7220
Sök

Byts kopplingsvätska samtidigt som bromsvätska?

8 Inlägg
23 november 2021
Trådstartare
Kollat på flera videor som visar hur man byter bromsvätska. På många bilar så delar kopplings och bromsvätska behållare, men inte sett någon lufta kopplingen.

Om jag beställer byte av bromsvätska på en bil med en behållare för broms/kopplingsvätska. Visst måste kopplingen då också luftas?

Har jag missuppfattat något?

2 456 Inlägg
23 november 2021
Bilar med delad behållare för broms och koppling är fler-kammarskärl, dvs det sitter en skiljevägg mellan broms- och kopplingsdelen. Detta för att förhindra att man tappar bromsarna om kopplingen skulle börja läcka, eller vice versa.

Således kan man alltså byta bromsvätskan *i bromsarna* utan att påverka kopplingen, Tvärtom däremot, är svårare, då kopplingsdelen i regel fylls på genom att "överfylla" bromsdelen.

Så svaret på din fråga är alltså högst troligt NEJ. Kopplingen måste inte luftas när man byter bromsvätska för bromsarna.

5 919 Inlägg
23 november 2021
Jobbar på VW och där ingår luftning kopplingshydrauliken vid bromsvätskebyte.
Senast redigerat av simlar (23 november 2021)

3 863 Inlägg
23 november 2021
simlar skrev:

Troligen för att även den vätskan i slavcylindern skall bli bytt också, snarare än risken att få luft i tror jag.

Men visst är det väl seriöst att göra det också. Helt klart

5 919 Inlägg
23 november 2021
Mossan1 skrev:
simlar skrev:

Troligen för att även den vätskan i slavcylindern skall bli bytt också, snarare än risken att få luft i tror jag.

Men visst är det väl seriöst att göra det också. Helt klart

Självklart så är det för att byta vätskan men kallas i folkmun att lufta.

6 592 Inlägg
23 november 2021
På Audi 100 (83-91) så bör bromsvätskan bytas/luftas  även i kopplingscylindern (slavcylindern).
När jag "byter  bromsvätska på mina två Audisar så byter jag inte helt , alltså tömmer ut all bomsvätska , utan jag fyller på  tills bromsvätskan ser ren ut vid höger bakbroms. Sen tar jag vänster bakbroms, fyller på tills bromsvätskan ser ren ut. Så där håller jag på tills samtliga bromscylindrar har släpp ut ren bromsvätska. Det brukar gå åt ca i liter.

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
23 november 2021
jaka54 skrev:
På Audi 100 (83-91) så bör bromsvätskan bytas/luftas  även i kopplingscylindern (slavcylindern).
När jag "byter  bromsvätska på mina två Audisar så byter jag inte helt , alltså tömmer ut all bomsvätska , utan jag fyller på  tills bromsvätskan ser ren ut vid höger bakbroms. Sen tar jag vänster bakbroms, fyller på tills bromsvätskan ser ren ut. Så där håller jag på tills samtliga bromscylindrar har släpp ut ren bromsvätska. Det brukar gå åt ca i liter.

det är det normala förfarandet tror jag.. ingen tömmer systemet och sen fyller på..   men en del tömmer behållaren först genom att suga ur all vätska fyller ny och sen trycker igenom ledningarna tills vätskan är ren

Kör fort så hinner inget hända...

4 248 Inlägg
23 november 2021
Behållaren kan man suga ur med en påfyllare för bläckpatroner

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök