BMW435i felkoder valvetronic & turbocharger

bmw435i
26 januari · 3 Inlägg

Hejsan,

Jag har ägt en BMW 435 i 8 år & som har gått 13 900 mil. De problem jag råkat ut för tidigare är byte av främre stag + byte av en ventil i kupén då bilen luktade bränt.

För ett par veckor sedan började motorlampan lysa. Hos den första bilverkstaden som felsökte med Bosch så kunde de inte riktigt åtgärda felkoderna.
Den andra, lite mer seriösa bilverkstaden, fann problem med i valvetronic + turbon. Ett ingrepp som de dessutom inte vågade sig på & hänvisade mig till Förenade Bil.

Förenade Bil vill nu göra en felsökning. Enligt dom behövs det kanske en ny motor + turbo.

I min värld låter detta märkligt. En fullt fungerande bil som har råkat ut för ett par felkoder. Absolut, mina 306 hästkrafter känner jag inte av längre pga turbon. Men att man ska byta ut en hel motor är lite väl extremt. Speciellt då bilen är värd runt 250 000kr på marknaden.

Hur hade ni gjort?
Jag kan köra bilen i max ett år till pga motorlampan, fram till nästa besiktning.

panda666
27 januari · 4 228 Inlägg

Vad heter felkoderna? om turbosarna har pajat så borde det komma massa jävla rök från bilens avgaser och du skulle märka det, Det kanske är vanos/valvetronic som spökar. Är inte riktigt expert på din motor men man brukar behöva byta vanos solenoiderna, inte tvätta dom utan bytt dom direkt till bmw original, Finns även en annan vanos enhet som kan paja och det är en grej som justerar ungefär som solenoiderna, minns inte vad den heter. Vad exakt sa verkstan? Vadå byta motor..är dom seriösa eller? Pröva först med att ge felkoderna^^Ska vi se vad som händer.

Utmarks-Loke
27 januari · 4 883 Inlägg

Kör den till en riktig verkstad som kan ställa en diagnos och reparera motorn. Att byta hela motorn för att det är något med valvetronicen som krånglar är ju vansinne. Turbon borde inte vara slut efter 14k mil heller.

Brådhis * Voff voff *
27 januari · 8 483 Inlägg

bmw435i skrev:
Hejsan,

Jag har ägt en BMW 435 i 8 år & som har gått 13 900 mil. De problem jag råkat ut för tidigare är byte av främre stag + byte av en ventil i kupén då bilen luktade bränt.

För ett par veckor sedan började motorlampan lysa. Hos den första bilverkstaden som felsökte med Bosch så kunde de inte riktigt åtgärda felkoderna.
Den andra, lite mer seriösa bilverkstaden, fann problem med i valvetronic + turbon. Ett ingrepp som de dessutom inte vågade sig på & hänvisade mig till Förenade Bil.

Förenade Bil vill nu göra en felsökning. Enligt dom behövs det kanske en ny motor + turbo.

I min värld låter detta märkligt. En fullt fungerande bil som har råkat ut för ett par felkoder. Absolut, mina 306 hästkrafter känner jag inte av längre pga turbon. Men att man ska byta ut en hel motor är lite väl extremt. Speciellt då bilen är värd runt 250 000kr på marknaden.

Hur hade ni gjort?
Jag kan köra bilen i max ett år till pga motorlampan, fram till nästa besiktning.

Om du kan köra bilen i ett år med lysande motorlampa och ingen övrig åtgärd så behövs ju knappast motorbyte...

Att bilen är slö beror på att motorlampan lyser och bilen går i nödläge. Vänd dig till en seriös verkstad som vet vad dom håller på med...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
mb_pucken
27 januari · 4 912 Inlägg

Googlade lite snabbt och problem med valvetronic verkar vanligt på dessa. Tydligen någon axel till valvetronic/vanos som kärvar fast och behöver renoveras.
Lika så hittade jag lite på turboproblem också. Men det verkar inte vara lika vanligt.
Vissa hade problem med ställdornet på turbon m.m.

Huruvida man törs köra den i ett år eller så är nog upp till dig. Jag hade inte kört mera än nödvändigt. Sök lite på din modell och valvetronic problem så finns det massa info :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jeebz
27 januari · 459 Inlägg

DiagnoseDan på youtube har ett intressant klipp om valvetronic. Då lägger motorn till valvetronicen av när den blir varm men funkar när den är kall. Såg lätt ut att byta också.

bmw435i
28 januari · 3 Inlägg

panda666 skrev:
Vad heter felkoderna? om turbosarna har pajat så borde det komma massa jävla rök från bilens avgaser och du skulle märka det, Det kanske är vanos/valvetronic som spökar. Är inte riktigt expert på din motor men man brukar behöva byta vanos solenoiderna, inte tvätta dom utan bytt dom direkt till bmw original, Finns även en annan vanos enhet som kan paja och det är en grej som justerar ungefär som solenoiderna, minns inte vad den heter. Vad exakt sa verkstan? Vadå byta motor..är dom seriösa eller? Pröva först med att ge felkoderna^^Ska vi se vad som händer.

Det var Förenade Bils verkstad som drog till med att det behövdes byta motor i värsta fall utan att ens ha gjort en felsökning. Mina felkoder fick jag från en annan verkstad. Ska leta upp papperna efter jobb & skriva exakt vad som står i felkoderna från ista+.

bmw435i
28 januari · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kör den till en riktig verkstad som kan ställa en diagnos och reparera motorn. Att byta hela motorn för att det är något med valvetronicen som krånglar är ju vansinne. Turbon borde inte vara slut efter 14k mil heller.

Lämnade den faktiskt till en BMW-specialiserad verkstad i stan. De har tydligen aldrig stött på några av dessa felkoder. De hänvisade mig till Förenade Bil.

Tycker också det hela låter konstigt. Bilen går som den ska & det ryker inte från avgasröret.

Brådhis skrev:
Om du kan köra bilen i ett år med lysande motorlampa och ingen övrig åtgärd så behövs ju knappast motorbyte...

Att bilen är slö beror på att motorlampan lyser och bilen går i nödläge. Vänd dig till en seriös verkstad som vet vad dom håller på med...

Får se vad förenade bil säger. Fick en tid i slutet av Februari hos verkstaden där.

mb_pucken skrev:
Googlade lite snabbt och problem med valvetronic verkar vanligt på dessa. Tydligen någon axel till valvetronic/vanos som kärvar fast och behöver renoveras.
Lika så hittade jag lite på turboproblem också. Men det verkar inte vara lika vanligt.
Vissa hade problem med ställdornet på turbon m.m.

Huruvida man törs köra den i ett år eller så är nog upp till dig. Jag hade inte kört mera än nödvändigt. Sök lite på din modell och valvetronic problem så finns det massa info :-)

Har sökt en del, men är inte tillräckligt kunnig för att veta hur pass illa det är eller inte. Men bilen går bra, vilket den ska göra. Bilen hackar inte eller ryker från avgasröret.

Jeebz skrev:
DiagnoseDan på youtube har ett intressant klipp om valvetronic. Då lägger motorn till valvetronicen av när den blir varm men funkar när den är kall. Såg lätt ut att byta också.

Hoppas att det är ett lätt byte så att man inte måste skrota bilen haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang