Bromsskivor vill ej passa efter nya h-bromsbackar- Volvo 740

PontusLH
25 augusti 2021 · 3 Inlägg

Tjohopp! Fick på nya handbromabackar på min 740 gle -87. Delarna var de rätta å allt gick smidigt att montera, tills jag kom till att sätta tillbaka bromsskivorna. De vill inte riktigt på.  Vajern är slackad så mycket som det går, å skivan har slipats. Men backarna tar i ändå å skivan vill ej på hela vägen. Någon som kan hjälpa mig??
Mvh

Volkswagen Passat B5.5 "Passunken" (2003)
Jesper328
25 augusti 2021 · 2 366 Inlägg

Jadu, förutsatt att allting sitter rätt så är det bara att slipa ur skivorna mer.
Detta är varför jag alltid byter skivor i samband med byte av backar... så jäkla tröttsamt att slipa skivor. lol

Up the RA
PontusLH
25 augusti 2021 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jadu, förutsatt att allting sitter rätt så är det bara att slipa ur skivorna mer.
Detta är varför jag alltid byter skivor i samband med byte av backar... så jäkla tröttsamt att slipa skivor. lol

Fan då. Det är väl det som gäller. Jo besiktningen är om 2 dagar så hinner inte riktigt att handla mer 😖
En ide jag hade var att smälla på skivorna så gott det gick, å sen bara köra bilen å slita backarna tills det "passar".
Risken e ju dock att de fastnar...
Men tack, jag får prova slipa ur mer 👍

Volkswagen Passat B5.5 "Passunken" (2003)
Mossan1
26 augusti 2021 · 2 801 Inlägg

Rostkanter i handbromstrumman måste bort.  Annars får du säkert pissig handbroms också.

Är expandern helt ihop?
Är justerskruven max ihop?
Man kan få flytta backarna lite så dom hamnar i centrum. Bara att trycka dom upp/ner.

Oggejay
26 augusti 2021 · 139 Inlägg

Om backarna är från biltema är det inte säkert att du kommer få det att fungera.
Jag och flera andra har haft problem med dom, det är felaktig radie på dom.  (Fabriksfel)

I sånafall är det bara att köpa något bättre märke smile

PontusLH
27 augusti 2021 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Rostkanter i handbromstrumman måste bort.  Annars får du säkert pissig handbroms också.

Är expandern helt ihop?
Är justerskruven max ihop?
Man kan få flytta backarna lite så dom hamnar i centrum. Bara att trycka dom upp/ner.

Slipade nogrant rent skivans kant och även så gott det gick, alla justeringar var släppta så mycket som möjligt å expandern var ihoptryckt etc etc. Backarna satt rätt i centrum, men de tog ändå emot.

Oggejay skrev:
Om backarna är från biltema är det inte säkert att du kommer få det att fungera.
Jag och flera andra har haft problem med dom, det är felaktig radie på dom.  (Fabriksfel)

I sånafall är det bara att köpa något bättre märke smile

Backarna var från vparts, märket hette ABS. (de enda som vparts hade)

Jag löste det genom att slipa skivan några gånger till, tills skivan gick å trycka på med lite kraft. Jag hade säkert kunna slipa mer i själva banan, men när skivan redan är gammal och använd ville jag inte riskera att slipa för mö.

Så jag gick till plan b, vilket var att slänga på mina fälgar å ta ett varv runt kvarteret för att backarna skulla slita till sig. Nu tar handbromsen tar görfint å  den ligger ej på. Kanske inte håller för evigt men det räcker för besiktning.
Tack för all hjälp folket! smile

(Under montering märkte jag att hjullagret å packboxen i bak höll på att ge upp, var olja över hela navet.. Nåja de e ett problem för nästa bes. detta kanske har något att göra med att ena sidan gick så mycket trögare än den andra?)

Volkswagen Passat B5.5 "Passunken" (2003)
Nickeboii
27 augusti 2021 · 762 Inlägg

Jag har märkt det att det kan vara lite olika passform beroende på märke av handbromsbackar. Men det löser man lätt genom att ta ersätta plattan som trycker isär backarna med justerskruvar. Detta kommer underlätta mycket nästa gång du ska byta.
Denna typ av justerskurvar tänker jag på. smile

https://folkraceshop.se/justerskruv-handbroms-volvo

Nu har du ju löst det, men det kan vara värt att tänka på om du har problem igen.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Lucif3r
27 augusti 2021 · 2 208 Inlägg

Justerskruvar är guld värda. Inte bara för på-/av montering av skivor, utan även för att få till perfekt justerade backar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang