Volvo 245 DL -85 som ska räddas från gubbdöden!

Ännu ett projekt?! Hur ska nu detta gå... Kan detta stanna på bruksskicksbevarande? Det får tiden utvisa...
  • 99 Följare
  • 48 968 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 maj
Xebers76
19 april · 1 933 Inlägg

Grymt det blir! big_smile

Mew
21 april · 1 665 Inlägg

Tack! big_smile big_smile

För några veckor sedan märkte jag att det var väldigt varmt i bilen, så jag sänkte värmen. Men inte sjönk värmen för det... Hade full värme oavsett vad jag gjorde. Förmodligen hade värmekranen tackat för sig. Visserligen kan jag uppskatta ironin i att bara ha full värme i en bil man nyss AC-konverterat, men roligt är det då inte. roll Tyvärr är värmekranarna till AC-bilarna inte helt roliga att få tag på. Denna äldre variant i koppar har dessutom utgått, med en ersättare i plast som påminner om kranen i 740 / 940. Den är simplare gjord (nog positivt i det här fallet) och passar rakt på de befintliga slangarna.
Men de är inte jättebilliga. Och jag vet ju om en skrot där det står två AC-bilar. Så i detta fall fick snålheten bedra visheten, och det blev en tur ditåt. Plockade på mig båda bilarnas kranar, och hittade faktiskt lite annat roligt samtidigt. big_smile

https://i.imgur.com/voXjcnI.jpg
Den ena hade samma äldre sort som min med en koppartråd som går in i fläktpaketet och känner av temperaturen. Om jag inte fått helt fel för mig är det en mekanism som ska ha samma uppgift som tempsensorerna i ECC-system, genom att den känner av temperaturen när man ställer in reglaget på ett visst sätt och justerar kranen för att hålla den temperaturen så man ska slippa justera fram och tillbaks hela tiden. Eller nåt sånt. Tyvärr händer det att den krånglar, men den är frivillig, vill man inte ha den funktionen kan man helt sonika bara klippa av koppartråden. Testade den hemma och den är tät, så jag smorde upp den både invändigt och utvändigt, så kommer den få ersätta min befintliga.

Den andra bilen hade den nyare varianten, tog den med för att ha på hyllan. Lika bra när man monterar begagnade grejer.

Passade på att byta nu när mattan var ute, för att minimera kladdet i bilen. Ströp båda slangarna i motorrummet med varsin svetstång och lossade kranen. Den gamla verkar fungera mekaniskt, allting verkar röra sig som det ska, men den håller inte tätt alls. Bör dock gå att renovera, kan man byta tätningen inuti kranen så borde den göra sitt jobb igen. Så jag sparar den tills vidare och ser om jag har tid att skruva isär den någon gång. big_smile
https://i.imgur.com/40p4rrk.jpg

Handduk och balja minimerade spillet rejält, kom inte mer än någon enstaka droppe ner på isoleringen. smile Och vattnet är brunt igen trots flera genomspolningar av systemet... Ja ja. Tar väl ett tag att få bort allt bös antar jag.
https://i.imgur.com/Wxdnjxy.jpg

Bytet gick i övrigt ganska smidigt (fast vajern till reglaget är ganska dryg rent allmänt), och snart satt den nya kranen på plats.

När jag var där passade jag även på att plocka på mig en vakuumbälg för att byta ut den bakom handskfacket som var lite läck på min bil. Bytet gick av bara farten, så tänkte inte på att ta en bild förrän handskfacket redan var tillbakamonterat. Här är det gamla möget iallafall. big_smile
https://i.imgur.com/iSl39Rg.jpg

En annan sak jag också råkade springa på var kromade sargar till innerhandtagen! Tror dessa satt på 160 och tidiga 260. De är i aluminium och böjs väldigt lätt, så man får vara försiktig vid demontering (och inte bara slänga ner dem i en påse med diverse andra skrotfynd... roll ). Dessa hade legat ett tag, så de fräschades  upp med en polering. Blev faktiskt fina efter det!
https://i.imgur.com/rV0QQXo.jpg

Fick även tag på en borrmall till spakarna till elspeglarna för när man monterar dem i framkant av mittkonsolen. Mätte och ritade upp noga, var lite svettigt att borra i den men det blev bra. smile
https://i.imgur.com/gQrj5AE.jpg
https://i.imgur.com/B5aLh62.jpg

Sen åkte mattan i! big_smile Härligt med helsvarta mattor. De är från en nyare 245 så den bakre mattan går hela vägen bak under baksätet istället för att sluta halvvägs som de tidiga, men det gör inte något tycker jag. big_smile
https://i.imgur.com/pLoXtYv.jpg
https://i.imgur.com/f1Ee4XL.jpg

Fler än jag som tyckte den var spännande. tongue
https://i.imgur.com/qLHEg0w.jpg
https://i.imgur.com/XGvyOGY.jpg

Monterade mittkonsolen och fixade till kablaget därunder. Växelspaksdamasken fick åka på igen också. Hade även lyckats hitta sprickfria paneler för B-stolparna i svart som åkte på samtidigt. Även dörrsidorna är nu monterade och klara på alla fyra dörrar. big_smile
https://i.imgur.com/vEn4G3l.jpg
https://i.imgur.com/6w1Uyy9.jpg

Sen åkte de blåa stolarna in igen eftersom bilen behövdes till jobbet morgonen därpå.
https://i.imgur.com/kBEnADs.jpg
https://i.imgur.com/5eN3a4s.jpg
https://i.imgur.com/VXZWdey.jpg

Kommer då ut i ottan, startar bilen och sätter på fläkten. RRRRRKRRRKRRRRRRR låter det. Hoppar till och stänger snabbt av fläkten. Näää, har fläktmotorn gett upp redan?? Usch, inte ut med paketet igen.... hmm

Funderar lite på det på jobbet, kollar upp vilka delar av AC-paketet som går att beställa nytt och vad som får tas begagnat. För det kan väl inte vara något annat, jag har inte rört fläkten medan jag höll på, så det måste vara en slump att det kom samtidigt.

...Eller?

På lunchen slog det mig att - hallå, värmekranen! Sprang ut till bilen och kollade. Jo men visst är det själva fläkthuset som sensorn sticks in i!! Jag tänkte inte alls på vinkeln när jag krånglade dit gummitätningen, så jag hade lyckats vinkla hela alltihop inåt mot fläktbladen. Ridå... big_smile

Justerade ut det genom att böja koppartråden lite, satte på tändningen och startade kupéfläkten med spänning.

Knäpptyst på alla hastigheter! big_smile Så där föll en sten från mitt bröst. lol
https://i.imgur.com/rMGyEK9.jpg

Senast redigerat av Mew (21 april )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 april · 3 532 Inlägg

Det är de små detaljerna som kn***ar en i slutet...
Skönt att det var lättlöst i alla fall! 👍
Jäkla jobb Du gör med bilen, men snart har du nog allt som gick att beställa till en 245a plus lite till! 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Mew
21 april · 1 665 Inlägg

Det är alltid så... varför är det alltid så?? lol

Är nog så ja. Ska jag behålla DL-emblemet bak på luckan tro? lol Vill inte montera ett annat då jag är lite allergisk mot "emblemtrimning", men funderar på att ta bort den biten så det bara står "VOLVO 240". Det funkar extra bra eftersom vissa årsmodeller av DL hade det just så original, utan extra emblem. tongue

Mew
21 april · 1 665 Inlägg

Jag läste ett tips på en amerikansk Volvosida (där elhissar är vanligare) om att rengöra elhissknapparna för optimal effekt. Speciellt dessa tidiga knappar är väldigt känsliga, det kommer ner smuts, damm och annat bös i knapparna och geggar ner dem. Det leder till brända punkter, oxid och rent allmänt dålig kontakt. Valde därför att göra detta innan knappsatserna monterades permanent, och det visade sig vara en bra idé. tongue
https://i.imgur.com/I2jjqqS.jpg

I kontakterna finns det, förutom kontakten, två "switchar" och två metallkulor (typ som i rullager). De kommer väldigt gärna bort, så ett tips är att ta det försiktigt när man öppnar upp dem. I knapp-delen sitter det sedan två fjädrar som ligger an mot kulorna, som i sin tur flyttar switcharna uppåt eller neråt beroende på åt vilket håll man vill att rutan ska.
https://i.imgur.com/Z7TgHJB.jpg

Jag rengjorde allting för hand med elektronikrengöring, smorde in delarna för att förhindra framtida oxid (dielektriskt fett är rekommendationen, jag hade inget så jag tog polfett) och återmonterade.
https://i.imgur.com/Yt6leIc.jpg

Före/efter på passagerarsidans switch. lol Den fjädrade inte tillbaka speciellt bra tidigare, kan jag lova. Nu känns den som ny!
https://i.imgur.com/XiENAkS.jpg

Fick tipset att rengöra kontakterna med ett suddgummi monterat på en borrmaskin. Det smidigaste är en helt vanlig blyertspenna med sudd på baksidan, ni vet en sådan där som man använde i grundskolan och som alla har en miljon av. Eller ja, alla utom vi, visade det sig. Så jag fick ta till en mindre optimal metod. lol Ja ja, det gjorde jobbet iallafall.
https://i.imgur.com/IkZRqUe.jpg

Brytaren till avstängningen av bakdörrarna ser annorlunda ut invändigt, men det är i princip likadana delar. Tillvägagångssättet är det samma vid rengöring även där.
https://i.imgur.com/P9sSbr4.jpg

Till slut var reglagen både finare och mer responsiva än de varit på länge!
https://i.imgur.com/wqU9Cjy.jpg

Senast redigerat av Mew (21 april )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 april · 3 532 Inlägg

Suddgummi-tricket var ju smart!
Det snor jag rakt av tongue

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Mew
23 april · 1 665 Inlägg

Det blev en tur till Mjölby för att hämta ut min AC-slang! Eftersom anslutningen var vinklad för att passa York-kompressorn, men slangen var ny och vinkeln på anslutningen var den enda skillnaden mot "rätt" slang, bad jag dem att beställa hem en rak koppling och pressa på den istället. Det var nu klart (eller, det var klart i fredags men kunde inte hämta förrän nu pga jobb) och funkade klockrent!
https://i.imgur.com/lrWmKWq.jpg

Slangen hamnade lite längre bak, men det var inga problem att böja till fästet lite.
https://i.imgur.com/Hw9Jqur.jpg

Passade nu även äntligen på att montera denna förgrening. Börjar få ont om vakuum-anslutningar på insuget... big_smile Fanns tyvärr inte av den konade varianten av gängan så fick ta... lite... gängtejp till hjälp.
https://i.imgur.com/S0elPXd.jpg
https://i.imgur.com/OaxCM9x.jpg

Och äntligen rör vakummätaren på sig. smile
https://i.imgur.com/6ge90Tk.jpg

Mew
25 april · 1 665 Inlägg

Då var det dags att få lite nytta av den där c-låsmotorn i förardörren. big_smile Det fanns fjärrlås till 240 original, iallafall de senare, men det var inte speciellt vanligt och kom med VGAI-larmet. Larm är inget jag är intresserad av, det bara strular, innefattar en massa kablar överallt och ingenstans och är allmänt mööög. Så för en gångs skull beställde jag en eftermarknadsenhet för fjärrstyrt C-lås. Kopplat på original C-lås tror jag det blir en bra kompromiss.

Satsen, eller "låshjärnan", är förberedd för olika typer av centrallåssystem, däribland system som styrs av jord, s k negativ trigger, som 240 har original. Medföljde lite spartanska kopplingsscheman för de olika varianterna, det är ett simpelt men effektivt system.
https://i.imgur.com/wZtmNrz.jpg

Tillverkade en kabelhärva till boxen med hjälp av "snyggtejp"/ vävtejp.
https://i.imgur.com/SrUbHhk.jpg

Jord till styrenhet samt båda triggerpunkter kopplas på en av skruvarna till "ramen" under brädan. Boxen fästs med ett originalclips på ramen på passagerarsidan, under handskfacket. På så sätt sitter den inte ivägen men är ändå både dold och lättåtkomlig.
https://i.imgur.com/njbWDdR.jpg

Kablarna till blinkersen kopplas via dioder (som medföljde). På så sätt slipper man att strömmen vandrar åt andra hållet, vilket är nödvändigt för att blinkers ska fungera som vanligt vid körning. Kopplade på dem direkt vid varningsblinkersknappen - den gröna kabeln är till de vänstra blinkersen och den blå kabeln till de högra. Här är en bild "lånad" från ett annat forum.
https://i.imgur.com/OTTlj4F.jpg

Förardörrens centrallåsmotor skarvades in på det främre kablaget, strax innan kontakten till det bakre kablaget. Kopplingar gjordes med lödhylsor, som sedan täcktes med antingen en extra krympslang eller något lager vävtejp. Inte alltid supersnyggt, men sitter bra och är hållbart.
https://i.imgur.com/4IFy7bp.jpg

Kopplade sedan triggerkablarna på kablaget till förardörrens givare. På så sätt ger boxen signal till bilens original reläer på samma sätt som när man vrider om nyckeln i låset.
https://i.imgur.com/SXckulE.jpg

Ritade upp allting för eventuell felsökning i framtiden. Det kan kanske även hjälpa någon annan som funderar på att göra samma sak.
https://i.imgur.com/5DcVQBN.jpg

Testade systemet, och det funkade klockrent! big_smile
https://i.imgur.com/rZihmTi.jpg

Men så här kan det ju inte se ut.
https://i.imgur.com/QNrba4D.jpg

Så jag grävde i mitt lager och hittade en gammal VGAI-dosa. Den är fungerande, men får slaktas för ändamålet. Tänker bygga in elektroniken från eftermarknadsdosan i den gamla originaldosans hölje. Får dock vänta med det för tillfället, då den bara har en knapp för att låsa/låsa upp till skillnad från de nya dosorna som har två separata. Så jag kommer behöva få tag på en dosa till för att bygga in en till knapp. Finns plats för det förberett. Någon som vet om det fanns någon bilmodell som hade liknande dosor med 2 knappar? smile Annars får man bygga nåt eget där.
https://i.imgur.com/p1OeHw0.jpg

Tydligen var det jag gjorde väldigt spännande. Eller så var det lådan, är osäker.
https://i.imgur.com/EpJWV7v.jpg

Tills vidare byggde jag in den ena dosans elektronik i en gammal Kombi Gard-dosa som jag hade liggandes. Så blir det iallafall en tidsenlig look så länge. smile Det gick att passa in i höljet med lite modifikation, men jag fick vända på grejerna ett halvvarv, dvs "lås" är nederst och "lås upp" överst. Med Volvodosan kommer det bli åt "rätt" håll.
https://i.imgur.com/93mFFbf.jpg

Ser lite mer tidsenligt korrekt ut än den tidigare bilden. tongue
https://i.imgur.com/lLfolCq.jpg
https://i.imgur.com/jlMOCa6.jpg

JAF
25 april · 150 Inlägg

Härligt med fjärrlås! Det skulle jag ha haft på min bil nu när låscylindern på förardörren har gått sönder. Istället får jag öppna förardörren, sträcka mig in och dra i låsknoppen för att öppna dörren haha.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Loveless
26 april · 507 Inlägg

Alltid kul med centrallås och fjärrdosa. Kan även rekommendera att ha en invändig låsknapp, som jag gjorde på min. Perfekt att ha när man kör in i något mindre roligt område.

Gamla knappen för elhissar fram 140/160/200 73-79 funkar perfekt för detta. Den är tillbakafjädrande och har två lägen. Man kan dessutm byta ut själva knappen till en i annan färg från en annan strömbrytare. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Mew
26 april · 1 665 Inlägg

JAF skrev:
Härligt med fjärrlås! Det skulle jag ha haft på min bil nu när låscylindern på förardörren har gått sönder. Istället får jag öppna förardörren, sträcka mig in och dra i låsknoppen för att öppna dörren haha.

Ja det är sjukt skönt, är man lat som jag är så är det guld värt. big_smile
Inte bara något stag som hoppat loss då? Ta bort dörrsidan och smörj upp allt, smörj även cylindern. Allt det är mekaniskt, det mesta brukar gå att smörja upp. smile

Loveless skrev:
Alltid kul med centrallås och fjärrdosa. Kan även rekommendera att ha en invändig låsknapp, som jag gjorde på min. Perfekt att ha när man kör in i något mindre roligt område.

Gamla knappen för elhissar fram 140/160/200 73-79 funkar perfekt för detta. Den är tillbakafjädrande och har två lägen. Man kan dessutm byta ut själva knappen till en i annan färg från en annan strömbrytare. smile

Jo men visst är det! Det var faktiskt ditt inlägg när du installerade det i Hooken som gav mig blodad tand för det. tongue

Tack för tipset, men det finns redan en invändig låsknapp integrerat i original C-lås på dessa - när du trycker ner låspluppen på förardörren så aktiveras centrallåset. Samma sak när du drar upp låspluppen igen. smile

JAF
26 april · 150 Inlägg

Mew skrev:

JAF skrev:
Härligt med fjärrlås! Det skulle jag ha haft på min bil nu när låscylindern på förardörren har gått sönder. Istället får jag öppna förardörren, sträcka mig in och dra i låsknoppen för att öppna dörren haha.

Ja det är sjukt skönt, är man lat som jag är så är det guld värt. big_smile
Inte bara något stag som hoppat loss då? Ta bort dörrsidan och smörj upp allt, smörj även cylindern. Allt det är mekaniskt, det mesta brukar gå att smörja upp. smile

Jo det är mycket möjligt att det går att fixa. Jag ska riva bort dörrsidan och kika på det sen när jag har börjat riva för att installera AC:n. Som det är nu går inte låset att rubba åt något håll, det är helt stumt, så jag tror inte att något stag har hoppat av. Om det inte är så att något har hamnat i vägen. I höstas gick låset väldigt trögt och det krävdes lite teknik för att kunna vrida runt det. Sen i vintras helt plötsligt så gick det inte att vrida alls. Jag har haft liknande problem med låscylindern på bakluckan. I två års tid trodde jag att det var fel nyckel till bakluckan, men när jag rev ner där för att byta c-låsmotorn så upptäckte jag att nyckeln visst passade. Låset behövdes bara smörjas upp haha. Så jag hoppas att det är något likande med låset på förardörren. Vill helst inte köpa nytt.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Loveless
26 april · 507 Inlägg

Mew skrev:

JAF skrev:
Härligt med fjärrlås! Det skulle jag ha haft på min bil nu när låscylindern på förardörren har gått sönder. Istället får jag öppna förardörren, sträcka mig in och dra i låsknoppen för att öppna dörren haha.

Ja det är sjukt skönt, är man lat som jag är så är det guld värt. big_smile
Inte bara något stag som hoppat loss då? Ta bort dörrsidan och smörj upp allt, smörj även cylindern. Allt det är mekaniskt, det mesta brukar gå att smörja upp. smile

Loveless skrev:
Alltid kul med centrallås och fjärrdosa. Kan även rekommendera att ha en invändig låsknapp, som jag gjorde på min. Perfekt att ha när man kör in i något mindre roligt område.

Gamla knappen för elhissar fram 140/160/200 73-79 funkar perfekt för detta. Den är tillbakafjädrande och har två lägen. Man kan dessutm byta ut själva knappen till en i annan färg från en annan strömbrytare. smile

Jo men visst är det! Det var faktiskt ditt inlägg när du installerade det i Hooken som gav mig blodad tand för det. tongue

Tack för tipset, men det finns redan en invändig låsknapp integrerat i original C-lås på dessa - när du trycker ner låspluppen på förardörren så aktiveras centrallåset. Samma sak när du drar upp låspluppen igen. smile

Jo, så är det även på C-låset jag satte in. Tänkte mer om man inte orkar dra i låsknoppen. tongue

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Mew
26 april · 1 665 Inlägg

volvoqq skrev:
Snyggt gjort😊

Tack!! big_smile

JAF skrev:
Jo det är mycket möjligt att det går att fixa. Jag ska riva bort dörrsidan och kika på det sen när jag har börjat riva för att installera AC:n. Som det är nu går inte låset att rubba åt något håll, det är helt stumt, så jag tror inte att något stag har hoppat av. Om det inte är så att något har hamnat i vägen. I höstas gick låset väldigt trögt och det krävdes lite teknik för att kunna vrida runt det. Sen i vintras helt plötsligt så gick det inte att vrida alls. Jag har haft liknande problem med låscylindern på bakluckan. I två års tid trodde jag att det var fel nyckel till bakluckan, men när jag rev ner där för att byta c-låsmotorn så upptäckte jag att nyckeln visst passade. Låset behövdes bara smörjas upp haha. Så jag hoppas att det är något likande med låset på förardörren. Vill helst inte köpa nytt.

Jaha okej - jo men att smörja lär göra underverk då. Passa på att smörja upp dörrmekanismerna också när du ändå är där! smile

Loveless skrev:
Jo, så är det även på C-låset jag satte in. Tänkte mer om man inte orkar dra i låsknoppen. tongue

Jaha, då är jag med! Tack för tipset med brytaren också! Får fundera på det, om jag får en plats över i mittkonsolen... lol

UniCross
27 april · 412 Inlägg

Hojta till ifall du behöver något 3d skrivet för att få ihop "rätt" dosa sen, de fixar jag gärna åt dig isåntfall smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Mew
onsdag 22:40 · 1 665 Inlägg

Tänkte slänga på sommarfälgarna och se över bromsarna samtidigt. Har sett att de främre bromsslangarna börjar bli gamla, så de tänkte jag byta. Sagt och gjort, det borde väl gå snabbt och smidigt..? roll roll roll


Det är även dags att byta de främre beläggen såg jag när jag tog av hjulen, så tog fram en sådan uppsättning med. Dock visade det sig att det var fel sort, beläggen är mindre än de jag har på bilen. Gissar att det är till de ventilerade skivorna? Alternativt till en annan sorts ok. Jag har solida skivor även fram. Hade som tur var en ny uppsättning av rätt belägg liggandes med, tyvärr Biltema, men det är väl lika bra att använda upp dem. Bättre än de gamla slitna beläggen oavsett.
https://i.imgur.com/BY3m2wN.jpg

Borstade bort all underredsmassa från kopplingarna med en stålborste. Alla kopplingar släppte snällt och fint, så den har definitivt gjort sitt jobb. smile
https://i.imgur.com/bZUA6CY.jpg

Bytet gick smidigt på första sidan, snart satt de nya delarna på plats.
https://i.imgur.com/elRiSy3.jpg

Noterade dock att dammskydden på oket gjort sitt, så det blir att beställa några renoveringssatser. Än så länge går kolvarna mjukt och fint så det är lika bra att byta dammskydd (och kanske tätningar) direkt, så slipper man en mer omfattande renovering av oken senare. Bromsvätskan var inte alls fin så jag spolade genom röret tills den var klar och fin, blir byte av den samtidigt.

Fyllde iallafall på med lite ny underredsmassa så länge.
https://i.imgur.com/3Gm9kbK.jpg

Andra sidan gick lika smidigt... Fram tills det skulle luftas. Det var tvärstopp i den övre kretsen, kom inte varken vätska eller luft ur den övre nippeln. Tog loss nippeln helt och testade trycksätta systemet, testade att trycka in vätska bakifrån, testade med tryckluft... Hände ingenting alls. Lossade jag röranslutningen på oket så rann det friskt, det var alltså stopp någonstans i kanalerna inuti oket. Så vad gör man... roll


Tog in och delade på oket. Kolvarna och tätningarna var i bra skick, bara dammskydden som var dåliga. Hade fyra sådana liggandes som tur var.

När jag väl delat på allt upptäckte jag att stoppet var i den yttersta kanalen, som går till nippeln. Det hade alltså gått att komma åt med en liten mejsel med oket på plats, monterat på bilen. Såklart. lol Nåja, nu får jag rengjort och smort kolvar och bytt dammskydd också... tongue
https://i.imgur.com/oxOEfQy.jpg

Inga problem att återanvända dessa efter en rengöring.
https://i.imgur.com/vO6B8sI.jpg
https://i.imgur.com/2bN50hd.jpg

Rengjorde i oket med.
https://i.imgur.com/fEX58lx.jpg


Smorde in allting med bromsoksfett. Blev även ett lager under dammskydden.
https://i.imgur.com/EjMc0Rn.jpg

Såklart missade jag att fota oket med dammskydden på plats, så här är en bild från när oket är ihopsatt igen. roll
https://i.imgur.com/meopn7X.jpg

Oket tillbakamonterat, och sedan gick det äntligen att få tryck i båda kretsar igen. smile

Gick så på bakbromsarna! Där var slangarna (som sitter längre in) fina, istället blev det faktiskt byte av belägg och skivor. Vänster har legat an någon gång, skivan är betydligt rödare och beläggen mer slitna än höger. Så även detta ok verkar behöva kärlek...
https://i.imgur.com/HrL2Xl7.jpg

Började därför på höger sida, där oket är ok. Har nog blivit bytt någon gång, det är finare än resterande ok och det enda ok som har felfria dammskydd. Hade både skivor och belägg liggandes. Gav skivorna lite svart färg för att skydda dem lite från rosten, maskeringen var inte speciellt jämn men skivorna syns ändå inte så det spelar ingen roll.
https://i.imgur.com/2OE5v9F.jpg

Märkte även vid provmontering att rial-fälgarna tog i plastinnerskärmarna i kurvtagning, så det får bli en quickfix - ett par sådana där halvkassa 5mm universalspacers som jag hade liggandes på hyllan.
https://i.imgur.com/vv7Posh.jpg

Tog mig sedan an vänster bak (i ösregn såklart). Plockade loss oket och tog isär det med.

Dessa kolvar såg inte lika fina ut, går nog att rädda men är lika bra att byta. Kom på att jag hade ett nästan nytt bakre ok till 940 liggandes, och det är samma dimensioner på delarna invändigt på de bakre oken till 240-740-940. Så jag plockade isär det för reservdelar så jag kan få ihop 245ans, och använder de nya delarna från renoveringssatsen som jag beställt för att plocka ihop det igen. På så sätt slipper jag vänta med bilen upphissad. smile
https://i.imgur.com/PA6dFgc.jpg

Rengjort och infettat, med nya tätningar och kolvar...
https://i.imgur.com/Gv3HeLB.jpg

Dammskydd på...
https://i.imgur.com/pVDGmmh.jpg

Och ihopsatt igen. Här ser man även att bilen varit flitigt underredsbehandlad hela livet - oket har fortfarande fläckfria gulkromaterade remsor som kom fram vid rengöring där underredsmassa suttit som bäst.
https://i.imgur.com/sU4bGWt.jpg

Ihopmonterat och klart! Lagom till att allt satt på plats igen upptäckte jag att jag tappat genomslagsgummit på denna sida.... lol Har ett liggandes, men tyvärr bara den avlånga modellen. Inte den spetsiga, som jag behöver... Får leta rätt på ett sådant med.
https://i.imgur.com/31HuoRF.jpg

Även oket höger fram ska få sig en genomgång och nya dammskydd, ska bara få hem renoveringssatsen.

Tvättade och vaxade vinterhjulen, så man tar fram fräscha och fina grejer till hösten. smile
https://i.imgur.com/eeD7Gy9.jpg

...Och efter allt detta glömde jag att ta en bild på bilen med sommarhjulen monterade. lol Det kommer! big_smile

Senast redigerat av Mew (onsdag 22:51)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang