Prius plug in spinner loss?

KenthIJ
30 november 2021 · 1 463 Inlägg

Så har första snön kommit här. Har inte kört vår prius plug in 2018 i snö tidigare , var enbart frostgrader men inte halt när vi köpte bilen i våras.
Märker att bilen spinner loss väldigt lätt,  trots att jag är lätt på gasfoten, när jag kör iväg.
Har iofs friktionsdäck men jag har inte märkt det fenomenet med vår prius + 2017 och den har oxå friktionsdäck .

Är det här något som är vanligt hos framhjulsdrivna elbilar  ( jag har bara kört vår plug in på el i dag) eller är det bara prius plug in?

Xebers76
30 november 2021 · 2 266 Inlägg

Min brukis med sina brutala 89 häst och 110nm går loss ganska lätt i snön, en vridstark elmotor borde gå loss ännu lättare antar jag tongue


Edit: elmotorer har ju allt sitt vrid redan från 0 rpm. Jag har ju såklart inte mina 110nm vid 1500rpm, kanske häften möjligtvis? Borde spela enormt stor roll för elbilarna där.

Senast redigerat av Xebers76 (30 november 2021)

KenthIJ
30 november 2021 · 1 463 Inlägg

Xebers76 skrev:
Min brukis med sina brutala 89 häst och 110nm går loss ganska lätt i snön, en vridstark elmotor borde gå loss ännu lättare antar jag tongue


Edit: elmotorer har ju allt sitt vrid redan från 0 rpm. Jag har ju såklart inte mina 110nm vid 1500rpm, kanske häften möjligtvis? Borde spela enormt stor roll för elbilarna där.

Tackar för synpunkter.

Låter ju troligt.

xXSammy
30 november 2021 · 6 570 Inlägg

Kanske dags för hjulinställning? https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4659298

De/Dem
torpis Forummoderator
1 december 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Är det här något som är vanligt hos framhjulsdrivna elbilar  ( jag har bara kört vår plug in på el i dag) eller är det bara prius plug in?

Ja. Min instegsbil har ju 120hk men 300Nm från noll. Skall du hitta en turbobil eller sugmotorbil med 300Nm från hög tomgång så vet i tusan om man gör det faktiskt?!

Tar ett exempel här på en Dodge Challenger Hellcat med 800hk. Vi kan ju vara överens om att den spinner loss även på torr asfalt och min lille elbil på 300Nm från noll har alltså mer fjång än Challengern upp till 2250rpm eller nått. Klart som fan det spinner lätt i snö då. :-)

https://www.diablosport.com/content/uploads/2016/04/2015_dodge_charger_hellcat_tuned_dyno.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang