Raka rör vid besiktning?

Lillfill
18 augusti 2021 · 8 Inlägg

Hej på er!

På lördag ska jag hämta upp min första projektbil vilket blir en e39 523i. Vill få den att låta lite mer men samtidigt att den ska gå igenom besiktningen utan problem. Vad är det lättaste och billigaste sättet? Har läst att man kan ersätta befintlig ljuddämpare med en Simons fullflödes, vet dock inte hur mycket detta påverkar ljudet. Alla tips och tricks är välkomna!

Mvh Amatör

johanbrolin
19 augusti 2021 · 108 Inlägg

Jag har kunnat åka genom besiktning helt utan ljuddämpare ett par gånger men det beror nog på besiktningsmannen ifråga hur petig han är.

Lättaste sättet är att köpa en bolton system (så du slipper kapa och fabricera). Billigast är att sätta harry i systemet och ersätta med rör och klämmor från biltema tongue

Stora fötter - Stora skor
Brådhis * Voff voff *
19 augusti 2021 · 10 287 Inlägg

Rent generellt brukar väl alltid helt avsaknad av ljuddämpare ge ombes (även om folk kan ha tur(?)).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
19 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Rent generellt brukar väl alltid helt avsaknad av ljuddämpare ge ombes (även om folk kan ha tur(?)).

Min V70 Diesel gick med rakt 3" rör utan problem många år. Tur behöver man väl alltid haha...   Det är inte antalet ljuddämpare dom spelar roll utan hur mycket ljud det är. En diesel med turbo och partikelfilter låter marginellt mer utan avgasrör alls än med original monterat faktiskt. Det är ju för de flesta ganska uppenbart var gränsen går och att man liksom är och tullar på den. En sugmotor med fullflödesdämpare kan låta lika mycket som utan dämpare så det är heller inget att gå efter att man ersätter original med en annan burk.

Köp rördelar på biltema, svetsa ett ersättningssystem och montera original vid besiktning. Där i mellan håll tummarna. kostnad för min V70 500kr på Biltema.

https://i.imgur.com/IiLkBuQ.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
johanbrolin
19 augusti 2021 · 108 Inlägg

Brådhis skrev:
Rent generellt brukar väl alltid helt avsaknad av ljuddämpare ge ombes (även om folk kan ha tur(?)).

Katten har jag alltid låtit sitta kvar. På opus har det aldrig varit något problem. På bilprovningen fick jag lova att jag sätter på orginal direkt när jag kommer hem så fick jag godkänt smile

Stora fötter - Stora skor
MrCrankyface
19 augusti 2021 · 461 Inlägg

Som torpis skriver handlar det om ljudnivå, inte existens av ljuddämpare.
Klagar dom så får dom göra en ljudmätning för att påvisa att det är för högljutt.
Har besiktat minst 2 bilar där dom klagat på att jag saknat vissa dämpare(där jag ersatt med raka rör när dämparna gått sönder).
På grund av att dom bilarna fortfarande varit väldigt tysta har dom inte kunnat sätta någon tvåa på det.

Dock blir det svårt som du säger att öka ljudet och fortfarande  få den att gå igenom besiktning, då får du ha ett besiktningssystem så att säga.

Senast redigerat av MrCrankyface (19 augusti 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
Lucif3r
19 augusti 2021 · 2 218 Inlägg

Problemet är ju att ljudet är något bes.mannen själv avgör. Man kan ju ha otur att råka på någon grinig jäkel som anser att det låter för mycket *enbart pga. avsaknaden av ljuddämpare*.
Alla har vi väl råkat ut för för nån snubbe som bara SKA hitta ett fel på bilen...

Brådhis * Voff voff *
19 augusti 2021 · 10 287 Inlägg

Transportstyrelsen säger följande:

"8 kap. Avgassystem
Övergripande krav
1 § Bil som drivs med förbränningsmotor ska ha avgassystem bestående
av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande
ljud från avgaserna. Bil ska uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2–
6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap."


Observera "ska" samt "och" där i texten. Lagtexten säger alltså tyvärr att avgasrör och ljuddämpare måste finnas. Så är dom nitiska går dom på den texten och då blir kravet minst en ljuddämpare. Vet flera tillfällen när detta tillämpats.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ … 013_63.pdf (sidan 80)

Senast redigerat av Brådhis (19 augusti 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
20 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

En bil som är helbilsgodkänd får ju dessutom inte ändras alls.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cassius Hobbymekaniker
20 augusti 2021 · 470 Inlägg

Elektrisk cut out före första ljuddämparen. En knapptryckning så har du raka rör, en till originalsystem smile

Finns kitt för 500 och uppåt på ebay

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang