Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.
  • 59 Följare
  • 12 288 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 april
MrCrankyface
18 februari · 369 Inlägg

Ligger många timmar bakom dessa bitar nu lol
Det svåraste var att få till gängorna ordentligt.
"Muttern" hade jag gängtapp till men skruven fick jag köra i svarven vilket var lite knepigt.
Har lite småpyssel kvar på dom 5 andra bussningshållarna men bör kunna punkta ihop sakerna på lördag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ce417114e1e2ac40c0e4376f64a3c8ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-516906102d0e479733bab05a961267d3.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
19 februari · 369 Inlägg

Pyttelitet fredagsfirande!
3-länkarna är äntligen färdigbearbetade!
Ska se om jag hinner punkta ihop allt imorgon, kommer vänta med hel svetsandet tills jag är 100% att allt funkar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f50ec40b713d97ef7fc36016b08c25eb.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
mattew
19 februari · 315 Inlägg

Oj! Vilka konstverk!!
Mw

MrCrankyface
23 februari · 369 Inlägg

Tack så mycket!

Svetsade lite smått i helgen, bara så det pallar provpassning med axel och däck o.s.v.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b084b3d2e97fe27e8c102c2a7b60569b.jpg

Har påbörjat bakaxelns nedre länkfästen också, utgick från samma kvadratrör som nya ramen kommer bestå av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-53a06ee12a128c47cd2e16908b752770.jpg

Eftersom rören är för smala blir det 4 halvor.
Justerbar i 4 steg för olika anti-squat och längd på instant center, dom ligger längs en radie som är ungefär lika med stängernas längd så man kan byta hål utan att behöva skruva på stängerna/påverka axelns vinkel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-563739ce5fdff1d87c131e9585566c6e.jpg

Nu börjar man se vad som kommer bli av det hela.
Får fundera lite längre fram på hur/om jag ska förstärka dom, inte för att jag tror det behövs men hellre för stadigt än motsatsen.
Fortfarande en del polish kvar innan jag ska svetsa ihop dom
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8e6e8a4124f7e2a6f1346c89a71ffefc.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
olssonp000
23 februari · 237 Inlägg

Avancerade prylar ,😄 vilken dimension på fyrkants profilen ska du köra? Är tanken sfro ?🤗

MrCrankyface
23 februari · 369 Inlägg

Jag har en tendens att överarbeta saker. lol
Jepp, tanken är att allt ska besiktas via SFRO!
Dom är 40x80x3mm, hoppas det inte ska vara några problem då dom är grövre än original "balkarna".

Senast redigerat av MrCrankyface (23 februari )

Volvo Amazon "131" (1965)
olssonp000
23 februari · 237 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Jag har en tendens att överarbeta saker. lol
Jepp, tanken är att allt ska besiktas via SFRO!
Dom är 40x80x3mm, hoppas det inte ska vara några problem då dom är grövre än original "balkarna".

Okej ta kontakt med din sfro man i tid bara ett tips 👍😄 profilen kommer bli galant fick också 40x80x3 som råd av sfro gubben. Men fick bara tag i 4mm så det fick gå ochså 😂 ska bli skoj o följa ramen hur du ska dra balkarna 😌

MrCrankyface
26 februari · 369 Inlägg

Det ska jag göra!
Därför jag bara punktar så länge ifall det skulle vara några frågetecken.

Fått lite mer gjort nu i veckan!
Gjorde lite passbitar för att minska risken att det slår sig för mycket när jag svetsar ihop halvorna, är ändå en del som ska fyllas i då bitarna är precis för små.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-db0a717c912343b922529e0cd32c4010.jpg

Blev ändå rätt hyggligt! Slog sig ytterst lite men inget man kommer märka av.
Tog massa foton på svetsarna innan jag slipade ner dom utvändigt, invändigt blev det riktigt bra genombränning.
Här ser man även hur jag menade med att banka in "överskottet" mot axelns form.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-23f244d21cf91725ac7f700d0ed304a4.jpg

Förhoppningsvis hinner jag påbörja topfästet i helgen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f69e49171eebf434cbebaec89b4ef4c2.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
28 februari · 369 Inlägg

Blev inte en särskilt produktiv helg men lite hanns med..
Monterat dit hjulen för att kunna mäta från golv, detta används sen i mina kalkyler.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6496a4d50a6a4eaa13ba1f745fccd602.jpg

För att kunna nå in över axeln svetsade jag ihop en liten mätpryl från blandat skräp. Återanvändning deluxe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-84abdc201b360da88c505deecbb52a47.jpg

Så här långt hann jag med själva fästet. Förhoppningsvis kan jag börja bocka och svetsa till detta nu i veckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-99bb9c0f6ed491775c6c918312877c68.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
1 mars · 369 Inlägg

Fick en synpunkt från ett annat forum att mina nedre fästen såg låga ut, mycket riktigt var dom riktigt låga.
Jag reagerade på detta när jag satte fast dom men orkade inte tänka hela vägen, lite därför saker bara är punktade ihop.
Lösningen kommer nog bli att slipa bort punkterna och fräsa om axelhålet så fästet hamnar 3-4cm högre upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ab59f323998415902e6df42f45153f9c.jpg

Sen har vi övre fästet.
Svetsade ihop allt och fixade en passbit från skrotlådan, detta så jag kan hamra ner plåten och få ett jämnt och fint svep.
Vartefter jag fick in plåten så punktade jag fast innan jag helsvetsade när allt såg bra ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-14ee0f5e2edb4edd89978e420720c1e0.jpg

Lite snabbt inslängd. Behöver slipa foten så den passar bra mot diffklumpen och sen punkta fast den.
Ändå relativt nöjd än så länge men kommer bli en utmaning att få allt helt rakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c7dc1c23288abf2251e749419112ac6d.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
NissesMekAB
1 mars · 11 Inlägg

Blir riktigt fint ju! Ska definitivt följas!

MrCrankyface
4 mars · 369 Inlägg

Tack! Välkommen på resan! big_smile

Länkarna är mer eller mindre klara. Nedre fästena ska som tidigare nämnt kapas loss och kortas ner men avvaktar med det tills jag ser vart länkarna hamnar mot chassit sett eftersom jag kanske även behöver/kan montera dom bredare isär.
Överfästet är bara punktat, kommer plocka isär axeln och förvärma klumpen innan jag gör något mer där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8206e4f102f95fca301ff5d552c30d29.jpg


Axeln sitter inom en millimeter både i längd och sidled men är några cm för högt upp mot vad den antagligen kommer ligga vid körning.
Lägsta punkt på chassit vid denna höjd är ca 10cm så kanske blir något sorts sidokjolar eller dylikt om jag höjer mer då jag gärna ligger kvar runt 10cm till gatan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-62d5b77af1fb55f948cca608ef1b748e.jpg


Återigen med känslan med vatten över huvudet men tror detta blir nästa steg.
Lila/blå är vart det ligger en "balk" under golvet. Tanken är att fortsätta från detta och knyta ihop med övriga bilen längs det gröna.
Det röda symboliserar det främre fästet för nedre länkarmen, det kommer hamna lite mellan yttre och inre balk, förstärker antagligen precis framför så det fördelar lasten.
Övre länken hamnar som ni ser jäkligt långt fram, det kommer nog inte störa mig som förare egentligen men kanske ser lite udda ut. Ska fundera lite här vad jag vill göra.
Måste fortfarande komma på någon vettig förstärkning innan jag kapar bort balkarna och sätter dit dom nya, dock ingen större belastning på chassit just nu då motorn är direkt understöd av 3 pallbockar och bakaxeln står på egna hjul så att säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-076791e0121d28b8cc49ac0dbc223492.jpg


Här ser man vart främre fästet hamnar, kommer få kapa och flytta förstärkningen ut i sidled där så jag får upp länken och får ordentligt med rörelsemån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7a6a9d904ce5917ee061cea00fe1d30f.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (4 mars )

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
4 mars · 294 Inlägg

Ser bra ut! 10cm på gatbil är riktigt kaxigt dock,  du lär få ta det försiktigt över guppen😂👍

MrCrankyface
4 mars · 369 Inlägg

Tack! Det är som vanligt den eviga kampen mellan vad som ser snyggt ut och vad som är praktiskt... lol

Senast redigerat av MrCrankyface (4 mars )

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
8 mars · 369 Inlägg

Som vanligt läggs det mycket tid med små framsteg. lol

Efter att ha funderat en stund på vad som som var bästa "nästa steg" så fick det bli golvbalkarna.
Svetsade dit lite skrotstål från Biltema så länge för att hålla ihop saker och ting.
Kapade sedan bort mitten delen, kardantunneln är rätt frisk men allt annat är helruttet...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e6a742f29bbb863c43ae2fcea176ba22.jpg

Blev en hel del måttning och provpassning för att komma fram till den här layouten.
Botten på den gröna balken är högre upp än jag ville ha den främre tvärbalken så det blev lite trial&error för att hitta rätt vinkel så det såg bra ut.
Kommer antagligen få modifiera tvärbalken lite med hänsyn till kardanen men det får bli ett senare projekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-612680ffb6c32960fce40e90b243f5b9.jpg

Biffade sedan upp främre förstärkningen inför mer kapning av det gamla skrotet..
Tanken är att kapa bort och montera ihop allt så fort som möjligt någon kväll, så det inte blir stående en längre tid med bristande stöd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bd50158e76cb00964c325c225668aa25.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
olssonp000
9 mars · 237 Inlägg

Skulle jag varit dig så skulle jag gjort balkar i tröskellådan samt i balken som sitter vid baksätet. Jag testade först att svetsa fast mina balkar i befintlig baksäte balk men det blev alldeles för klent.bara ett tips 😌

MrCrankyface
11 mars · 369 Inlägg

Jag är tacksam för alla tips jag kan få! Förstår dock inte hur du menar med gjort balkar i tröskellådan, menar du svetsa längsgående med dörröppningen eller byta ut hela mot balk?

Min nuvarande tanke är att svetsa "plattor" runt balken så den får större anläggningsyta mot både baksätets balk samt trösklarna. Sedan kommer förhoppningsvis golvet styva upp ytterligare här.
Försöker låta bli för stora förändringar så det inte "råkar" bli amatörbyggt fordon istället för ombyggt fordon.
Tänker att det borde underlätta om trösklarna får vara original men förstärkta så att säga, även därför jag försökt lägga dom nya balkarna i samma "stråk" som dom gamla och knyta ihop det med original framvagn,

Fick lite gjort igår, skönt att kunna knyta ihop något friskt med framvagnen.
Ska försöka bränna in ordentligt med svets vid böjen framtill och där den går ihop med original och sedan svetsa ytterligare en överlappande plåt på ut och insida, mellan ny och gammal balk.
Detta bör ge så stark fog som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-be5ab90e3860a450c375510e21d75ec7.jpg

Något i stil med det här, men snyggare former såklart..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-75580b9db56c33bb66f184faa936da94.jpg

Sett ovanifrån är gamla balken lite breddare(dock tunnare gods) så ska försöka snida ihop något snyggt här med för att förstärka och täcka igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6fff3b0280a0f73970bd20379683fcb9.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
olssonp000
11 mars · 237 Inlägg

Jag är urusel på att förklara 😂 men tänk dig att balken vid baksätet (den höga balken) tex kapa bort undersidan av den och lägg en 80x40x3 balk i underkant på din befintliga baksätet balk då är det 80 profilen som håller konstruktionen och inte orginal balken. Kan tänka mig att den är utav 1mm plåt och med 50 år nacken så är den kanske 0.8😄  tänker mer att du ska ha lite mer hästar än min pv . Som sagt det är bara ett tips på att få det skottsäkert 😃👍 förövrigt så blir det kanon med anslut mot orginal ramsnok 👍😃

Edit med tröskellådan så kör på det du tänkt för att undvika att åka på amatörbyggt fordon 😌 min är det redan kört för 😂

Senast redigerat av olssonp000 (11 mars )

MrCrankyface
14 mars · 369 Inlägg

Haha ja din är lite mer extrem redan från början! lol
Vi får se hur det blir med motorn, troligtvis kan jag inte trimma särskilt mycket om den ska gå igenom SFRO.

Skulle fortsätta bygga på ramen idag men när jag plockat bort domkraftsfästet och lite andra gamla rester så såg jag hur ruttet det var bakom. Ingen större överraskning egentligen. roll
Tog några timmar att slipa rent och kapa ur men om det är något jag lärt mig så är det att det är bättre att göra denna process långsamt, så man slipper spendera en dag på att reparera det man kapat sönder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-85f4fe761a0712713a35e9c3b7878b30.jpg

Med någorlunda välplanerade snitt var det relativt lätt att få en snygg lagning. Original verkar det vara 1.5mm plåt så svetsade dit 2mm som var det närmsta jag hade.
Punktade även dit dom främre rambitarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ee4e39742174d7e45f5bd44d3ff54da9.jpg

Nu börjar det nästan se ut som en bil här inne. lol
Den skarpögde ser att dom två småbitarna baktill inte är svetsade, dessa kommer vara förstärkningen framför nedre länkarmarna till bakaxeln.
När bakaxeln fästena är korrigerade och axeln är på rätt plats så kan jag måtta in dessa och punkta dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-452cf1afbf66c4ff056ac142ed2f601f.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
18 mars · 369 Inlägg

Nu har jag tabbat mig!
Skulle slipa bort alla gamla fästen och dylikt skit som inte kommer användas, gick lite väl hårt åt här tydligen...
Märkte det på tok för sent då jag gick in från sidan med kapskiva, så såg inte hålet förrän hela biten lossnade.
Så klart hände detta på undersidan också men ska försöka täta det med JB weld så får vi hoppas det håller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-de797b4c8bc958598fdca420ef750fca.jpg

I övrigt har jag gjort lite svetsprepp och även fräst om dom nedre fästena.
Dom är nu ca 3.5cm kortare vilket gör ge en markfrigång på lite ca 12cm väldigt nära hjulen.
Passade även på att räta till alla vinklar så dom är perfekt symmetriska när dom ändå var uppspända i fräsen.
Helgens jobb blir att punkta fast dom igen och försöka få till en främre infästning för länkarmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1104ba6297cdca7c69657aa617e8c787.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang