Ladda vanligt bilbatteri utan tillgång till eluttag?

AirForce1
26 juni 2021 · 10 Inlägg

Hej,

Jag undrar om det på något sätt går att ladda upp ett vanligt bilbatteri utan tillgång till ett eluttag? De flesta batteriladdare för bil som jag har sett som t ex DEFA, CTEK kräver att man har tillgång till eluttag medans man laddar batteriet. Jag uppfattar det som att det inte går att ladda upp dessa laddare i ”förväg” och sedan använda laddaren för att ladda bilbatteriet utan direkt tillgång till eluttag.

Sen finns det ju starthjälp/startbooster som t ex Noco men jag uppfattar det som att dessa är ju mer för starthjälp och inte för att ladda upp batteriet på samma sätt som en vanlig batteriladdare gör. Jag har en Volvo S60 2015 års modell.

Tar gärna emot alla tips på hur man skulle kunna ladda bilbatteriet utan tillgång till direkt eluttag. Finns det sådana laddare som inte kräver direkt tillgång till eluttag eller finns det någon annan lösning?

Mack Forum- och sitemoderator
26 juni 2021 · 26 136 Inlägg

Om du har en laddare men ingen stolpe eller garage med eluttag så kan du ju ta in batteriet
och ladda det inomhus annars.
Om det är där skon klämmer menar jag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
dan-kristian
26 juni 2021 · 518 Inlägg

varför behöver du ladda batteriet? är batteriet dåligt så byt och andvänd bilen lite så laddar generatorn batteriet.

jaka54
26 juni 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Svaret är naturligtvis Nej! Du behöver en strömkälla för att kunna ladda ditt batteri! En laddare är bara en grej som tar ner 230V växelström (AC)  till 12V likström(DC) så att du kan ladda ditt batteri och 230V har du inne i ditt hus!

AirForce1
26 juni 2021 · 10 Inlägg

Ja precis garaget där bilen står har inget vanligt eluttag och jag vet inte riktigt vart jag skulle kunna få tillgång till ett vanligt eluttag såvida inte man nu tar loss batteriet och laddar det hemma som du nämner. I första hand skulle jag helst vilja slippa det alternativet.

Dock finns det tillgång till laddstolpar i garaget för laddning för elbilar där man använder typ 2 kabel/uttag tror jag det heter. Men dessa går förmodligen inte att använda för att ladda vanliga bilbatterier antar jag?

AirForce1
26 juni 2021 · 10 Inlägg

Nu är batteriet inte jättedåligt. Men har fått meddelanden ibland från bilen att batteriet varit lite lågt. Det är därför jag känner att jag behöver ladda batteriet.

jaka54
26 juni 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det borde väl finnas ett vanligt elurtag någonstans i garaget (om det är i ett flerfamiljshus) Om inte får du ta in batteriet och ladda hemma.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2021 · 17 465 Inlägg

Det finns adaptrar för att få ett vanligt eluttag från Typ2. De är dock lite dyra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
27 juni 2021 · 3 109 Inlägg

Skaffa ett bilbatteri som du laddar fullt hemma sen in du koppla ihop batterierna några timmar eller använd en 12-12v laddare mellan batterierna.
Alt om du har någon kompis eller släkting med eluttag.

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2021 · 10 276 Inlägg

viccoA skrev:
Skaffa ett bilbatteri som du laddar fullt hemma sen in du koppla ihop batterierna några timmar eller använd en 12-12v laddare mellan batterierna.
Alt om du har någon kompis eller släkting med eluttag.

Blir väl inte så bra? Ett fullt + ett tomt batteri som kopplas ihop kommer ju i bästa fall bli två halvfull batterier.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
27 juni 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Precis! Inte bra att koppla ett laddat batteri till ett som är tomt!
Ta istället in dit batteri och ladda hemma. Men...jag rekommenderar att du köper en gammaldags 12V - 4-6A laddare  och inte en "modern" laddare., sådana klarar  inte av att ladda blybatterier som är helt urladdade.

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2021 · 10 276 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Precis! Inte bra att koppla ett laddat batteri till ett som är tomt!
Ta istället in dit batteri och ladda hemma. Men...jag rekommenderar att du köper en gammaldags 12V - 4-6A laddare  och inte en "modern" laddare., sådana klarar  inte av att ladda blybatterier som är helt urladdade.

Nu handlar det ju om underhållsladdning, han skriver att bilen varnat för låg nivå på laddning vid några tillfällen, och då är en modern laddare helt överlägsen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
27 juni 2021 · 3 109 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Precis! Inte bra att koppla ett laddat batteri till ett som är tomt!
Ta istället in dit batteri och ladda hemma. Men...jag rekommenderar att du köper en gammaldags 12V - 4-6A laddare  och inte en "modern" laddare., sådana klarar  inte av att ladda blybatterier som är helt urladdade.

Ampere som ampere, att balansera ett batteri som är lite trött med ett fulladdat är inga problem. Däremot kommer man inte toppladda batteriet, vill man det kan man använda 12-12v laddare mellan batteriet.
Varför skulle det inte vara bra, för vilket av batterierna?

Senast redigerat av viccoA (27 juni 2021)

AirForce1
27 juni 2021 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det finns adaptrar för att få ett vanligt eluttag från Typ2. De är dock lite dyra.

Så sånna adapters som omvandlar vanligt eluttag (230 V) till typ 2 kontakt för laddstolpar hade kunnat fungera utan problem även om de är lite dyra? Blir strömmen också korrekt då så att det inte blir för mkt på en gång för batteriet eller nåt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2021 · 17 465 Inlägg

AirForce1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det finns adaptrar för att få ett vanligt eluttag från Typ2. De är dock lite dyra.

Så sånna adapters som omvandlar vanligt eluttag (230 V) till typ 2 kontakt för laddstolpar hade kunnat fungera utan problem även om de är lite dyra? Blir strömmen också korrekt då så att det inte blir för mkt på en gång för batteriet eller nåt?

Ingen fara. Batteriladdaren tar bara den strömmen den behöver. Tänk dig hemma - Om du kopplar en 5w LED-lampa till ett uttag säkrat för 3680w så går ju inte den sönder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
patrik79
28 juni 2021 · 782 Inlägg

Det finns massa sätt att ladda ett bilbatteri utan tillgång till ett eluttag i sitt garage.
Det enklaste är att köra bilen en lång sträcka så bilens generator laddar batteriet. Startkablar från en annan bil alternativt ett löst bilbatteri med högre volt än ditt dåligt laddade batteri. En lång skarvsladd från tex en lägenhet eller sno ström från random eluttag till din batteriladdare. Hitta någon kompis med ett hus och låna ström till din batteriladdare därifrån. Använd en bensindriven 220v generator och koppla in din batteriladdare i. Ta ur batteriet och bär det till din inkopplade batteriladdare. Köp en adapter från typ 2 laddkabel till 220v. Köp en powerstation (en powerbank modell stor...) med 220v uttag och driv laddaren med. Skaffa solceller och ladda bilbatteriet med m.m

Jag tror dock att den billigaste och smidigaste lösningen för dig är att prova mitt första tips, är inte det tillräckligt så är det nytt batteri som är mest kostnadseffektivt (om du inte kan låna en laddare...)

Senast redigerat av patrik79 (28 juni 2021)

viccoA
28 juni 2021 · 3 109 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Precis! Inte bra att koppla ett laddat batteri till ett som är tomt!
Ta istället in dit batteri och ladda hemma. Men...jag rekommenderar att du köper en gammaldags 12V - 4-6A laddare  och inte en "modern" laddare., sådana klarar  inte av att ladda blybatterier som är helt urladdade.

Nu är inte batteriet helt urladdat utan bara lite trött. Dvs lite sulfaterat. Då är det absolut inte rätt att ta en korkad gammeldagsladdare utan mer effektivt med en pulsande smart laddare, gärna en med recond/avsulfateringsläge.

torpis Forummoderator
28 juni 2021 · 10 572 Inlägg

AirForce1 skrev:
Dock finns det tillgång till laddstolpar i garaget för laddning för elbilar där man använder typ 2 kabel/uttag tror jag det heter. Men dessa går förmodligen inte att använda för att ladda vanliga bilbatterier antar jag?

Jo, men då behöver du bygga/köpa en adapter och det är ju med en smula krångligt.

Din bil laddar ju ditt batteri när du kör. Om batteriet ändå tar slut så är det kanske fel på bilens inbyggda laddare eller fel på batteriet. Till saken hör att ett blybatteri som EN gång blivit urladdat aldrig kommer bli sig självt igen. Så åk till en verkstad som kom mäta om bilen laddar som den ska OCH montera ett nytt batteri.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
AirForce1
28 juni 2021 · 10 Inlägg

patrik79 skrev:
Det finns massa sätt att ladda ett bilbatteri utan tillgång till ett eluttag i sitt garage.
Det enklaste är att köra bilen en lång sträcka så bilens generator laddar batteriet. Startkablar från en annan bil alternativt ett löst bilbatteri med högre volt än ditt dåligt laddade batteri. En lång skarvsladd från tex en lägenhet eller sno ström från random eluttag till din batteriladdare. Hitta någon kompis med ett hus och låna ström till din batteriladdare därifrån. Använd en bensindriven 220v generator och koppla in din batteriladdare i. Ta ur batteriet och bär det till din inkopplade batteriladdare. Köp en adapter från typ 2 laddkabel till 220v. Köp en powerstation (en powerbank modell stor...) med 220v uttag och driv laddaren med. Skaffa solceller och ladda bilbatteriet med m.m

Jag tror dock att den billigaste och smidigaste lösningen för dig är att prova mitt första tips, är inte det tillräckligt så är det nytt batteri som är mest kostnadseffektivt (om du inte kan låna en laddare...)

Många bra tips!
Vad skulle du säga räknas som längre sträckor för att generatorn ska hinna ladda batteriet? Jag brukar köra lite kortare sträckor under vintrarna men generellt längre sträckor under somrarna. Batteriet är ju lite trött nu och behöver underhållsladdas.

Med powerbank menar du starthjälpsladdare då som t ex Noco?

Hur bra fungerar laddning via solceller? Tar det generellt längre tid?

torpis Forummoderator
28 juni 2021 · 10 572 Inlägg

AirForce1 skrev:
Vad skulle du säga räknas som längre sträckor för att generatorn ska hinna ladda batteriet? Jag brukar köra lite kortare sträckor under vintrarna men generellt längre sträckor under somrarna. Batteriet är ju lite trött nu och behöver underhållsladdas.

En start av bilen återladdas på några sekunder. Skall du underhållsladda batteriet så behöver det stå mer än en vecka på laddning med låg ström typ 1A. Men det skall inte behövas. Ditt batteri har gjort sitt och kanske pga bilens inbyggda laddare inte fungerar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang