Bromsar skarpar

sollu
8 april 2021 · 419 Inlägg

Hej
Fick gratis en Nissan primera -6. Bilens fram stötfångare och fram fönsterhissar hade problem men nu fixar jag dom. Det som jag inte förstår är Bromsarna skarpar mycket särskilt i låg hastighet och ABS lampa lyser då bestämde jag byta fram bromsarna för att om det blir bättre, men jag hittade en spricka på vänster ABS ring och idag byte jag ringen då lampa försvinner och bromsarna funkar perfekt. Nu min fråga är kan bromsarna skarpar pga en sönder ABS krans?
Tack för hand

Senast redigerat av sollu (8 april 2021)

zzr94092
9 april 2021 · 4 390 Inlägg

Nej,om inte så att den spruckna ABS ringen tog i något,,,Du kan ha en sten liggandes mellan bromsskölden och skivan...

sollu
9 april 2021 · 419 Inlägg

zzr94092 skrev:
Nej,om inte så att den spruckna ABS ringen tog i något,,,Du kan ha en sten liggandes mellan bromsskölden och skivan...

Okej. Jag rörde inte bromsarna idag bara ta av drivaxeln och byta kransen och montera igen, Men när jag gjorde provköra ingen som skarpar men jag ska utforska mer imorgon hur ljudet försvann. När jag byte ABS ringen den gamla ramlar sig själv så kan det bli att den skarpar i hjullagret?

Senast redigerat av sollu (9 april 2021)

jaka54
9 april 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
??? Nej! ABS kransen kan inte ta i hjullagret!
Svårt att förstå vad du menar...

sollu
9 april 2021 · 419 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? Nej! ABS kransen kan inte ta i hjullagret!
Svårt att förstå vad du menar...

Jag menar den gamla ringen var helt lös. Så om  är som var skarpar med andra metaller?

Steff240
9 april 2021 · 1 018 Inlägg

Jag antar att du kollade så att bromsbeläggen inte är helt slut? smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2021 · 13 742 Inlägg

säkert ringen som tog i abs givaren

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
sollu
9 april 2021 · 419 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag antar att du kollade så att bromsbeläggen inte är helt slut? smile

Nä dom är ganska nya. Om det var bromsbelägg ljudet borde inte försvann efter ABS ring byte tror jag.

Senast redigerat av sollu (9 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang