock hur troligt det är att någon skulle bry sig för 5 öre om bilen i övrigt är helt orginal? Är det någon som har "åkt dit" på ett automat<->manuell byte? Skulle vara intressant att veta faktiskt smile

Christian S
19 januari 2021 · 4 816 Inlägg

Lucif3r skrev:
För att regga den krävs som sagt ett intyg som du inte kan få. Enda möjligheten, i praktiken, är ombyggt fordon. Men det kräver ju massvis med jobb och ändringar(och pengar) som knappast är värt det bara för att regga med manuell...

.. Frågan är dock hur troligt det är att någon skulle bry sig för 5 öre om bilen i övrigt är helt orginal? Är det någon som har "åkt dit" på ett automat<->manuell byte? Skulle vara intressant att veta faktiskt smile

det går visst, jag regnade om den V70 R ´98 har hade för massa år sedan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Aronson
19 januari 2021 · 914 Inlägg

volvo har utfärdat intyg vid växellådsbyte (i alla fall så sent som förra året)upp tom vissa 97or förutsatt att bilen inte har helbilsgodkännande ,det kom någongång runt 1997 på volvo.

Krusty88
19 januari 2021 · 36 Inlägg

Yes jag böt från automat till manuell på en Volvo årsm 1997, besikta 3 år i rad och det fjärde året var det en noggrann gubbe som slog ner på att lådan var bytt,
Svängde förbi rejmes ett par dagar senare och fick tag i en hjälpsam kille som efter lite sökande fick fram ett avgascertifikat, sen var det bara att regbesiktiga! Känns som att det är ett lotteri vem man pratar med på Volvo, vet andra som inte fått hjälp via rejmes/Volvo att få fram rätt papper:)

torsen
20 januari 2021 · 7 231 Inlägg

Pulf skrev:
Hej jag har lite frågor här:

Kan man regga om en volvo som är registrerad automat till manuell om bilen är nyare än 93?

Vad kan hända om man inte reggar bilen med manuell så att det står att den är automat men faktiskt har manuell växellåda ?

Jag har läst att man måste ha något intyg för att göra det som är omöjligt att få men jag har också läst att det inte behövs.

OBS!, lite o t, men ändå!

För många år sedan "byggde jag om" en bil från vänster- till högerstyrning.
Beroende på att den vänsterstyrda bilen hade en mycket skadad/deformerad ram och jag "fick tag på" en utlandsreggad högerstyrd.
Enklare att byta ram och placera ratten på höger sida.
De flesta bilar förberedda för alternativ rattplacering.

Bilprovningen hade inga synpunkter.
Står ju inte i handlingarna på vilken sida ratten sitter.

Beträffande växellåda så står det numera i handlingarna om det är AT eller MT.
Men vilken bilprovare kollar detta.
Besikta för säkerhets skull hos Suspect - jag menar Carspect.

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:
OBS!, lite o t, men ändå!

För många år sedan "byggde jag om" en bil från vänster- till högerstyrning.
Beroende på att den vänsterstyrda bilen hade en mycket skadad/deformerad ram och jag "fick tag på" en utlandsreggad högerstyrd.
Enklare att byta ram och placera ratten på höger sida.
De flesta bilar förberedda för alternativ rattplacering.

Jag vet att detta är OT, men jag måste fråga ändå. smile Du hade en vänsterstyrd, skadad, bil som du bytte ram på till en från en högerstyrd? Varför byggde du inte om den högerstyrda till vänsterstyrd istället då? Lantbrevbärare? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 januari 2021 · 7 231 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
OBS!, lite o t, men ändå!

För många år sedan "byggde jag om" en bil från vänster- till högerstyrning.
Beroende på att den vänsterstyrda bilen hade en mycket skadad/deformerad ram och jag "fick tag på" en utlandsreggad högerstyrd.
Enklare att byta ram och placera ratten på höger sida.
De flesta bilar förberedda för alternativ rattplacering.

Jag vet att detta är OT, men jag måste fråga ändå. smile Du hade en vänsterstyrd, skadad, bil som du bytte ram på till en från en högerstyrd? Varför byggde du inte om den högerstyrda till vänsterstyrd istället då? Lantbrevbärare? smile

Den högerstyrda var utlandregistrerad och hade lämnats på en bilverkstad flera år tidigare.
Ägaren ville inte ha tillbaka bilen för det skulle vara för dyrt att byta motor.
Bilverkstaden ville bara bli av med bilen så jag fick den gratis.
Dessutom var hjulupphängningarna skadade på den vänsterstyrda.
Men karossen var fin på den vänsterstyrda.
Inte mycket arbete att flytta över pedalställ, rattstång och instrumentpanel till höger sida.
Alla delar fanns ju gratis, och jag hade en bil att mäta på.
Båda bilar samma årsmodell och färg.

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
OBS!, lite o t, men ändå!

För många år sedan "byggde jag om" en bil från vänster- till högerstyrning.
Beroende på att den vänsterstyrda bilen hade en mycket skadad/deformerad ram och jag "fick tag på" en utlandsreggad högerstyrd.
Enklare att byta ram och placera ratten på höger sida.
De flesta bilar förberedda för alternativ rattplacering.

Jag vet att detta är OT, men jag måste fråga ändå. smile Du hade en vänsterstyrd, skadad, bil som du bytte ram på till en från en högerstyrd? Varför byggde du inte om den högerstyrda till vänsterstyrd istället då? Lantbrevbärare? smile

Den högerstyrda var utlandregistrerad och hade lämnats på en bilverkstad flera år tidigare.
Ägaren ville inte ha tillbaka bilen för det skulle vara för dyrt att byta motor.
Bilverkstaden ville bara bli av med bilen så jag fick den gratis.
Dessutom var hjulupphängningarna skadade på den vänsterstyrda.
Men karossen var fin på den vänsterstyrda.
Inte mycket arbete att flytta över pedalställ, rattstång och instrumentpanel till höger sida.
Alla delar fanns ju gratis, och jag hade en bil att mäta på.
Båda bilar samma årsmodell och färg.

Förstår fortfarande inte varför du flyttade över rattstång, panel och pedaler från den högerstyrda till den vänsterstyrda som hade skadad ram och hjulupphängning och gjorde den högerstyrd. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pulf
20 januari 2021 · 49 Inlägg

Tack så mycket för alla svar !!

Pulf
20 januari 2021 · 49 Inlägg

Krusty88 skrev:
Yes jag böt från automat till manuell på en Volvo årsm 1997, besikta 3 år i rad och det fjärde året var det en noggrann gubbe som slog ner på att lådan var bytt,
Svängde förbi rejmes ett par dagar senare och fick tag i en hjälpsam kille som efter lite sökande fick fram ett avgascertifikat, sen var det bara att regbesiktiga! Känns som att det är ett lotteri vem man pratar med på Volvo, vet andra som inte fått hjälp via rejmes/Volvo att få fram rätt papper:)

Vad är avgascertificatet för något ? Och åkte du bara in på volvo och fick ett avgascertifikat utskrivet ?

Aronson
20 januari 2021 · 914 Inlägg

Ett avgascertifikat i denna tråd är samma sak som intyg från  biltillverkaren att bilen motsvarar original avgascertifiering som simlar skrev ovan.
dvs att biltillverkaren måste ha ett dokument om avgasutsläpp när bilmodellen typas in i trafik första gången.
Ett bra exempel är väl VAGs dieselskandal där bilarna ej höll måttet/motsvarar föreskrivna avgasutsläpp.
Hoppas jag uttryckt mig någorlunda korrekt,går nog att vidarutveckla smile

Aronson
20 januari 2021 · 914 Inlägg

Det är inte bara att svänga in och få ett  avgascertifikat utskrivet.
Som sagt det är inte alla bilar som volvo kan/får intyga för växellådsbyte.
Men upp tom 1997 så bör det gå.
Du får ta kontakt med volvo återförsäljaren och lämna dina biluppgifter=reg nummer så får dem kontrollera mot Volvo om möjlighet finns.
Därefter kan du bygga om.
och vilken växellåda du måste använda tex en 850 turbo måste ha enM56H-låda,inte M56L.
940 med B230 fk=M90L B230FT=M90H
Sedan ska även en kontroll utföras på bilen så den är ombyggd korrekt och så det dessutom är rätt bil/identitet innan du får ett intyg i handen.
Tja får och får,räkna med en kostnad.

Senast redigerat av Aronson (20 januari 2021)

Pulf
26 januari 2021 · 49 Inlägg

Tack så mycket för alla bra svar !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang