Volvo v50 2005 intermittent AC problem

jartoun
18 juni 2021 · 5 Inlägg

Tjena,

Har en Volvo v50 från 2005 där ACn kyler en stund, sen lägger den av, om jag sedan stänger av ACn och fläkten helt i några minuter och sedan slår på den igen så kommer det kall luft i ungefär 5 minuter sen händer samma fel igen. Detta händer främst på varma dagar. Vad tror ni det beror på?

Jag har läst om vissa som snackar om "shimma" om magnetkopplingen. Om man går till en mekaniker och nämner det kommer de förstå vad det betyder?

Om man köper en ny magnetkoppling och byter den, skulle det isåfall lösa problemet?

Jag har sökt mycket på internet efter ny magnetkoppling men känns väldigt svårt att hitta, och ännu svårare är det att veta om det passar till just min modell.

Hoppas på att någon kan hjälpa smile.

Senast redigerat av jartoun (18 juni 2021)

husseman
18 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, att "shimma" en AC kompressor kommer alla bilmekar du pratar med veta vad det innebär. Fast om det är lösningen på ditt problem är ja inte säker på.
Lämna in till kunnig AC verkstad, e´mitt tips. - inte nån Mekonomen som köpt en dyr maskin o vill använda den så mkt. det går. Utan nån som håller på med AC, o vet va de pratar om...
mvh/husse

Lasse62
18 juni 2021 · 292 Inlägg

Det beror ju på om en Volvo från 2005 har magnetkoppling eller om kompressorn snurrar hela tiden och det sitter en reglerventil som styr när den ska ge tryck eller ej.

Börja som alltid med att ta fram felkoder

jartoun
19 juni 2021 · 5 Inlägg

husseman, om du bor i Stockholm så får du gärna ge mig tips på ett sådant ställe du pratar om.

Lasse62, det ska vara en magnetkoppling på denna, har googlat supermycket på det. Någon som kan volvo kanske kan verifiera?

Tacksam för era svar!

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Skulle nog säga att det är ett rätt så klassiskt symptom på att magnetkopplingen slirar. Låt shimsa om den så borde det funka.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
19 juni 2021 · 2 752 Inlägg

Magnerkopplingen slirar inte.
Det som händer är att slitage har gjort spelet för stort i själva kopplingen.
Den aktiveras med magnet. När allt blir varmt ökar spelet av värmeutvidgning, samt att generatorn ger något lägre spänning.
Då orkar inte magneten dra in kopplingen = ingen kyla.

Anringen lossar man magnetkopplingen och tar bort några shims, eller, så går det utmärkt att lägga något på utsidan.
Jag har personligen satt buntband på några stycken där kopplingen inte lossnade med det våld jag vågade använda. Buntbanden bara hindrar plattan att gå helt tillbaka så den är närmare från början.  Någon har jag vikt om plåtbitar på också. Samma sak.
Beror lite på hur årkommligt det är.

Googla "Ac clutch tie stap" för att se vad jag menar om inte plattan lossnar.

Volvo hade magnetkoppling 2005.

Senast redigerat av Mossan1 (19 juni 2021)

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Magnerkopplingen slirar inte.
Det som händer är att slitage har gjort spelet för stort i själva kopplingen.
Den aktiveras med magnet. När allt blir varmt ökar spelet av värmeutvidgning, samt att generatorn ger något lägre spänning.
Då orkar inte magneten dra in kopplingen = ingen kyla.

Anringen lossar man magnetkopplingen och tar bort några shims, eller, så går det utmärkt att lägga något på utsidan.
Jag har personligen satt buntband på några stycken där kopplingen inte lossnade med det våld jag vågade använda. Buntbanden bara hindrar plattan att gå helt tillbaka så den är närmare från början.  Någon har jag vikt om plåtbitar på också. Samma sak.
Beror lite på hur årkommligt det är.

Googla "Ac clutch tie stap" för att se vad jag menar om inte plattan lossnar.

Volvo hade magnetkoppling 2005.

Jag har förstått det som att den, precis som du skriver, hamnar längre ifrån när den blivit varm pga värmeutvidgning och slitage. Samt att den när den då blir mer sliten får svårare att greppa och då slirar till vid tillslag och när den tappar greppet och då slits ännu fortare. Dvs kör man med en magnetkoppling som borde shimsas så ökar slitaget ännu mer och därmed på sikt även avståndet. Därav mitt ordval att den slirar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2021 · 17 379 Inlägg

Så om man ställer ACC på "LO" så bör den kyla tills magneten släpper? Dvs längre tid?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
19 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så om man ställer ACC på "LO" så bör den kyla tills magneten släpper? Dvs längre tid?

Njae... Är det varmt i kupén lär den ju göra sitt bästa från början oavsett om du väljer 20 grader eller LO?

Senast redigerat av Brådhis (19 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
19 juni 2021 · 6 566 Inlägg

Om rätt mängd kylmedium finns så kan det vara lägligt att använda ett bladmått och kontrollera avståndet mellan magnetkopplingen och dess remskiva

De/Dem
jartoun
19 juni 2021 · 5 Inlägg

Tjena,

Har kikat lite med en kompis och vi är hyffsat säkra på att det är magnetkopplingen. Problemet är att jag är rätt så säker på att om man går till en mekaniker så kommer de vilja byta hela kompressorn, vilket jag inte har lust att pröjsa för. Har någon något tips på en mekaniker i Stockholmsområdet som ni vet inte har några problem med att "shimma" magnetkopplingen? Eventuellt någon som har rimliga priser för att byta kompressor om jag själv köper kompressorn.

Supertacksam för alla era svar!

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2021 · 10 244 Inlägg

jartoun skrev:
Tjena,

Har kikat lite med en kompis och vi är hyffsat säkra på att det är magnetkopplingen. Problemet är att jag är rätt så säker på att om man går till en mekaniker så kommer de vilja byta hela kompressorn, vilket jag inte har lust att pröjsa för. Har någon något tips på en mekaniker i Stockholmsområdet som ni vet inte har några problem med att "shimma" magnetkopplingen? Eventuellt någon som har rimliga priser för att byta kompressor om jag själv köper kompressorn.

Supertacksam för alla era svar!

Om du uttryckligen ber en verkstad att shimsa om magnetkopplingen på din AC och dom svarar med att dom vill byta kompressor så är det ju bara att ringa vidare. smile Men för en verkstad som pysslar med detta är shimsning av magnetkopplingen inget märkligt skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2021 · 13 671 Inlägg

Brådhis skrev:

jartoun skrev:
Tjena,

Har kikat lite med en kompis och vi är hyffsat säkra på att det är magnetkopplingen. Problemet är att jag är rätt så säker på att om man går till en mekaniker så kommer de vilja byta hela kompressorn, vilket jag inte har lust att pröjsa för. Har någon något tips på en mekaniker i Stockholmsområdet som ni vet inte har några problem med att "shimma" magnetkopplingen? Eventuellt någon som har rimliga priser för att byta kompressor om jag själv köper kompressorn.

Supertacksam för alla era svar!

Om du uttryckligen ber en verkstad att shimsa om magnetkopplingen på din AC och dom svarar med att dom vill byta kompressor så är det ju bara att ringa vidare. smile Men för en verkstad som pysslar med detta är shimsning av magnetkopplingen inget märkligt skulle jag säga.

ja det är verkligen inte svårt man gör det själv utan problem om man är mekvan..   men man får släppa loss kompressorn och vika ut den lite.. man behöver inte tömma gasen.    för mig att jag bara våldade loss min  remskiva plockade loss en chims och vips blev den perfekt.. nu hade jag en beg kompressor som skulle monteras på min bil där tätningen läckte.  så jag gjorde det löst på golvet men det tog max någon minut att göra.    tog ett bladmått mätte avståndet sen gick jag ner till så lågt man kunde och det fungerade perfekt.. och alla riktiga verkstäder ska lösa detta enkelt.   har du inte gjort en koll på ac anläggningen tidigare gör det när bilen ändå är inne.   så du får rätt mängd gas för lite läcker alltid ur.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jartoun
22 juni 2021 · 5 Inlägg

https://www.aircondcenter.se/, vilka hjältar. Jag ringde igår och de sa uttryckligen att de shimsar om magnetkopplingar men att de går på semester på onsdag. Sedan sa de att jag kunde ringa imorgon (tisdag) vid lunch och se om de hade tid att ta in den eftersom de hade hela dagen bokad.

Ringde idag, körde in till de 13:00, bilen klar 13:45. ACn kyler utan problem.

2 pensionärer som jobbar där, hur sköna som helst. 2000 spänn kostade det.

Nämde för de att jag ringt ungefär 8 andra mekar och alla sa att de inte shimsar utan byter ut hela kompressorn. Då sa han "varför ska man göra det när kompressorn inte är trasig?"

Värmer i hjärtat!

Tack för hjälpen allihop.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2021 · 13 671 Inlägg

jartoun skrev:
https://www.aircondcenter.se/, vilka hjältar. Jag ringde igår och de sa uttryckligen att de shimsar om magnetkopplingar men att de går på semester på onsdag. Sedan sa de att jag kunde ringa imorgon (tisdag) vid lunch och se om de hade tid att ta in den eftersom de hade hela dagen bokad.

Ringde idag, körde in till de 13:00, bilen klar 13:45. ACn kyler utan problem.

2 pensionärer som jobbar där, hur sköna som helst. 2000 spänn kostade det.

Nämde för de att jag ringt ungefär 8 andra mekar och alla sa att de inte shimsar utan byter ut hela kompressorn. Då sa han "varför ska man göra det när kompressorn inte är trasig?"

Värmer i hjärtat!

Tack för hjälpen allihop.

det är skillnaden på reservdelsbytare och mekaniker..  och självklart ska man aldrig byta  något som är helt.  det är ju väldigt simpelt att shimsa om kompressorerna och är allmänt känt att det ofta är poblem med volvosar med just det felet. en kontroll tar typ 20sec att göra med ett bladmått och man ser direkt om måttet är för stort eller ej så det är väldigt lätt at felsöka det problemet...  skönt att du hittade folk som vet vad dom gör istället för dessa förbannade reservdelsbytare som jobbar överallt  derför man inte ska lämna in bilar på lagning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
22 juni 2021 · 10 244 Inlägg

jartoun skrev:
https://www.aircondcenter.se/, vilka hjältar. Jag ringde igår och de sa uttryckligen att de shimsar om magnetkopplingar men att de går på semester på onsdag. Sedan sa de att jag kunde ringa imorgon (tisdag) vid lunch och se om de hade tid att ta in den eftersom de hade hela dagen bokad.

Ringde idag, körde in till de 13:00, bilen klar 13:45. ACn kyler utan problem.

2 pensionärer som jobbar där, hur sköna som helst. 2000 spänn kostade det.

Nämde för de att jag ringt ungefär 8 andra mekar och alla sa att de inte shimsar utan byter ut hela kompressorn. Då sa han "varför ska man göra det när kompressorn inte är trasig?"

Värmer i hjärtat!

Tack för hjälpen allihop.

Aircondcenter har funnits länge och är kända för att, utöver shimsningsmästare, vara mycket bra att ha och göra med. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang