Minna73 skrev:
Jag upplever att den ibland "tänker" innan den växlar så blir stående en stund i korsningarna och sen sticker den iväg för fort ist.
Vill ju kunna lite på att bilen kommer iväg och likadant när man ska köra om någon.
Fullt normalt beteende av en direktdriven automat. Tyvärr. Det är baksidan med dom. Kallas lite orättvist för "DSG-lagg". Inte bara DSG som har den egenskapen.
Man kan lära sig den också. Tex släppa bromsen en pyttestund innan man stampar på gasen. Då är den med på noterna bättre.
En direktdriven automat kar kopplingslameller som slits på samma princip som en manuell växellåda har. Det ska man tänka på som förare. Aldrig stå och "dra" stillastående i onödan. Det blir dyrt det. Med kopplingspedal är det självklart. Med dubbelkopplingsautomat (direktdriven) är det mindre självklart.
Bromsar man drar den inte på kopplingen. Så smart är den. Behöver inte gå till N i köer, tex.
Minna73 skrev:
Även lite lite ryckig när jag kör 73-75km/h. Någon här som upplevt det samma eller vet vad jag kan göra åt det?
Tack på förhand // Minna
Frågan är om det är lådan.
Du ser om den växlar. Rycker den trots att den inte skiftar växel är det motorn som rycker.
Direktdrivna automater är också adaptiva. Dvs, dom lär sig ditt körsätt och stil, tillsammans med att du lär dig bilen. Ge det en stund, så kommer du tycka det fungerar helt utmärkt sen.
Rycken bör du kolla upp, däremot.