Bilen dör direkt

Yland000
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

Hejsan!

Har precis varit och fixat lite på våran Opel Corsa från 2012. Eftersom motorlampan börjat lysa och mannen på besiktningen sa att de kan vara något fel med impulsgivaren så bestämde jag mig för att beställa en ny givare och byta.

Samtidigt som jag nu bytt givaren så passade jag även på att byta motorolja, oljefilter och satte in nya tändstift.
Nu när allt va klart och fixat så sätter jag mig i bilen och vrider om nyckeln.

Bilens startmotor börjar dra igång och efter ca 2 sekunder så går motorn igång fast låter väldigt konstigt, typ som att den inte går på alla cylindrar. Efter ca 2 sekunder så dör motorn, men startar igång av sig själv igen, och sen dör igen. Och såhär gör den.

Har jag klantat till mig med något? Måste man ”lära om” en impulsgivare eller kan jag gjort något knasigt med tändstiften? Tändstift och olja har jag bytt själv flera gånger så kan inte tänka mig jag gjort något fel där.

Om ni känner till felet eller vet en lösning så berätta gärna, behöver all hjälp jag kan få.
Tack sålänge smile

Utmarks-Loke
17 oktober 2021 · 5 841 Inlägg

Byt tillbaka till den gamla impulsgivaren och se om felet försvinner

Yland000
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

Ja tänkte de också. Men om nu felet försvinner med den gamla givaren, hur ska jag då ta itu med en ny?

Utmarks-Loke
17 oktober 2021 · 5 841 Inlägg

Är det original från Opel eller Made in China?

Yland000
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

Inte original från Opel, sen var den är tillverkad vet jag inte :o

Utmarks-Loke
17 oktober 2021 · 5 841 Inlägg

Det behöver inte vara just Kina men om det ett okänt fabrikat från något land som inte är känt för hög kvalitet skulle jag bli lite misstänksamt. Det är inte helt ovanligt att nya elektronikdelar till bilar varit sönder direkt från paketet.

Nybergrobin
17 oktober 2021 · 2 381 Inlägg

Satt tillbaka tändkablarna/spolarna på fel plats? smile

Yland000
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

Nu har jag varit ute och bytt tillbaka till den gamla givaren och bilen startade precis som den ska smile
Då kan jag ju utesluta att de är något med givaren, men är detta normalt? Måste man kanske lära upp den nya?
Den nya delen jag köpt är inte original, men känd att funka hos andra genom recensioner.

Utmarks-Loke
18 oktober 2021 · 5 841 Inlägg

Du skall inte behöva programmera in den nya, men köp en original eller kvalitetskopia typ Bosch eller motsvarande istället så kommer det funka.

Yland000
19 oktober 2021 · 15 Inlägg

Okej, ska kika på de och återkommer! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang