Bredbandslambda, mappning och avgasvärden.

Albin1234
19 juli 2021 · 10 Inlägg

Tjenare! Köpte mig en lätt trimmad opel med megasquirt sprut men den gick som ryckigt och halvdåligt ibland och bredbandslambdan visade bara värde 20.00 hela tiden och vad jag uppfattat det som så går den ju snålt om värdet är högt? Så jag sket i det o bytte soppa filter och plockade bort turbon inför bess i hopp om att den skulle gå bättre som sugis om den gick för snålt med laddtryck. Men så var det inte. Gick exakt likadant och bredbandslambdan visar fortfarande bara 20.00 än vilket varvtal eller belastning.

Men då rullade jag in på bess och tänkte att då skulle de väll iaf inte bli nå tjorv med avgasvärdena om den gick för snålt men fick 9,0 i CO värde.

Så till min fråga, har jag fått allt om bakfoten och bredbandslambda värde 20.00 är att den går för fett eller får jag högt CO än om den går för snålt? Och är det mappen som är så grovt dålig? För tidigare ägare verkar inte ha haft lika grova problem med att den går dåligt och det är samma mapp. Kan även tillägga att den vitryker rätt så mycket på tomgång och stått still några år.

simlar
19 juli 2021 · 5 525 Inlägg

AFR 20 är 1,36 i lambdavärde och är det snålaste mätaren kan visa.
Men CO-värde pp besiktning är skyhögt, maxat deras mätare.

Skulle gissa på att din bredbandslambda är trasig.

Sen att den går dåligt kan ju ha med lambda att göra, beror på hur det är inställt i mappen.

Du skriver att bilen stått några år, kan vara dåligt bränsle i tanken om du inte bytt soppa.
Kan även vara igensatta eller kärvande spridare, har bilen körts på E85 så brukar spridarna klägga ihop om bilen stått länge.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Albin1234
19 juli 2021 · 10 Inlägg

Joo mätaren blinkar bara 20 för den kan inte visa högre..

Satt o funderade på om lambdan va av lite sämre skick, går det att felsöka den genom att ohm mäta eller liknande?

Vad jag vet så har bilen inte körts på e85 och bytt både filter och soppa så.

Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juli 2021 · 3 352 Inlägg

Lambdasonderna är väldigt känsliga mot slag och vibrationer. Körde sönder en bredbandslambdasond på en bmw jag hade. Avgasystemet träffade en sten som låg på asfalten och sonden tvärdog. Fast min mätare visade felkod på att sonden var sönder.

Du kan mäta spänningen på lambdasonden för att få veta om den går fett eller snålt. Antar att du har en sond för motorstyrningen och en för mätaren? Eller det kanske är kombinerat? smile

Albin1234
19 juli 2021 · 10 Inlägg

Har faktiskt inte kikat så hårt på det men jag är 90% säker på att det är samma sond till mätare och styrenheten. 🤔

Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juli 2021 · 3 352 Inlägg

Albin1234 skrev:
Har faktiskt inte kikat så hårt på det men jag är 90% säker på att det är samma sond till mätare och styrenheten. 🤔

Ok, kika på det smile Kolla även om upp så kablaget är ok, så det inte är glapp i någon skarv eller kabelbrott.

Albin1234
19 juli 2021 · 10 Inlägg

Okok, men om det är kabelbrott eller glapp så borde väll inte mätaren funka alls? 🤔

torpis Forummoderator
19 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Om bilen inte fungerar och mätaren visat värden som är helt åt skogen så kan man ju gissa att mätaren är hel och du behöver hitta felet på bilen. Lambdan har ingenting med bilens funktion att göra.

Kolla i din mapp hur den ser ut till att börja med. Se om de värden som finns där är rimliga dels det som är "mappat" och dels vad alla dina givare säger.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
simlar
19 juli 2021 · 5 525 Inlägg

Kom på en sak, jag har ett MS1V3 liggandes och märkte när det skulle användas efter att ha legat på hyllan i 4år så var alla inställningar borta.
Kan ju vara det som hänt i din bil?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang