Volvo 740 awdsome

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 57 Följare
  • 7 592 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 22:48
_Shadow_
3 januari · 60 Inlägg

När motor osv är på plats så får man väl ge sig på styrningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-def5c3b879a071b178ee5ad187a1ca97.jpg
Tyvärr gick det åt plats för bromsservot, men håller på att jaga rätt på en mindre variant som ska gå att få dit istället. Kan tyvärr inte få dit S8 servot pga platsbrist, trodde inte jag skulle nämna det i ett motorutrymme på en 740, men det går inte ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b61b3d7e8f5e77b6d3ea057534cdd304.jpg

Sen blev det att shoppa lite mer, en till att börja med, så man vet vart man ska göra av dessa pjäser:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-be230102e3297fd7481e12dd22509a18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-022014bbee5f758c8a31286428af1757.jpg
1300cc högohm Bosch från BJP Race:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07178af07d49a51b91b1e0f69496170a.jpg
60l fuelcell med externa bränslepumpar från Speeding, tillverkade för E85 och ska räcka till 1200hk :
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-098c2f1dd4cc0bf191d0c0672a7330a5.jpg

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Manick
3 januari · 358 Inlägg

Behöver du fortfarande mått på En D2'a? har två stycken varav en som står på pallbockar och är väldigt lättmåttad just nu smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1&p=19

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
_Shadow_
3 januari · 60 Inlägg

Manick skrev:
Behöver du fortfarande mått på En D2'a? har två stycken varav en som står på pallbockar och är väldigt lättmåttad just nu smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1&p=19

Självklart, vore riktigt nice big_smile
Jag var ju som sagt lite för snabb och skruvade isär allt innan jag tog alla mått jag kunde tänkas behöva:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d3edc0b780d53d29acfed4ade3de0b67.jpg

Det är ju nånting såhär jag tänker mig, från backen och upp till en fast punkt, fram och bak, så man kan våga in min kaross jag har ståendes så man kan jämföra lite med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cb49dbb416b398f709300540e8e9474c.jpg

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Manick
3 januari · 358 Inlägg

_Shadow_ skrev:

Manick skrev:
Behöver du fortfarande mått på En D2'a? har två stycken varav en som står på pallbockar och är väldigt lättmåttad just nu smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1&p=19

Självklart, vore riktigt nice big_smile
Jag var ju som sagt lite för snabb och skruvade isär allt innan jag tog alla mått jag kunde tänkas behöva:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d3edc0b780d53d29acfed4ade3de0b67.jpg

Det är ju nånting såhär jag tänker mig, från backen och upp till en fast punkt, fram och bak, så man kan våga in min kaross jag har ståendes så man kan jämföra lite med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cb49dbb416b398f709300540e8e9474c.jpg

Tar fram tumstocken nästa gång jag är förbi den som rullar, min pallbocksräser går inte riktigt att lita på vad gäller dom måtten längre.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
_Shadow_
3 januari · 60 Inlägg

Manick skrev:

_Shadow_ skrev:

Manick skrev:
Behöver du fortfarande mått på En D2'a? har två stycken varav en som står på pallbockar och är väldigt lättmåttad just nu smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1&p=19

Självklart, vore riktigt nice big_smile
Jag var ju som sagt lite för snabb och skruvade isär allt innan jag tog alla mått jag kunde tänkas behöva:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d3edc0b780d53d29acfed4ade3de0b67.jpg

Det är ju nånting såhär jag tänker mig, från backen och upp till en fast punkt, fram och bak, så man kan våga in min kaross jag har ståendes så man kan jämföra lite med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cb49dbb416b398f709300540e8e9474c.jpg

Tar fram tumstocken nästa gång jag är förbi den som rullar, min pallbocksräser går inte riktigt att lita på vad gäller dom måtten längre.. smile

Haha nee, jag känner samma sak med mina pallbockar big_smile Just därför de vore trevligt att ha åtminstone en till att jämföra med, så man ligger inom någon sorts marginal åtminstone smile

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
11 januari · 60 Inlägg

Så, när styrstången är på hyfsad plats i karossen, ska göra ett ordentligt fäste åt den bara, så varför inte, detta bygge spårade givetvis lite till utöver rostlagningen som var tänkt från början, när jag ändå har en hel S8 som donator så började det laboreras med lite andra saker också:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-772257bad654f0fbc8f4d0eb5d4ccaa3.jpg
Ett 960 rattstångfäste fick sätta livet till, fram med kapen och modifieras så att det passade audi istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-269206c4adeb5ef68755a80d80e1e93a.jpg
Första försöket blev helt ok, så var bara att bygga vidare och styva upp denna mall på detta foto, så att de sitter kvar där det ska smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-221db4847e7debbae544655a06f5729a.jpg

Lite provmontage med själva instrumentbrädan också givetvis:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4b5bf2115c4fb281dddf9bcf94f21b13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f298f13289fa70cfa72997ebc5c15448.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ed8534f86a6108747fbd6b32df4b60b.jpg

Passar som ett smäck smile Det "enda" bekymret är givetvis fortfarande att Audi S8 är en större bil än en 740, på alla dimensioner, vilket resulterar i att brädan är några cm bredare än 740'n. Får se i framtiden om det blir att ge sig på instrumentbrädan och försöka få den smalare, eller om man ger sig på dörrsidorna och formar av dom så de passar instrumentbrädan. Är fundersam dock på om man ska behålla originalstereon eller om man ska slänga dit något mer modernt som klarar av blåtand, usb osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3e244718e764e74aa9e504e5ed91357a.jpg

Mittkonsolen har original armstöden kvar, som vanligt är de förstörda i själva gångjärnsbiten då folk tycks sitta på dessa armstöd imellanåt, men ett par facelift är köpta via eBay och blir monterade när bilen närmar sig färdigt resultat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bbdec03a6d8c2b7b06178c142162eead.jpg

Mvh
TImmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Lucif3r
12 januari · 854 Inlägg

Tufft att du ger dig på ett inredningsbyte smile
Hoppas du inte ger upp med det som "nästan alla" som börjat med ett sådant projekt gjort.

Har du listat ut hur du ska lösa fläktpaketet?

Ang. stereo skulle jag stoppa i något mer modernt med GPS osv, "bara för att" smile

_Shadow_
12 januari · 60 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tufft att du ger dig på ett inredningsbyte smile
Hoppas du inte ger upp med det som "nästan alla" som börjat med ett sådant projekt gjort.

Har du listat ut hur du ska lösa fläktpaketet?

Ang. stereo skulle jag stoppa i något mer modernt med GPS osv, "bara för att" smile

Jag har även vart på och nallat lite med fram+baksäte från s8 i volvon, men de är lite för stora tyvärr då sittbrunnen i audin är mycket större smile Hade vart rätt ok med en uppsättning svart skinn Recaro big_smile
Jag har också sett över lite hur de skulle vara att få dit s8'ans fläktpaket, men det bygger för mycket ut i motorutrymmet, så det är om man modifierar det 90 grader åt passagerarsidan likt 740/940 original. Så det är nog lättare att använda ett 940/960 värmepaket (då det är modernare än 740) som redan är vinklat och därifrån anpassa det till S8 brädan, då stämmer även in/utgångar för varmvatten/ac slangar i karossen mot värmepaketet. Dessutom är 7/9 seriens el inte lika avancerad som Audins då den har en tidigare variant av canbuss, använder sig av hastighetssignaler, luftkvalitetssensorer osv osv smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8aa11a6f6ef6b3ecaad44907a60a4d56.jpg

Det är GPS i denna stereoenhet redan, donatorn är (vad jag vet) fullutrustad från fabrik, har gått i Italien en gång i tiden och luktade dyr cigarr inuti big_smile Dock är ju givetvis den GPS'en lite förlegad då dagens mobiltelefoner är mer avancerade, därav lite sug att byta mot något modernt smile Men vet att hålet för stereon inte är direkt match för dagens storlekar av stereo, har för mig man behöver någon adapter, men de ska nog inte sätta stop för detta smile

Jag har tänkt att bli klar med denna bil, även om de kanske tar lite tid då jag fortfarande har problem med ryggen efter förra årets bravader, så får ta de lite som de kommer liksom smile

Största problemet just nu för att få ihop detta projekt är placering och storlek av kylaren.
Vill ju ha en större/bättre kylare då jag tänkte köra överladdning och antagligen inte kommer vara allt för snäll, men S8 originalkylaren får inte plats i 740 karossen, samt motorpaketet hamnar ju rätt långt fram, vill helst inte ha den monterad i skuffen även fast det kan vara lösningen som blir använd i slutet. Hade varit mycket lättare om man kunde bredda rambenen fram, så att s8 kylaren fick plats, men är lite osäker på hur alla instanser ställer sig till detta ur krocksäkerhet osv då bilen ska gå på gata sen. En lösning är ju att vinkla rambenen 45gr utåt tills man får avståndet man behöver och göra nya infästningar i krockbalken därefter men nästa bekymmer blir att strålkastarna fortfarande är ivägen för kylaren, så hur man än vänder sig är arslet bakåt big_smile

Har en något större kylare nu som jag tänkte använda och se hur pass den räcker till. Om jag inte minns fel så är det en 960 kylare med ett par extra cm längd i botten. För att få dit den måste infästningarna till strålkastarna ses över, oavsett om jag väljer 740, 940 eller s/v90 front. 940 eller S/V90 fronten ger mig mest utrymme då den är något mer spetsig med några cm än den annars raka 740, jag tycker dessutom att långhuven är snyggare än den extra torpedplåten som sitter annars. Intercooler kommer bli en eftermarknads avlång/låg och antagligen bli monterad under krockbalken, så den ser jag inga bekymmer med, men de vore trevligt att även få dit en kondensor till ac-paketet också tillsammans med någon elfläkt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-088b2398feb8fdab47041bbd38228cdd.jpg
Har tänkt att försöka utnyttja utrymmet framför torpedväggen för elektriskt styrservo och spolarvätska, även som utrymme till något mer som kanske dyker upp som jag inte tänkt på än. Bakom motorn sitter de även 2st hetluftturbiner, så de finns lite mindre plats än vad denna bild visar där bak. Hållaren för styrstången håller på att byggas om, tidig prototyp som inte gjorde sig jättebra. Annars så ser man hur långt fram drivlinepaketet hamnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd94c8763237ab63423a2dde4f4af433.jpg

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Manick
12 januari · 358 Inlägg

Jag kan eventuellt ha en komplett svart skinn/alcantra inredning som jag inte kommer behöva.. Om jag inte flyttar över det till min andra som bara har svart skinn.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
_Shadow_
13 januari · 60 Inlägg

Manick skrev:
Jag kan eventuellt ha en komplett svart skinn/alcantra inredning som jag inte kommer behöva.. Om jag inte flyttar över det till min andra som bara har svart skinn.. smile

Jag har 740 original svart halvskinn i bilen sedan innan, med Momo sportstolar fram smile
Bilen är en blackline från början så det är originalinredningen från 87 (förutom Momo stolarna då) smile

Det jag tänkte mest var att det hade vart kul med S8'ans säten i 740n när man ändå har de liggandes smile


Recaro inredningen är typ 25cm för hög, likaså med stolarna i framsätet, så de känns som lite för mycket ombyggnation för att få till i detta skede smile Försökte platta ut golvet i karossen där ljuddämparen/katalysatorn ligger (mitt under sätet typ) men det är även en förstärkning där som måste tas bort och känner att den kan nog behöva sitta kvar big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-41e19a3505eb211df3cb3fddbb2d734d.jpg

Jag har tagit bort båda bakskärmarna helt, för att se över hur mycket rost det var bakom dom samt för att lite lättare kunna jobba med skärmbreddningen och infästning av stötdämpare/fjädrar, tänkte jag, ifall någon tycker de ser konstigt ut i dörröppningen

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
31 januari · 60 Inlägg

När brädan och mittkonsollen hade hittat sin plats så kunde man ju passa in handbromsen och växelspaken i åket

Började med en enkel 90gr vinkel för att använda som bakre infästning till mittkonsollen samt som infästning för armstödena:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-728ccad027262d82099e3baef4088af0.jpg

Därefter blev det en hel del mätande för att få handbromsspaken att passa i de lilla hålet på mittkonsolen, så att de blir rakt osv:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5379a4fde127d4d1f7a8788ac6be1616.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-334a7e204dc9667414a91feab86dc7aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cef342fcaac22f23ff324a6ec56dd8f.jpg
Undersidans infästning är en kopia av hur det ser ut på S8'an, med 3st extra förstärkningar dock:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-85f8f680eea626204277dcc501770e95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed4a23b35b23839fe04801243a4df1f4.jpg

En växelspak underlättar ju såklart, armarna till spaken är förlängda med ca 13cm
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-14e774007e274f57564907fa3d71361f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-77d05e043a343da383562d61a18246e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6d88388cd8618066d9ac5a71fd212ddb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0b2e874a1635c6e2bba8f247925f20cf.jpg

Jag har givetvis kommit över ett par FL armstöd som ska i sen när inredningen är mer komplett smile

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Lucif3r
31 januari · 854 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Dessutom är 7/9 seriens el inte lika avancerad som Audins då den har en tidigare variant av canbuss, använder sig av hastighetssignaler, luftkvalitetssensorer osv osv smile

Måste bara påpeka att både 940 och 960 använder hastighetssignal till ECC'n också wink (740 vet jag dock faktiskt inte)
Den är ju dock väldigt primitv och enkel att simulera. Med risk att jag minns lite fel så är det 12 impulser per varv. Det KAN vara 48 impulser/varv också, men jag tror mer på 12.
Den signalen tas direkt från instrumenthuset, i kontakt"stycke" D på 940/960-huset.

Men det där löser du garanterat, det är ju små skitsaker i jämnförelse med resten av bygget smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 februari · 3 425 Inlägg

Börjar bli riktigt fint nu! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
_Shadow_
14 mars · 60 Inlägg

Min dator gick ju givetvis sönder.
Så var tvungen att spendera lite pengar på den också.
Bara ett moderkort, men ändå.

I garaget har de hänt en del som vanligt, men vi lever väl kvar i dåtiden en litet tag till åtminstone.
Då motorn hamnar rätt långt fram, så får man väl vara rädd om alla cm man kan få till övers.
Om jag inte tror fel så är den ett par cm längre fram än Vovvo's drivlina i hans 740.
Men även för att jag tycker långhuven är snyggare, så blir det nog en komplett 960 facelift front på bilen, eventuellt 940 strålkastarna som jag hade innan, beror lite på hur jag känner för längre fram. Men det ger nästan 5 extra cm för kylaren, vilket är välkommet i detta skede:

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a742759b7cabd0417aa8043d8a66324b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9ce31b9ede2b73245652eeb579212053.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-344ba55c167a50a8535f66af3dbfda53.jpg

Jag vet inte om dessa bilder kom upp förut, men de är detta som gör att kompressorn inte fungerar till just detta bygge, det är ju inte riktigt en sleeper om man ser denna sticker ut big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6b63d3aca9980c02f98a1cd9b8f67303.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad0e55ed8c701cde1bcebd3abb556e0e.jpg

Så plan B blev ju de där Holset HX35W kopiorna (ja jag vet, kopior), hade mer än gärna haft ett par schyssta Borg Warner, men de får bli till framtiden när dessa har blivit för trötta, fick så bra deal på dessa "holsett" så kunde inte tacka nej riktigt smile
Fram med skaparglädjen och lite kontakt inom järnvägen fick mig en schysst rälsbit att montera flänsen mot. Det är original grenröret jag kapat av för att få tag i flänsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6b853220052942b4ef1eb9d4be2c7899.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3cee8ada6bfe1900c944b09391bc8788.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1f78459e1ae045841bc4bc9da37a0000.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f75f58479a587f1013c4bf29bba38798.jpg


Detta är min absolut första gång jag gjort ett grenrör. Jag tycker själv att det är svårt att kapa rören i snygga vinklar så att de linjerar snyggt mot varandra sådär som man ser på proffsgrejer. Men med lite kreativitet och vilja så blev det iallafall två grenrör tillslut smile

Då det är split puls i turbona så har jag gjort så gott de går med de utrymmet som finns att skapa splittpulssystem. Det är som ni ser inte samma längder på alla 4 rör till varje turbo, men det är varannan puls i och så lite längdskillnad jag kunde skapa med utrymmet jag har.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e84bc3cdabd6650e9f6a0447620a1485.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eb8e8a87e6f20b68d2b9ba5f2cf7a35b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ca803ac3f80c076530afd638a548c59c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60a0122c63a99ebe9307264ffb606d91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87ee075bca4ddadf9cd49bd79bb160a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-976180f99f74ce91dfdf210c82ebed2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e60c2308dbdd8f186017abbac2b7156f.jpg
Siste bilden mot styrstången, aggregatena är flyttade mer framåt efter det monteringstestet, så den är inte riktigt lika nära längrehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7e3cc4994f63d2bf5b6b17ece66760ef.jpg

Tyvärr inte de största garaget, men jag kan ju åtminstone hållas inomhus med de mindre pryttlarna. Reserv V8'an i bakgrunden på motorstativet utifall man tabbar sig rejält med denna motor (skickar en vevstake, spräcker en kolv, tappar den i golvet kanske)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-255f561e35126215f4fd8aaf1fbd0cf6.jpg

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 mars · 3 425 Inlägg

Ouff! Kommer bli sjukt mysigt när de där sniglarna får skynda på andningen lite big_smile😍👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
_Shadow_
15 mars · 60 Inlägg

Är det någon som följer denna tråd som är skaplig på Vems? Lite mest vad man ska koppla in vart osv 😁

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Manick
15 mars · 358 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Är det någon som följer denna tråd som är skaplig på Vems? Lite mest vad man ska koppla in vart osv 😁

Jo kanske lite. Kan vara så att jag har ett kopplingsschema liggandes till mitt eget för just audi-åttor... smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
_Shadow_
15 mars · 60 Inlägg

Manick skrev:

_Shadow_ skrev:
Är det någon som följer denna tråd som är skaplig på Vems? Lite mest vad man ska koppla in vart osv 😁

Jo kanske lite. Kan vara så att jag har ett kopplingsschema liggandes till mitt eget för just audi-åttor... smile

Förut idag när jag googlade om just detta, så dök dit inlägg upp som du la upp 2015? När du satt med Excel spreadsheet och jämförde vems, din audibox och nånting mer 😅
Tills du lyckades få klart på det och aldrig mer behövde titta på de typ 😉

Senast redigerat av _Shadow_ (15 mars )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
28 mars · 60 Inlägg

Motorn har fått sig lite elkablar (syns lite på några tidigare bilder)
Tog S8 härvan och typ slaktade, behöll det som behövdes till att få VEMS att fungera.
Efter ett mail från Manick där man skulle kasta dessa spolar långt bort, så måste jag fixa lite andra kablar till varje spole big_smile Annars är elhärvan på motorn rätt färdig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3327b2af53158782f43a1210a5fb7e3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f8d538c2761d187a2d73b6a812f5a307.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-151c27d8b4cbc5e4568b78662997de31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-79832e0a52c116b131ecd500f5aa261f.jpg

Motorn har även fått sig ett svänghjul från en automatlåda med startkrans + original 60-2hjul. På detta har jag monterat 034 Motorsports svänghjulsinlägg och en kopplingssats från South Bend Clutch som blev rekommenderad från andra sidan stora pölen.

R8 tändspolar är beställda, även 2st wastegates, 1st intercooler, an-kopplingar/slang, 1st macventil å lite sånt gott smile

Andra delar som redan trillat in är 2 uppsättningar med packningar, kedjor, ännu mer packningar, o-ringar å allt möjligt jag hittade på autodoc https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-935e51758445c7d78aa1d842f2825373.jpg

Nästa steg blir att klura lite på insug och tryckrörhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bfbf369dea22fe909feff3fbd9a7fea7.jpg

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
2 april · 60 Inlägg

Hejsan

Jagar fortfarande lite hjälp med inkopplingen av VEMS'et på motorn ifall någon vill ge ett ljus i mörkret åt mig.

Det bifogade längre ned är all dokumentation jag har fått med boxen (Står 3.7 på kretskortet, men ska vara samma som version 3.6). Har försökt googla som tusan ett tag nu, men hittar olika svar på allting, så snart kopplar jag bara in allt och ber till motorgudarna att de blir rätt tongue

Hur som helst

V8 motorn är ju ifrån Audi (AHC/AKH)
Audi röda "R8" spolar (U5014) har jag införskaffat mig nyligen.
Bosch 1300cc spridare, 12 Ohm (högohm), i flödesmatchat set.

De lättaste är ju:

Vattentemp (signal in på X2 pin14)

IAT/MAT (Signal in på X2 pin 2)

Primary/Secondary trigger (Signal in på X2 pin 27 och X2 pin 13)
OM man skulle sätta matning och signal fel, så får man väl bara en negativ puls istället för positiv?
På mitt ena papper står det "Sec.Trig VR when auditrigger" X1-12, på det andra "HALL or VR, CAM hall when auditrigger" X2-13 , det ska väl gå att använda X2-13 oavsett typ av givare för secondary?

WBO2 (X1 7, 9, 13 och 18 och  X4 1 ström in)

Spridare, 2 olika kabelareor (0,75² och 1,5mm²), ser ut att vara till en 4cyl motor enligt schemat?
Tändspolar, även här 2 olika kabelareor (0,75mm² och 1,5mm²) även detta för 4-cyl motor?
Eller är det tänkt med wasted spark/fuel i denna setup?
På ett av de andra papperna så står det stift (X2) 10, 11, 12, 24, 33, 34, 35 och 36 för tändspolarna samt (X2) 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19 och 20 för spridare, så det verkar finnas utgångar för allting?



Det blir då dessa frågor som jag har:

Tomgångsmotorn, koppla in den eller plugga den och öppna gasspjället lite mer istället? Ser inte ut att vara någon ingång för denna funktion, om man inte kan använda sig av X1 stift 4, 5, 10 eller 11?

MAC-ventil till styrning av Wastegates, extrafunktion såklart, kan man använda sig av X1 stift 4, 5, 10 eller 11?

Tändspolar, wasted spark? Eller ska ja ha dessa på varsin kanal? (För att få styrkanal till övers åt IAC och MAC om stiften på X1 ej går att använda) Tänkte använda mig av 2st 2mm² kablar för matning till spolarna (4st spolar/kabel) då en tabell rekommenderar vid 80° omgivningstemp och 8A belastning så vill man gärna ha 2mm² (1.8ms dwell ca 8A). Kablarnas inkoppling är åtminstone (Stift 1 till 4) +12V, signal GND, ign signal, Main GND på spolen.

Spridare även dom i wasted? (För att ev få styrkanal till övers åt IAC och MAC om stiften på X1 ej går att använda)

MAP, dra en slang från insuget och använda sig av sensorn inne i boxen eller en extern givare som monteras på insuget?

Secondary Trigger, in på X1-12 eller X2-13?

Han jag köpte boxen av är inte kvar inom detta ämne längre och det är väldigt många år sedan jag skaffade detta styrsystem nu, så får tyvärr inte kontakt med honom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20cef86506261257b10dc4a1225f742a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2c2f4dc170ba04b29c5fcab379afe4fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7d55d5c9d90a473952ac2ccf5e50f20d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5653b1eaeaa9d7d9e1d039d23a100d90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a6cd4f8765543da6cd83af316cb62156.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d59c2007836cc5553e43172cd22b4712.jpg

Som en liten extra påskbonus kommer en bild på dagens inköp:
IC med 3.5" anslutningar, 2st 38mm WG, MAC-dubbelspole, 3" flexrör samt lite an-slang och kopplingar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7f3dc24a937d2d27cdcf8f1b31bcce71.jpg

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang