Ladda vanligt bilbatteri utan tillgång till eluttag?

AirForce1
28 juni 2021 · 10 Inlägg

torpis skrev:

AirForce1 skrev:
Vad skulle du säga räknas som längre sträckor för att generatorn ska hinna ladda batteriet? Jag brukar köra lite kortare sträckor under vintrarna men generellt längre sträckor under somrarna. Batteriet är ju lite trött nu och behöver underhållsladdas.

En start av bilen återladdas på några sekunder. Skall du underhållsladda batteriet så behöver det stå mer än en vecka på laddning med låg ström typ 1A. Men det skall inte behövas. Ditt batteri har gjort sitt och kanske pga bilens inbyggda laddare inte fungerar.

Nej batteriet är som sagt inte jättedåligt som jag tidigare nämnt men jag vill ändå passa på att ladda upp den lite mer (om man nu definierar detta som underhållsladdning).

Egentligen skulle längre körning kunna vara en enkel lösning på det som patrik79 skrev då jag kört ganska korta sträckor under vintern.

torpis Forummoderator
28 juni 2021 · 10 572 Inlägg

AirForce1 skrev:

torpis skrev:

AirForce1 skrev:
Vad skulle du säga räknas som längre sträckor för att generatorn ska hinna ladda batteriet? Jag brukar köra lite kortare sträckor under vintrarna men generellt längre sträckor under somrarna. Batteriet är ju lite trött nu och behöver underhållsladdas.

En start av bilen återladdas på några sekunder. Skall du underhållsladda batteriet så behöver det stå mer än en vecka på laddning med låg ström typ 1A. Men det skall inte behövas. Ditt batteri har gjort sitt och kanske pga bilens inbyggda laddare inte fungerar.

Nej batteriet är som sagt inte jättedåligt som jag tidigare nämnt men jag vill ändå passa på att ladda upp den lite mer (om man nu definierar detta som underhållsladdning).

Egentligen skulle längre körning kunna vara en enkel lösning på det som patrik79 skrev då jag kört ganska korta sträckor under vintern.

Nej längre körning är inte lösningen. Läs vad jag skrivit.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
patrik79
29 juni 2021 · 782 Inlägg

AirForce1 skrev:
Många bra tips!
Vad skulle du säga räknas som längre sträckor för att generatorn ska hinna ladda batteriet? Jag brukar köra lite kortare sträckor under vintrarna men generellt längre sträckor under somrarna. Batteriet är ju lite trött nu och behöver underhållsladdas.

Med powerbank menar du starthjälpsladdare då som t ex Noco?

Hur bra fungerar laddning via solceller? Tar det generellt längre tid?

Hade batteriet varit rejält urladdat så tar det nog minst 1 timmas bilåkande innan det kan kallas fulladdat, nu verkar ditt batteri inte vara speciellt urladdat så någonstans mellan 30min till 1 timmas resa borde räcka. Gör en liten roadtrip så är nog ditt problem löst :-)

Nej jag menar inte en starthjälpsladdare. Det finns 220v "powerbanks", en sån skulle funka att koppla en vanlig laddare till. Priset är dock dyrare än ett nytt bilbatteri så du får lägga ut rejält med pengar på något som blir sämre än ett nytt batteri.

Japp, solceller är rätt segt att ladda med och dyrt. Jag ser även det alternativet som dyrare än ett nytt batteri. Är du intresserad så kan du kolla div husbilsforum för vägledning.

torsen
29 juni 2021 · 7 236 Inlägg

AirForce1 skrev:
Hej,

Jag undrar om det på något sätt går att ladda upp ett vanligt bilbatteri utan tillgång till ett eluttag?

Tar gärna emot alla tips på hur man skulle kunna ladda bilbatteriet utan tillgång till direkt eluttag.

Hej själv!
Nu vet jag ju inte om du har batteriet löst eller om det finns i en bil och vad det är för bil.

Ponera att batteriet sitter i en bil och att bilen har draganordning med eluttag.
I s f bör du kunna mata in ström genom "54G" i eluttaget.
Du jordar samtidigt genom "31" i eluttaget.

Jag har själv tillverkat en färdig kabel som ansluts till eluttaget och till annat bilbatteri medels stora "krokodilklämmor".
Min anordning är inte testad i verkligheten.
Visserligen kommer det att ta tid att ladda det urladdade batteriet, men om det gäller att ta sig in i bil med "elektriskt centrallås" så är det mödan värt.
"Laddningskabeln" måste anslutas till ett batteri i en bil vars motor varvar något över tomgång = cirka 1500- 2000 varv per minut.
D v s så att "strömgivarbilens" spänning  är bortåt 13,8 á 14,5 volt.

Teoretiskt bör det fungera, men jag har inte provat i praktiken.

Andra forumdeltagare får gärna lämna synpunkter på min anordning.

torpis Forummoderator
29 juni 2021 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:

AirForce1 skrev:
Hej,

Jag undrar om det på något sätt går att ladda upp ett vanligt bilbatteri utan tillgång till ett eluttag?

Tar gärna emot alla tips på hur man skulle kunna ladda bilbatteriet utan tillgång till direkt eluttag.

Hej själv!
Nu vet jag ju inte om du har batteriet löst eller om det finns i en bil och vad det är för bil.

Ponera att batteriet sitter i en bil och att bilen har draganordning med eluttag.
I s f bör du kunna mata in ström genom "54G" i eluttaget.
Du jordar samtidigt genom "31" i eluttaget.

Jag har själv tillverkat en färdig kabel som ansluts till eluttaget och till annat bilbatteri medels stora "krokodilklämmor".
Min anordning är inte testad i verkligheten.
Visserligen kommer det att ta tid att ladda det urladdade batteriet, men om det gäller att ta sig in i bil med "elektriskt centrallås" så är det mödan värt.
"Laddningskabeln" måste anslutas till ett batteri i en bil vars motor varvar något över tomgång = cirka 1500- 2000 varv per minut.
D v s så att "strömgivarbilens" spänning  är bortåt 13,8 á 14,5 volt.

Teoretiskt bör det fungera, men jag har inte provat i praktiken.

Andra forumdeltagare får gärna lämna synpunkter på min anordning.

Haha mja, det blir inget bra. När ett batteri är tomt tar det emot enorma mängder ström. Tunna kablar som till dragkrok kommer brinna av.

Sen är det del 2 som vi pratat om att det krävs enormt lång tid för att ladda batteriet fullt. Många dagar.

Batteriet i fråga här är slut och behöver bytas ut. Det är ingenting jag hittar på utan så det är.   Sen om man mår väl av att istället utan tillgång till extern ström vill försöka ladda batteriet så tja... då har man att göra.


Adaptern från typ2 är väl närmast till hands. Här min gamla guide, http://10300rpm.blogspot.com/2014/10/ty … r.html?m=1

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
patrik79
29 juni 2021 · 782 Inlägg

torpis skrev:
Haha mja, det blir inget bra. När ett batteri är tomt tar det emot enorma mängder ström. Tunna kablar som till dragkrok kommer brinna av.

Sen är det del 2 som vi pratat om att det krävs enormt lång tid för att ladda batteriet fullt. Många dagar.

Batteriet i fråga här är slut och behöver bytas ut. Det är ingenting jag hittar på utan så det är.   Sen om man mår väl av att istället utan tillgång till extern ström vill försöka ladda batteriet så tja... då har man att göra.


Adaptern från typ2 är väl närmast till hands. Här min gamla guide, http://10300rpm.blogspot.com/2014/10/ty … r.html?m=1

Det enda som kommit fram i tråden från ts är att bilen har varnat för lågt batteri (gissningsvis menar ts låg spänning), bilen har inga startproblem eller några andra problem och ts kör korta sträckor nu på sommaren. Hur kan du dra slutsatsen att batteriet är slut med enbart den informationen?

Senast redigerat av patrik79 (29 juni 2021)

AirForce1
29 juni 2021 · 10 Inlägg

patrik79 skrev:

torpis skrev:
Haha mja, det blir inget bra. När ett batteri är tomt tar det emot enorma mängder ström. Tunna kablar som till dragkrok kommer brinna av.

Sen är det del 2 som vi pratat om att det krävs enormt lång tid för att ladda batteriet fullt. Många dagar.

Batteriet i fråga här är slut och behöver bytas ut. Det är ingenting jag hittar på utan så det är.   Sen om man mår väl av att istället utan tillgång till extern ström vill försöka ladda batteriet så tja... då har man att göra.


Adaptern från typ2 är väl närmast till hands. Här min gamla guide, http://10300rpm.blogspot.com/2014/10/ty … r.html?m=1

Det enda som kommit fram i tråden från ts är att bilen har varnat för lågt batteri (gissningsvis menar ts låg spänning), bilen har inga startproblem eller några andra problem och ts kör korta sträckor nu på sommaren. Hur kan du dra slutsatsen att batteriet är slut med enbart den informationen?

Helt korrekt som patrik79 säger! Bilen har absolut inga startproblem. Bilen har tidigare ibland meddelat om låg batterinivå under vintern. Nu under våren och sommaren har inte fått några sådana meddelanden från bilen mer och allt fungerar normalt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang