Oljud vid backning Peugeot 207

JoelDew01
15 april 2021 · 33 Inlägg

Är det normalt att det kan låta när man backar? Är som ett transmissionsljud som hörs men som avtar när man frikopplar. Bör man vara orolig för sådana ljud eller är det bara att backväxeln inte har tystgående drev?
Peugeot 207 1.6l Årsmodell 2006

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2021 · 17 455 Inlägg

Rätt normalt att backen har ett speciellt ljud. Har nog och göra med drevens utformning om jag minns rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JoelDew01
15 april 2021 · 33 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Rätt normalt att backen har ett speciellt ljud. Har nog och göra med drevens utformning om jag minns rätt.

Okej. Låter rätt högt men kan ju vara normalt. Växellådsproblem är det sista man vill ha liksom 😅

En annan fråga som jag vet inte om du kan svara på men, skulle lägga i backen och var lite för snabb innan varvtalet hade sjunkit och bilen stod still så det skorrade till lite. En enstaka gång om det händer bör väl inte orsaka någon förödelse i själva växellådan va?

Senast redigerat av JoelDew01 (15 april 2021)

uhlin
15 april 2021 · 2 834 Inlägg

Att det låter då du backar är helt normalt och beror på att dreven är rakskurna till just backväxeln.

Att det skorrade då du la in backen innan bilen stannat gör väl inget speciellt, förutsatt att du inte bröt i backen. Men det är ju inget att rekommendera iallafall. Stanna innan du lägger i backen

Såg nu att du stod still, nä, det gör inget men är inte nyttigt i längden. Men en enstaka gång har ingen betydelse.

Senast redigerat av uhlin (15 april 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2021 · 17 455 Inlägg

Nä. Ibland kan jag ha svårt att få i backen och då kör jag fram några cm så fungerar det fint sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JoelDew01
15 april 2021 · 33 Inlägg

uhlin skrev:
Att det låter då du backar är helt normalt och beror på att dreven är rakskurna till just backväxeln.

Att det skorrade då du la in backen innan bilen stannat gör väl inger speciellt, förutsatt att du inte bröt i backen. Men det är ju inget att rekommendera iallafall. Stanna innan du lägger i backen

Okej tack. Nej precis ja tvingade inte i backen när jag märkte att det skorrade utan släppte direkt. Backen går fint i efteråt nu och ska vara extra uppmärksam framöver så bilen står still. Luktade lite typ bränt direkt efteråt men sen inget mera efter att ja kört ett tag och sen skulle backa upp på uppfarten igen.

Senast redigerat av JoelDew01 (15 april 2021)

uhlin
15 april 2021 · 2 834 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nä. Ibland kan jag ha svårt att få i backen och då kör jag fram några cm så fungerar det fint sen.

Det borde bara gå att släppa upp kopplingen med och trampa ner igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2021 · 17 455 Inlägg

uhlin skrev:

Hybrid_ skrev:
Nä. Ibland kan jag ha svårt att få i backen och då kör jag fram några cm så fungerar det fint sen.

Det borde bara gå att släppa upp kopplingen med och trampa ner igen.

Mycket möjligt. Men haft körkort i 29 år nu så vissa reflexer sitter bara där...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
15 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Inte ska det "låta" när du backar!  Åtminstone gör det inte i de bilar jag kört . Har du olja i växellådan? Kolla oljenivån!

uhlin
15 april 2021 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Inte ska det "låta" när du backar!  Åtminstone gör det inte i de bilar jag kört . Har du olja i växellådan? Kolla oljenivån!

Som jag skrev, vissa bilar har rakskurna drev på backväxeln, då låter det.

Dina bilar, Audi och chev har säkert snedskurna drev och då är det tyst.

Fullt normalt att det låter på vissa bilmodeller.

jaka54
15 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Frågan  är vad "låter" betyder i det här fallet! Naturligtvis hör man skillnaden mellan att köra framåt och backa! -Beror mer på utväxlingen , åtmnstone på de bilar jag har kört. Men att backning låter rasslande eller på något annat skorrar låter ju misstänkt. Det var därför jag bad honom kolla oljenivån.

JoelDew01
15 april 2021 · 33 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Frågan  är vad "låter" betyder i det här fallet! Naturligtvis hör man skillnaden mellan att köra framåt och backa! -Beror mer på utväxlingen , åtmnstone på de bilar jag har kört. Men att backning låter rasslande eller på något annat skorrar låter ju misstänkt. Det var därför jag bad honom kolla oljenivån.

Låter inte rasslande eller skorrar vid backning i alla fall. Utan mer som en vinande ljud som skall vara normalt? Så verkar fullt normalt om det är rakställda drev

Senast redigerat av JoelDew01 (15 april 2021)

JoelDew01
15 april 2021 · 33 Inlägg

En annan fråga, vad tycker ni efter 13 000 mil kanske det är dags att byta växellådsolja? Egentligen är det ingen service intervall på den men kan väl aldrig vara fel med lite ny fräsch olja.

uhlin
15 april 2021 · 2 834 Inlägg

JoelDew01 skrev:
En annan fråga, vad tycker ni efter 13 000 mil kanske det är dags att byta växellådsolja? Egentligen är det ingen service intervall på den men kan väl aldrig vara fel med lite ny fräsch olja.

Ett oljebyte skadar inte. Skulle nog själv satsa på det. Växellåda är ju som sagt inte serviceintervall på, men skadar ju inte. Kör på det du.

JoelDew01
15 april 2021 · 33 Inlägg

uhlin skrev:

JoelDew01 skrev:
En annan fråga, vad tycker ni efter 13 000 mil kanske det är dags att byta växellådsolja? Egentligen är det ingen service intervall på den men kan väl aldrig vara fel med lite ny fräsch olja.

Ett oljebyte skadar inte. Skulle nog själv satsa på det. Växellåda är ju som sagt inte serviceintervall på, men skadar ju inte. Kör på det du.

Skall leta reda på en haynes reparationshandbok och försöka mig på ett byte framöver.
Är lite nybörjare när det kommer till bilar så ibland kan det bli tusen frågor i skallen man undrar över haha

Senast redigerat av JoelDew01 (15 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang