AC slutar blåsa helt när det är varmt ute

Darth_Tojayz
19 juli 2021 · 23 Inlägg

Nu behöver jag tips på vad det kan bara för fel på klimatanläggning i bilen.
Gasen är fylld så den finns.
Så länge det är svalt ute så kyler acn.
Men när det är varmt så lägger den av. Och det är det intressanta är inte det faktum att det inte kyler i bilen. Den blåser ut mindre luft i bilen.

Ändrar man fläkten manuellt till full hastighet så hör man att fläkten ökar men ingen förändring i mängden luft som blåser ut i kupén.

Blir inte klok på detta problem. Bilen är en Renault Scenic mk3

-Lurvas
panda666
19 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Har du inge läckage då? du kanske har fyllt gas men den läcker ut om det är läckage nånstans typ kondensor eller nått. Går kompressorn? Det kommer in sval luft såklart när det är svalt ute. Sen att fläkten inte blåser ut genom utblåsen så kanske nått rör eller annat är trasigt så det inte kommer ut nån luft. Men skulle börja kolla dessa grejer iaf.

Darth_Tojayz
19 juli 2021 · 23 Inlägg

Fyllde på gas och trodde att det var läckage.
Så tänkte fylla på igen men då var trycket bra.

Kan ta som exempel idag. Körde en sträcka på 2.5h. Imorse kyler allting fullt. Kan höja fläkten och det blåser kallt i bilen även efter 2h körning.
Bilen står i solen hela dagen och på vägen hem så lägger allt av halvvägs. Höjer man då fläkten oavsett om den är inställd på varmt eller kallt så blåser det knappt något luft ut i kupén. Gör ingen skillnad alls oavsett hastighet som testas. 😒

-Lurvas
panda666
19 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Misstänker att nån slang är lös eller är halvtrasig eller nått. Uppdatera gärna hur det går, låter intressant detta.

Darth_Tojayz
20 juli 2021 · 23 Inlägg

Hade det varit en slang så skulle väl inte allting sen funka som normalt när bilen sen startas upp dagen efter? 🤔

Blir som sagt inte klok på detta felet och var jag ska börja felsöka.

-Lurvas
panda666
20 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Jo det kan vara exakt det eftersom det är en del som kanske hamnar i fel läge efter man kört lite och då får du inte kraft från fläkten. Man måste tyvärr börja riva lite och se hur alla slangar o klips sitter där dom ska. Kanske är nån glapp i nån kabel eller nått. Om kompressorn funkar och kondensor och systemet är tät alltså inget som läcker ut nånstans då misstänker ja nått i form av kabelbrott eller nån slang som börjar bli dålig.

Bassiehof
20 juli 2021 · 1 777 Inlägg

Jag hade samma problem i lastbilen häromdagen. Jag tryckte på auto-läget och allt löste sig.

Mossan1
20 juli 2021 · 2 796 Inlägg

Kan vara lite olika orsaker.

Slutar den bara kyla efter att ha gått en stund är det i regel för stort spel i magnetkopplingen. Då slutar den slå till och kompressorn står stilla.
Det syns.  Eftersom luften blir varmare/fuktigare så KÄNNS det nog som sämre luftflöde.

Men alla kompressorer har inte magnetkoppling idag. Man får se efter.

Fortsätter den kyla, men det de facto är luftflödet som minskar betydligt, så kan evaporatorn ha isat igen och blockerar luftflödet . Det händer, och då är det i regel evaporatortemperaturgivaren som inte bryter som den ska.  Der kan tom bli att blåsa in "snö" i bilen när det händer, men inte alltid.

Senast redigerat av Mossan1 (20 juli 2021)

Darth_Tojayz
20 juli 2021 · 23 Inlägg

Bassiehof skrev:
Jag hade samma problem i lastbilen häromdagen. Jag tryckte på auto-läget och allt löste sig.

Har provat trycka på allt. Inget sånt hjälper..

-Lurvas
Darth_Tojayz
20 juli 2021 · 23 Inlägg

panda666 skrev:
Jo det kan vara exakt det eftersom det är en del som kanske hamnar i fel läge efter man kört lite och då får du inte kraft från fläkten. Man måste tyvärr börja riva lite och se hur alla slangar o klips sitter där dom ska. Kanske är nån glapp i nån kabel eller nått. Om kompressorn funkar och kondensor och systemet är tät alltså inget som läcker ut nånstans då misstänker ja nått i form av kabelbrott eller nån slang som börjar bli dålig.

Är skeptiskt till det. Känns inte som att någon dålig slang kan ställa till det så pass och bara ibland dessutom.
Började däremot fundera på om där är något i systemet som expanderar av värmen, men känns inte som att det är så extremt varmt ute heller.

-Lurvas
Darth_Tojayz
20 juli 2021 · 23 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan vara lite olika orsaker.

Slutar den bara kyla efter att ha gått en stund är det i regel för stort spel i magnetkopplingen. Då slutar den slå till och kompressorn står stilla.
Det syns.  Eftersom luften blir varmare/fuktigare så KÄNNS det nog som sämre luftflöde.

Men alla kompressorer har inte magnetkoppling idag. Man får se efter.

Fortsätter den kyla, men det de facto är luftflödet som minskar betydligt, så kan evaporatorn ha isat igen och blockerar luftflödet . Det händer, och då är det i regel evaporatortemperaturgivaren som inte bryter som den ska.  Der kan tom bli att blåsa in "snö" i bilen när det händer, men inte alltid.

Det känns inte som sämre luftflöde. Det blir ingen förändring av mängden luft som trycks ut oavsett vad hastighet på fläkten. Fast man tydligt hör att fläkten ökar i varv så känns ingen skillnad.

Evaporatortempeperaturgivare är jävlar inget ord man säger snabbt flera gång i följd 😂
Hur listar man ut var en sådan sitter?

-Lurvas
Darth_Tojayz
20 juli 2021 · 23 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan vara lite olika orsaker.

Slutar den bara kyla efter att ha gått en stund är det i regel för stort spel i magnetkopplingen. Då slutar den slå till och kompressorn står stilla.
Det syns.  Eftersom luften blir varmare/fuktigare så KÄNNS det nog som sämre luftflöde.

Men alla kompressorer har inte magnetkoppling idag. Man får se efter.

Fortsätter den kyla, men det de facto är luftflödet som minskar betydligt, så kan evaporatorn ha isat igen och blockerar luftflödet . Det händer, och då är det i regel evaporatortemperaturgivaren som inte bryter som den ska.  Der kan tom bli att blåsa in "snö" i bilen när det händer, men inte alltid.

Satte mig och googlade lite på det där och plötsligt verkar man hitta en vanligt fel på Renault!

Stort tack för det tipset! Blir att leta upp givare för att testa en rengöring först och alternativt byte om det inte skulle hjälpa! 😊

-Lurvas
MickeEng
20 juli 2021 · 479 Inlägg

Hade detta problem med min V50 när det var ca: 25grader och över så kylde acen hur bra som helst i typ 10min sedan la den av stängde av den typ 4-5min så gick den i gång för att sedan lägga av igen. Lämna in den för shimsning av magnetkopplingen så nu fungerar den utan problem.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang