Varning för låg nivå på spolarvätska på Audi Q5 2014

krep42
12 december 2021 · 11 Inlägg

Jag gjorde misstaget (?) att fylla på spolarvätska medan bilen var igång. Spolarvätskevarningen slocknade inte när jag fyllde på. Nu några dagar senare är den fortfarande tänd trots att behållaren är full.

Vet någon om det går att ”nollställa” detta på egen hand?

Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2021 · 26 167 Inlägg

Fyllde du på ren spolarvätska eller utspädd?
Om bara ren så kan den ju ha frusit. Eller så sitter en propp redan i systemet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
12 december 2021 · 10 293 Inlägg

krep42 skrev:
Jag gjorde misstaget (?) att fylla på spolarvätska medan bilen var igång. Spolarvätskevarningen slocknade inte när jag fyllde på. Nu några dagar senare är den fortfarande tänd trots att behållaren är full.

Vet någon om det går att ”nollställa” detta på egen hand?

Det spelar ingen som helst roll om bilen är igång eller inte när man fyller på spolarvätska.

Men har inte Audi nå´n sån där halvknasig grej att det måste registreras en öppning av huven tex för att släcka varning för låg oljenivå. Kan det vara något liknande med spolarvätskan? Att man måste öppna och stänga huven och att den missat att du gjort det...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krep42
12 december 2021 · 11 Inlägg

Mack skrev:
Fyllde du på ren spolarvätska eller utspädd?
Om bara ren så kan den ju ha frusit. Eller så sitter en propp redan i systemet.

Jag fyllde på med färdigblandad som ska klara -18. Bilen har stått varmt också, så nån propp ska det inte vara oavsett.

Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2021 · 26 167 Inlägg

krep42 skrev:

Mack skrev:
Fyllde du på ren spolarvätska eller utspädd?
Om bara ren så kan den ju ha frusit. Eller så sitter en propp redan i systemet.

Jag fyllde på med färdigblandad som ska klara -18. Bilen har stått varmt också, så nån propp ska det inte vara oavsett.

Ahapp, ja då vete fasen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
krep42
12 december 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:
Det spelar ingen som helst roll om bilen är igång eller inte när man fyller på spolarvätska.

Men har inte Audi nå´n sån där halvknasig grej att det måste registreras en öppning av huven tex för att släcka varning för låg oljenivå. Kan det vara något liknande med spolarvätskan? Att man måste öppna och stänga huven och att den missat att du gjort det...?

Ok, fick lära mig nån gång för längesen att nivågivare kan tappa kalibreringen om nivån ändras för snabbt medan dom är igång och mäter.

Bra idé med huven! Stämmer att man måste ha öppen huv för att kolla oljenivån på skärmen inne i bilen.

Testade nu men det hjälpte inte.

Brådhis * Voff voff *
12 december 2021 · 10 293 Inlägg

krep42 skrev:

Brådhis skrev:
Det spelar ingen som helst roll om bilen är igång eller inte när man fyller på spolarvätska.

Men har inte Audi nå´n sån där halvknasig grej att det måste registreras en öppning av huven tex för att släcka varning för låg oljenivå. Kan det vara något liknande med spolarvätskan? Att man måste öppna och stänga huven och att den missat att du gjort det...?

Ok, fick lära mig nån gång för längesen att nivågivare kan tappa kalibreringen om nivån ändras för snabbt medan dom är igång och mäter.

Bra idé med huven! Stämmer att man måste ha öppen huv för att kolla oljenivån på skärmen inne i bilen.

Testade nu men det hjälpte inte.

Då är nog givaren trasig helt enkelt. Så´nt händer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
12 december 2021 · 4 404 Inlägg

Hade en s80-09, tankade en gång,stoppade motorn med start/stopp knappen,draga aldrig ut "nyckeln" Bensinmätaren kvar på typ 1/4 tank, efter tankningen, stog kvar så i några timmar. I fortsättningen droga jag alltid ur "nyckeln",hade kvar bilen i flera år sen,problemet återkom aldrig mera...

jaka54
12 december 2021 · 5 777 Inlägg

Hej!
vad händer om du drar ur kontakten!? Och sedan sätter tillbaka den!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang