7025
Sök

Få bort mögel i bil?

34 Inlägg
16 mars 2021
Trådstartare
Har en bil som stått ute ett år under en sommar och nu en vinter. Det har börjat mögla som fan i bilen. Hela ratten är full med mögel. Tyget i taket, tyget i baksätet. En tröja som låg i bilen är också helt möglig.

Det har inte varit något luftflöde i bilen då alla rutor varit stängda. Är detta orsaken till mögelspridningen? Trodde inte det skulle börja mögla så snabbt.

Så hur får jag bort det här möglet och vad ska jag göra för att förhindra skiten att komma tillbaka?

* Voff voff *
11 083 Inlägg
16 mars 2021
Gudarna skrev:
Har en bil som stått ute ett år under en sommar och nu en vinter. Det har börjat mögla som fan i bilen. Hela ratten är full med mögel. Tyget i taket, tyget i baksätet. En tröja som låg i bilen är också helt möglig.

Det har inte varit något luftflöde i bilen då alla rutor varit stängda. Är detta orsaken till mögelspridningen? Trodde inte det skulle börja mögla så snabbt.

Så hur får jag bort det här möglet och vad ska jag göra för att förhindra skiten att komma tillbaka?

Snabbt? Ett år utan luftutbyte är rätt lång tid...

Bästa mot att få tillbaka det är att tvätta alla ytor noga innan du ställer undan bilen (mänsklig "smuts" främjar mögeltillväxt) och sedan ha fuktslukare i bilen (tex torrbollar).

Men hur mår bilen i övrigt om den stått ute i ett år i alla väder...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 578 Inlägg
17 mars 2021
Är det ens en bil som är värd att göra klar?

34 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Gudarna skrev:

Snabbt? Ett år utan luftutbyte är rätt lång tid...

Bästa mot att få tillbaka det är att tvätta alla ytor noga innan du ställer undan bilen (mänsklig "smuts" främjar mögeltillväxt) och sedan ha fuktslukare i bilen (tex torrbollar).

Men hur mår bilen i övrigt om den stått ute i ett år i alla väder...?

Ja, snabbt enligt mitt tyckte. Jag är väl dum i huvudet. Trodde inte det skulle sprida sig så snabbt! Vips en dag när jag kollar in i bilen så är den full med mögel så jag får mig en shock.

Min smutsighet har nog påskyndat mögelprocessen...

Jao men ska man köra nån slags ångtvätt? Funderar på vilken typ av tvätt som är lämpligast för just mögel.

Den mår fint, stått relativt skyddad under gran.

Jag ska ställa in bilen under tak med rutorna på glänt och fuktslukare efter jag fått bort möglet.

zzr94092 skrev:
Är det ens en bil som är värd att göra klar?

Vafafaan sa du om min bil? ;D

363 Inlägg
17 mars 2021
Hej! Jag har gjort samma misstag som dig att lämna rutorna stängda och massa fukt har bildats.
Jag tänker köpa en ångtvätt å tvätta säten inredning. Sedan spraya på med något medel sedan våtdammsuga. Det borde göra susen tror jag.

Det bästa jag kommit fram till är om man har varm garage å har öppna rutor har man inte det räcker det med kallgarage eller p-plats under tak. detta gäller även andra fordon tex husbilar husvagnar m. M. 

En torrboll eller fuktslukare kan hjälpa till lite men jag tror mest på att man har rutorna öppna lite så luften kan cirkulera.

Lycka till

5 157 Inlägg
17 mars 2021
Hyra eller köpa en ångtvätt/klädseltvätt och tvätta allt riktigt noga samt se till att den blir ordentligt torr.
Jag kör torrboll i mina undanställda bilar och har ej haft problem med mögel på dom bilarna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 786 Inlägg
17 mars 2021
Jag har köpt 2 mögliga bilar.
Båda hade stått i oventilerat garage höst+vinter+vår.
Var även och tittade på en bil som stått under tät presenning samma tidsperiod.
Den senare var så luden och luktade så starkt att det stack i näsan.

En av de andra, en Opel, luktade först inte, men när den kom in i varmgaraget började stanken.
Jag tog ur alla mattor, stolar, baksäte och dörrpaneler.
Tog bort gummipluggarna i golvet och spolade ur bilen.
Hjälpte inte.
Tvättade den invändigt med tvätt- och lösningsmedel.
När det torkat stank det fortfarande så kraftigt att jag plockade tillbaka allt och sålde bilen som renoveringsobjekt.
Spekulanten kände lukten, trots att den stått ute med alla dörrar öppna, men valde att köpa ändå.

Den andra förfor jag till att börja med som på Opeln.
Demonterade dessutom tak och alla dörr- och sidoklädslar samt instrumentbräda, ratt och pedalgummin och annat löst.
Torkade alla kablar under instrumentbrädan med lösningsmedel.
Målade hela bilen inuti.
Bytte stolar, baksäte, dörrklädslar, andra sidoklädslar, instrumentbräda, mattor och tak mot annat begagnat dito.
Övervägde t o m att byta rutor.
DÅÅ blev jag av med lukten.

Kan man inte göra som jag gjorde så är det bara att skrota bilen.
Går ALDRIG att få bort mögellukt.
Inte ens med ozonbehandling.
Ozonbehandling hjälper kanske så att du hinner sälja bilen, men lukten kommer tillbaka.
Ungefär som att ozonbehandla en bil som en storrökare använt.
Efter ett par tre veckor är doften tillbaka.
Tro mig, jag vet genom en kompis som köpte en inrökt S80.

Sen är det ju inte bara obehagligt med mögeldoften - det är farligt också på sikt.

Sök