Saab 95 2.3t biopower 2007

Nyblivensaabagare
2 februari 2022 · 14 Inlägg

Hej,

Frågan gäller en Saab 95 biopower 2.3t aut. Bilen har gått 27.000mil.

Drar en lång historia kort,
Började med att lämna den till en hobbymek som bytte ventilkåpspackningen, gjorde service med olja, stift samt alla filter. Vid detta tillfälle gick slangar till vevhuset sönder som gjorde att den gick in i Limp mode och gick väldigt dåligt om man inte rörde gaspedalen. Så detta löstes provisoriskt för att sedan bytas riktigt på verkstad där ett helt vevhuskitt med alla slangar och den oljefällan samt backventil byttes.  Hämtade bilen och efter en km så var problemet tillbaka med limpmode osv. Den hobbymeken kollade igen och läste av felkoder som pekade på spjällhuset  och dem tittade på vevhuset som dem sa var slut. Efter en vecka nu byttes spjällhuset, dem nollställde det samt tog bort felkoder. Efter en km igen så tänds allt o felen kvarstår, dem nollställde allt igen men utan framgång. Så nu vet jag seriöst inte vad jag ska ta mig till längre, innan allt detta gick den bra, 10.000kr senare går den skit. Bytte bil till denna just pga att den förra höll på lika dant den stod på verkstad varje vecka med nya fel. Så oturen fortsätter, haft bilen ett par månader och har i princip inte använt den pga alla fel. Behöver hjälp att tänka vad jag ska göra, tänker inte lägga ut en krona till utan att veta att felet blir löst.

Nyblivensaabagare
3 februari 2022 · 14 Inlägg

Skall tillägga att samtliga bilar under 60.000kr jag haft nu senaste 10 åren har kostat MINST 25-30.000kr första halvåret i reparationer. Är det så här det är att ha bilar i denna prisklass att dem väldigt ofta står på verkstad? Har aldrig orkat med bilarna efter ett halvår då det kostat för mkt. Har kört nytt efter det ett antal år nu tills denna bil samt föregående. Men börjar undra faktiskt om det är så här att ha begagnad bil att man får räkna med ut en repbudjet på ca 30.000kr/år. Har haft vanliga Volvo och Saab, Mercedes, Opel, osv alla har varit samma visa med utgifter, dem värsta har varit Volvo tyvärr. Känns som att det ekonomiska försvinner i att ha en äldre bil om man ska behöva lägga dessa pengar varje år, då blir det ju faktiskt bra mkt billigare att ha nytt som jag haft innan.

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2022 · 10 280 Inlägg

Nyblivensaabagare skrev:
Hej,

Frågan gäller en Saab 95 biopower 2.3t aut. Bilen har gått 27.000mil.

Drar en lång historia kort,
Började med att lämna den till en hobbymek som bytte ventilkåpspackningen, gjorde service med olja, stift samt alla filter. Vid detta tillfälle gick slangar till vevhuset sönder som gjorde att den gick in i Limp mode och gick väldigt dåligt om man inte rörde gaspedalen. Så detta löstes provisoriskt för att sedan bytas riktigt på verkstad där ett helt vevhuskitt med alla slangar och den oljefällan samt backventil byttes.  Hämtade bilen och efter en km så var problemet tillbaka med limpmode osv. Den hobbymeken kollade igen och läste av felkoder som pekade på spjällhuset  och dem tittade på vevhuset som dem sa var slut. Efter en vecka nu byttes spjällhuset, dem nollställde det samt tog bort felkoder. Efter en km igen så tänds allt o felen kvarstår, dem nollställde allt igen men utan framgång. Så nu vet jag seriöst inte vad jag ska ta mig till längre, innan allt detta gick den bra, 10.000kr senare går den skit. Bytte bil till denna just pga att den förra höll på lika dant den stod på verkstad varje vecka med nya fel. Så oturen fortsätter, haft bilen ett par månader och har i princip inte använt den pga alla fel. Behöver hjälp att tänka vad jag ska göra, tänker inte lägga ut en krona till utan att veta att felet blir löst.

Alltså... Jag vet inte om det verkligen ska kallas otur? Du kanske helt enkelt ska byta "approach" och rationalisera bort hobbymecken ur ditt liv?

Bäst, rent ekonomiskt, när man ska köra bilar i den prisklassen är att kunna skruva själv. Och alla kan lära sig! smile

Men först av allt, vilka felkoder har du "som pekade på spjällhuset"? Utan dom kan vi bara gissa.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nyblivensaabagare
3 februari 2022 · 14 Inlägg

Absolut det en riktig verkstad kan vara att tänka på som nästa steg.
Jo det är nog en fördel att kunna skriva själv, tyvärr är det inget för mig så jag dras ju med dyra verkstäder. Funderade på om mekonomen kan funka att lämna till? Eller bör jag lämna till originalverkstad pga programvaror osv? Har bara inbillat mig att menonomen bör kunna lösa allt lika bra men kanske är fel ute:/ har bra ekonomiskt avtal med mekonomen så därav.
Vet faktiskt inte vad det var för felkoder, dem sa bara att det var felkoder för spjällhuset. Min första tanke var att dem inte nollställt allt korrekt. När man startar den så får man hålla gas för att den ska hållas igång första tio sec typ sen går den med till 800 varv ca och känns allmänt nervös där. När den blivit varmare så håller den 2500-3000 varv på tomgång. När jag gasar på så går den bra, men i limp mode.

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2022 · 10 280 Inlägg

Det är nog snarare så att det dyraste man kan göra är att lämna in bilar med diffusa fel. Det är bättre att skaffa sig nå´n form av kunskap kring felet och sedan mer precisera för verkstaden. Annars springer notan snabbt iväg.

Begagnade bilar i den prisklassen kommer alltid kräva reparationer (om dom höll lika bra som en ny bil skulle dom kosta därefter och det gör dom ju inte).

Däremot kan det finnas en poäng i att kolla runt lite, dels som sagt för att skaffa sig kunskap innan man lämnar in bilen och dels för att jämföra priser.

Just i det fallet du beskriver här så känns det ju mer som en klumpig hobbymekaniker än att bilen skulle vara dålig. Att den fortfarande går i limp mode och inte går som den ska hänger helt säkert ihop med det första som orsakade detta, nämligen när hobbymecken bytte ventilkåpspackningen och förstörde slangar.

Så med det sagt så förstår jag att det blir dyrt för dig i längden, men det kanske inte behöver bli det om du löser problemen på ett annat sätt...

Senast redigerat av Brådhis (3 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nyblivensaabagare
3 februari 2022 · 14 Inlägg

Sen misstänker jag att jag är väldigt noga med skick om man jämför med andra, tex jag skulle aldrig acceptera vibrerande bromsar, oljud i framvagn, sned ratt o sånt som är dåligt men som går o köra med ändå. Tror en del kan ligga där också att mina kostnader skenar om man jämför med andra då många verkar skita i väldigt mkt fel. Vet ifrån kollegor o vänner som haft katastrofala fel enl men som inte bryr sig. Tycker bilen skall vara hel mekaniskt, vet ju ändå dem som har äldre bilar i gott skick och som håller ihop så ja tycker inte det vore för mkt o begära att bilen ska räknas som hel för att passa in i en kalkyl för begagnatägande. Kör man med fullt utav fel o inte bryr sig så klart att man kan få ett billigt bilägande men det räknas inte tycker jag.

Nyblivensaabagare
3 februari 2022 · 14 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är nog snarare så att det dyraste man kan göra är att lämna in bilar med diffusa fel. Det är bättre att skaffa sig nå´n form av kunskap kring felet och sedan mer precisera för verkstaden. Annars springer notan snabbt iväg.

Begagnade bilar i den prisklassen kommer alltid kräva reparationer (om dom höll lika bra som en ny bil skulle dom kosta därefter och det gör dom ju inte).

Däremot kan det finnas en poäng i att kolla runt lite, dels som sagt för att skaffa sig kunskap innan man lämnar in bilen och dels för att jämföra priser.

Just i det fallet du beskriver här så känns det ju mer som en klumpig hobbymekaniker än att bilen skulle vara dålig. Att den fortfarande går i limp mode och inte går som den ska hänger helt säkert ihop med det första som orsakade detta, nämligen när hobbymecken bytte ventilkåpspackningen och förstörde slangar.

Så med det sagt så förstår jag att det blir dyrt för dig i längden, men det kanske inte behöver bli det om du löser problemen på ett annat sätt...

Ja det ligger nog en hel del fel i mitt agerande! Får försöka förklara noga för mekaniker och låta dem felsöka den. Kanske är något annat som gick sönder när dem mekade först som sagt. En felsökning kan man ju leva med, sen är det väll bättre i mitt fall att fixa det på en riktig verkstad där man vet att det är rätt saker som byts osv. Så absolut kan nog en del utav detta ligga i hur jag hanterat problemen:)

Tobzter
3 februari 2022 · 3 145 Inlägg

Har du prövat en annan tändkasset?

kollat alla vacum slangar

Senast redigerat av Tobzter (3 februari 2022)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
jaka54
3 februari 2022 · 5 734 Inlägg

Hej!
I ditt fall skulle jag kontakta en verkstad som har en ordentlig felkodsläsare av typ "Snap on" som Rainman Ray använder i filmerna på You Tube.
https://www.youtube.com/watch?v=Z4SeTcsYtd4

Jesper328
3 februari 2022 · 2 372 Inlägg

Tycker nog ändå att du bör ta ett snack med din mekaniker.
Är man någorlunda seriös så får man ju fixa det man har ställt till med utan kostnad, svart som vitt.

Antingen har han väl ryckt i något kablage som antagligen går till spjällhuset, eller några slangar som nu drar tjuvluft.

Kolla om du har något verkstad i närheten med Tech-2, annars finns Maptun här i Örebro.

Up the RA
Nyblivensaabagare
3 februari 2022 · 14 Inlägg

Har nu varit i kontakt med en riktig Saabverkstad som skall titta på den nu i veckan, berättade allt. Sa att den får stå där tills dem lyckats lösa problemen. Så får vi se vad det är och vad notan landar på. Skriver här sen när den är färdig smile

Nyblivensaabagare
19 februari 2022 · 14 Inlägg

Då var bilen lagad ! Spjällhuset var inte återställt korrekt. En vacumslang var tejpad och läckte. En koppling var avbruten och byttes. Nu går bilen som en klocka:)

Nyblivensaabagare
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Knappt en vecka senare, jag ville köra med bilen på landsväg utanför stan idag för att den skulle få rulla annan trafik än stadstrafik. Efter en mil tänds lampa för kylarvätska, sen försvinner värmen och så ryker det häftigt från motorn. Blev bärgare igen till verkstad för nya reparationer….kan inte fatta detta att det aldrig slutar, går inte veckor utan dagar mellan dyra reparationer. Är dessa motorer känsliga för topplockspackningen?

Jedis
26 februari 2022 · 7 Inlägg

Nyblivensaabagare skrev:
Knappt en vecka senare, jag ville köra med bilen på landsväg utanför stan idag för att den skulle få rulla annan trafik än stadstrafik. Efter en mil tänds lampa för kylarvätska, sen försvinner värmen och så ryker det häftigt från motorn. Blev bärgare igen till verkstad för nya reparationer….kan inte fatta detta att det aldrig slutar, går inte veckor utan dagar mellan dyra reparationer. Är dessa motorer känsliga för topplockspackningen?

Nej, problem med topplockspackningen är rätt ovanligt då det är en MLS packning. Kolla vart det läckt, värmeventilen på torpedväggen är vanligt om din bil har en sådan. Andra punkter att kolla är kylvätskepumpen (sitter under servopumpen), motorvärmaren om du har en sådan samt alla slangar. Tänk på att du också har kylvätskeslangar till spjällhuset med tanke på att det nyligen skruvats där. Plastgavlarna på kylaren kan också springa läck, men brukar tillsammans med motorvärmaren ge långsamt läckage.

Glykol brukar lämna vita rester om det läckt och avdunstat.

Nyblivensaabagare
28 februari 2022 · 14 Inlägg

Ser ut som det kommer ifrån höger sida på motorn. Ska prata med verkstad imorgon och se vad dem säger, dem lär få laga den med men verkar ju var en del som kan vara sönder. Känns lite sådär o byta en slang när alla luftslangar nu är bytta och första vattenslangen är sönder, man känner ju lite att slang efter slang ska gå nu framöver för det också. Aldrig varit med om dess like att slangar går kors o tvärs, men dem har väll bäst föredatum detta året antar jag:)

Nyblivensaabagare
28 februari 2022 · 14 Inlägg

Det var en slang som gick till toppen, var helt uppluckrad. Såg ut att vara pga olja, vilken kan kännas rimligt då den läckte från ventilkåpspackningen innan. 600kr gick detta kalaset på så det känns bra ändå smile

Nyblivensaabagare
16 mars 2022 · 14 Inlägg

Kört med den nu helt problemfritt, passade på att byta multiremmen med och spännare o det, gnisslade lite. Nu börjar den bli riktigt frisk! Provade att tanka etanol idag, vilket drag det blev i maskinen! Blir verkligen inte något jag kommer tanka vidare haha kommer köra den för hårt, blev en riktigt aktiv motor. Bättre och ha den lite halvpigg så kanske den håller nu ett tag framöver:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang