Volvo 940ltt -96 startar inte. Testat allt jag kan.

FilipStenmark
4 augusti · 12 Inlägg

En 940 som jag köpt startar inte. Ägaren innan sa att den slutade fungera en dag utan förvarning. Den hade inte strulat alls innan. Den har gröna spridare med motstånd, chippad guldbox och bränslebox, justerbar trimkam. Det jag gjort är

Ställt kammen på 0

Kollat bränsletryck, 3 bar och sjunker inte efter man satt igång pumpen

Komp, alla bra och likadana

Lyft fuelrailen, spridarna ger soppa

Tändstift och gnista, gnista finns (också testat jorda toppen mot bra jord, ingen skillnad)

Timing står rätt

Testat dra ur luftmassemätaren för att se om den går igång i ”limpmode” utan resultat

Kollat soppafilteret, rent

Dubbelkollat tändföljd, 2134 från höger till vänster på fördelaren om man står framifrån

Testat en polares fungerande guldbox m chip och bränslebox m chip utan resultat

Vevhusvent nyköpt av ägaren innan så inte igensatt

Tacksam för snabba svar för jag är helt kluven!

Jdmboy96
4 augusti · 172 Inlägg

Inget start relä?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
FilipStenmark
5 augusti · 12 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Inget start relä?

Jodå det finns

Stortag
5 augusti · 270 Inlägg

Kamaxel/vevaxel givare som ger fel signal? Eftersom det finns alla huvudingredienser (komp,bränsle och gnista) kan det ju inte vara något annat fel än att de händer i fel tidpunkt. Om en av givarna ger signal i fel tillfälle synkar de inte ihop och du får gnista/bränsle i fel tidpunkt.

BMW 525i (1995)
usaguy
5 augusti · 4 Inlägg

Anslut en bränsletrycksmätare och koppla bort bränslepump kabel.

starta motorn och se om bränsletrycket sjunker

bränsletrycket sjunker inte -> bränsleinsprutare fungerar inte

bränsletrycket sjunker -> bränsleinsprutare fungerar

Utmarks-Loke
5 augusti · 4 529 Inlägg

Tänder den på startgas?

FilipStenmark
5 augusti · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tänder den på startgas?

Nej, nästintill ingen skillnad med startgas

FilipStenmark
5 augusti · 12 Inlägg

Har mätt med ett riktigt mätverktyg, svag gnista, men tillräckligt stark så man kan se den och vad det verkar som lite oregelbunden gnista. Har redan bytt tändspole men inget resultat. Vevaxelgivaren verkar funka för varvmätaren hoppar då och då när man försöker starta.
Dåligt fördelarlock? Finns ett litet hål man kan se in i den och jag ser gnistor där, ska det vara så?

Mew
5 augusti · 1 769 Inlägg

Du ska inte kunna se in i fördelarlocket..? yikes Byt tänddelar, rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift. smile

Senast redigerat av Mew (5 augusti )

fadret
5 augusti · 1 080 Inlägg

Dubbelkollat tändföljd, 2134.

Tändföljden är väl 1342

Volvo V70 "Gamla Härket" (1998)
Utmarks-Loke
5 augusti · 4 529 Inlägg

Fördelarlock med inspektionshål? Låter som ett ställe där det lätt skulle komma in fukt. Som sagt, byt tändgrejer!

FilipStenmark
12 augusti · 12 Inlägg

Fått igång den nu, vet ej vad problemet var. Hade en anhörig kolla på den och fick igång den, hann inte fråga vad han gjorde och kan inte få tag på han heller. Men nu till ett annat fel.
Går oroligt på tomgång, låter som den går på 3 cylindrar ibland. I samband med detta hoppar varvtalsmätaren på tomgång också. Vad är det för fel då?

Utmarks-Loke
12 augusti · 4 529 Inlägg

Kan vara kamaxel/vevaxelgivaren som det tipsas om högre upp, förutsatt att du har ordnat ett fördelarlock utan hål i.

FilipStenmark
19 augusti · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kan vara kamaxel/vevaxelgivaren som det tipsas om högre upp, förutsatt att du har ordnat ett fördelarlock utan hål i.

Köpt ny kamaxel/vevaxelgivare och ordnat fördelaren, går likadant som innan och varvtalsmätaren hoppar likadant också. Kollat efter tjuvluft och det tar den inte. Testat med en polares fungerande lmm (med samma nummer) utan resultat. Verkar gå ytterst lite bättre med helljus på samt hoppar varvtalsmätaren inte lika mycket med helljus på? Satsar på jordfel men mtp att den inte går som den ska med helljus på antar jag att det inte är de.

FilipStenmark
22 augusti · 12 Inlägg

Har nu hittat ett till fel, slår gnista då och då från kabeln mellan tändspole och fördelarlock och en jordkabel mellan topp och torpedvägg. Så ska byta den och rengöra alla jordningar i motorutrymmet imorgon så uppdaterar jag om det blir någon skillnad.

FilipStenmark
23 augusti · 12 Inlägg

Bytt tändkabel och rengjort dem jordningar jag kan hitta utan någon skillnad alls. Varvräknaren hoppar fortfarande och hoppar mindre med lysena igång, märkte dock att den hoppar ännu mindre med fläktarna på max. Missat någon jord? Isf vilken och vart sitter den?

Krusty88
23 augusti · 36 Inlägg

Har du bytt tändmodulen som sitter på innerskärmen?

FilipStenmark
23 augusti · 12 Inlägg

Krusty88 skrev:
Har du bytt tändmodulen som sitter på innerskärmen?

Ajjemän, sprillans ny

FilipStenmark
24 augusti · 12 Inlägg

Kollat alla jordpunkter och rengjort dem samt kablar utan resultat, måste vara mekaniskt fel då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang