7800
Sök

Köpråd: Efter Volvo V70 - vad köper vi nu då?

3 Inlägg
16 februari 2021
Trådstartare
Har en Volvo V70 från 2008 som jag har älskat. Nu börjar det dock bli läge att se sig om efter en nyare bil då felen börjar komma och jag har tummen mitt i handen.

Hade det funnits en nyare likadan Volvo till ok pris så hade jag köpt den. Men det finns inte, köpte den nuvarande år 2011 för 160.000 och den hade då gått 4000 mil.

Så jag letar efter en värdig ersättare till min Volvo, max 5 år gammal och kanske 5000 mil. Kombi som har plats för familjen. Skön att åka i. Bensin. HÅLLBAR.  Ja det var väl allt...

Nån som kan råda en vilsen tant om det finns något passande märke?

4 261 Inlägg
16 februari 2021
Hej på dig!

Kan varmt rekommendera en valfri modell av märket Kia! antingen ceed eller vilken modell som helst som passar dig i kia familjen, 7 års nybilsgaranti eller 15.000mil det som inträffar först så du kan sova gott ganska länge och slippa huvudvärk! Bra bilar som endå krånglar inte ofta och när dom väl gör det så har du garanti kvar och kia lagar bilen åt dig gratis. Billiga är dom också men såg inte nån budget? hur mycket har du att spendera?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … y/93549509

Detta är ett exempel på Ceed 2019 med 4xxxmil på mätaren som du kan köra i runt 10.000mil utan bekymmer eller till år 2026 det som inträffar först;)smile bättre tror ja inte det går;)

4 578 Inlägg
16 februari 2021
Ts skrev ju varför hon vill byta bil!

7 523 Inlägg
16 februari 2021
zzr94092 skrev:

å Jaka undrade ju bara vad det var för fel på volvon wink

3 Inlägg
17 februari 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
Hej på dig!

Kan varmt rekommendera en valfri modell av märket Kia! antingen ceed eller vilken modell som helst som passar dig i kia familjen, 7 års nybilsgaranti eller 15.000mil det som inträffar först så du kan sova gott ganska länge och slippa huvudvärk! Bra bilar som endå krånglar inte ofta och när dom väl gör det så har du garanti kvar och kia lagar bilen åt dig gratis. Billiga är dom också men såg inte nån budget? hur mycket har du att spendera?

Detta är ett exempel på Ceed 2019 med 4xxxmil på mätaren som du kan köra i runt 10.000mil utan bekymmer eller till år 2026 det som inträffar först;)smile bättre tror ja inte det går;)

Hej!
Tusen tack för svar!

Ja, upp till 170´ 180´hade jag tänkt och då fungerar ju ditt förslag.
Det enda jag är lite orolig över är att den är för liten. Jag skulle nog behöva något i storlek med en V70 för att få plats med allehanda saker :-)

3 Inlägg
17 februari 2021
Trådstartare
granadadr skrev:
zzr94092 skrev:

å Jaka undrade ju bara vad det var för fel på volvon wink

Hej,
egentligen är det just nu inga stora fel. Vi har nyss bytt batteri och gjort alla servicar osv. Lagat och bytt lite här och där. Sist rasade innerdelen av dörren ner, men den är nu fixad.  Men jag är orolig över att det nu ska börja rasa ihop del för del och jag orkar inte riktigt hålla på att hänga på verkstaden hela tiden :-)

6 592 Inlägg
17 februari 2021
Hej!
Om du gillar bilen så behåll den! Köper du en ny bil ,begagnad, dyker alltid fel upp och du får räkna med att fixa fel igen. Bättre  att behålla en bil som man känner väl,  då vet man vad som kan dyka upp i felväg, för fel dyker alltid upp. -Och vem vet , du kanske kan fixa felen själv!? ... lite nyfiken...En dörrsida kan inte "rasa ihop"! smile -En sån sak är enkel att fixa själv!

2 456 Inlägg
17 februari 2021
"Man vet vad man har men aldrig vad man får".
Må hända att din nuvarande bil har lite fel, men det finns inget som säger att nästa bil inte kommer ha ännu fler fel och kosta ännu mer pengar.

7 523 Inlägg
17 februari 2021
småfel dyker alltid uppå äldre OCH nya bilar,, har en 11 år gammal mongo, bromsar pajjade 70 mil hemifrån,, nu är jag mekaniker så jag kunde fixa dem såpass att vi tog oss hem,, det trista var att det satt nya skivor på som givetvis var tvunget å byta,, men så är det,, kunde vara värre,,

En arbetskompis var på väg hem från Stockholm då oljetryckslampan började lysa på sin Skoda kostade honom 40 000 plus hyrbil,, JIPPIE,,,

7 786 Inlägg
17 februari 2021
Lucif3r skrev:
"Man vet vad man har men aldrig vad man får".
Må hända att din nuvarande bil har lite fel, men det finns inget som säger att nästa bil inte kommer ha ännu fler fel och kosta ännu mer pengar.

Håller med Lucif3r.
Det finns ju alltid en orsak till att en (begagnad) bil blir till salu.
Ofta är orsaken någon form av defekt eller begynnande dyrt fel så att vederbörande väljer at sälja "i tid" innan större åtgärd/reparation/påkost - men inte alltid.

Efterfrågar du driftsäkerhet är det nog bara japanska och koreanska bilar att välja mellan.
Mig syns det som att koreanerna på senare tid fått ett oförtjänt högt andrahandsvärde.
I alla fall gällande de senaste årsmodellerna, som nog förtjänar sitt höga restvärde.

Får man föreslå en Honda CR-V 2012 - 2018?
Eller en Toyota RAV-4 i samma årsmodellsspann?
Alternativt en Mazda CX-3 eller CX-5?

Bilvärldens kanske mest driftsäkra bilar, som samtidigt är mycket rymliga med tanke på yttermåtten.

4 261 Inlägg
17 februari 2021
Missan22 skrev:
panda666 skrev:
Hej på dig!

Hej!
Tusen tack för svar!

Ja, upp till 170´ 180´hade jag tänkt och då fungerar ju ditt förslag.
Det enda jag är lite orolig över är att den är för liten. Jag skulle nog behöva något i storlek med en V70 för att få plats med allehanda saker :-)

Hej!

Det finns flera kia modeller som skulle passa in på dina krav som tex en kia optima kombi, mer plats än ceed och väldigt bekväm och tyst.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … t/93971791

Nu är denna lite över budget kanske men går att pruta hårt nu i dessa tider! Bara att hålla koll och pruta skulle ja göra. Du borde absolut inte ha några problem med denna på flera år och det går att fixa hyrbil säkert via kia eller din försäkring om den ens kommer att börja strula, jag då har aldrig hört nån klaga på sin kia. Alla som säger här att byter du bil så kommer nästa också ha problem men dom tänker inte på att iaf me kia kommer du inte behöva lägga ett öre på flera år. Kia tar hand om din bil medans du får lånebil och slipper huvudvärk. Kolla på blocket efter en kia som skulle passa dig men vill du ha större än ceed som ja tror kanske att ceed skulle vara tillräcklig men bara du vet vad som passar för just dig, en optima kombi är som en v70 om tom större tom och mer utrymme skulle ja säga. Viktigast av allt behöver du inte lägga ut en krona på reparationer då kia har lång nybilsgaranti.

Sök