För mycket olja i motorn?!

JoelDew01
4 december 2021 · 33 Inlägg

Gjorde en oljeservice för en vecka sedan och hällde i rätt mängd olja och tyckte även det blev rätt mängd när ja kolla mot stickan då. Nu såg jag att det nog ändå är lite för mycket olja i motorn. Kommer idag tappa ur och göra om och få rätt mängd i motorn med ny olja.

Har motorn tagit någon skada av för mycket olja i motorn i en vecka eller kan jag vara lugn och köra på som vanligt efter mitt nya byte?

Saab 9-3 2.0t 2007

// Joel

Senast redigerat av JoelDew01 (4 december 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 december 2021 · 13 983 Inlägg

Hur långt är ett snöre? Ingen här på forumet kan svara på om din motor har tagit skada av för mycket olja.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JoelDew01
4 december 2021 · 33 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur långt är ett snöre? Ingen här på forumet kan svara på om din motor har tagit skada av för mycket olja.

/Benny

Det har du rätt i! 😄

jaka54
4 december 2021 · 5 656 Inlägg

Hej!
Vad är för mycket motorolja?
Om det bara var någon cm över övre läget på stickan så...Nej!

Xebers76
4 december 2021 · 2 246 Inlägg

Rätt mängd olja brukar vara för mycket eftersom man byter oljefilter i samband med oljebytet och det räknas inte in att man fyller filtret separat

En cm för mycket är ingen fara alls

Mossan1
4 december 2021 · 2 733 Inlägg

JoelDew01 skrev:
Gjorde en oljeservice för en vecka sedan och hällde i rätt mängd olja och tyckte även det blev rätt mängd när ja kolla mot stickan då. Nu såg jag att det nog ändå är lite för mycket olja i motorn. Kommer idag tappa ur och göra om och få rätt mängd i motorn med ny olja.

Har motorn tagit någon skada av för mycket olja i motorn i en vecka eller kan jag vara lugn och köra på som vanligt efter mitt nya byte?

Saab 9-3 2.0t 2007

// Joel

Ja som flera redan påpekat:
Hur mycket för mycket är det vi talar om?

Nån millimeter över max är ingen fara alls. Bara att strunta i.
Nån cm är väl sämre, = kanske högre vevhustryck, men är det så vevaxeln plaskar i oljan kan det leda till motorhaveri.

Mängden är oftast inkl filter eftersom filter ALLTID skall bytas med oljan.
Egentligen finns inga bra undantag.

Om det inte byttes filter i detta fallet så, gör om, gör rätt.

Man kan i regel byta filtet utan att tappa ur oljan i så fall. Bara tappa upp till max igen efter att motorn gått lite.

JoelDew01
5 december 2021 · 33 Inlägg

Mossan1 skrev:

JoelDew01 skrev:
Gjorde en oljeservice för en vecka sedan och hällde i rätt mängd olja och tyckte även det blev rätt mängd när ja kolla mot stickan då. Nu såg jag att det nog ändå är lite för mycket olja i motorn. Kommer idag tappa ur och göra om och få rätt mängd i motorn med ny olja.

Har motorn tagit någon skada av för mycket olja i motorn i en vecka eller kan jag vara lugn och köra på som vanligt efter mitt nya byte?

Saab 9-3 2.0t 2007

// Joel

Ja som flera redan påpekat:
Hur mycket för mycket är det vi talar om?

Nån millimeter över max är ingen fara alls. Bara att strunta i.
Nån cm är väl sämre, = kanske högre vevhustryck, men är det så vevaxeln plaskar i oljan kan det leda till motorhaveri.

Mängden är oftast inkl filter eftersom filter ALLTID skall bytas med oljan.
Egentligen finns inga bra undantag.

Om det inte byttes filter i detta fallet så, gör om, gör rätt.

Man kan i regel byta filtet utan att tappa ur oljan i så fall. Bara tappa upp till max igen efter att motorn gått lite.

Tack för svaren. Byte olja inkl filter och följde instruktionsbokens rekommendation där det skall vara 6 liter olja inkl filtret. Nu har jag byt olja inkl filter igen och fått rätt nivå.

Senast redigerat av JoelDew01 (5 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang