Bromsbyte i kras

Kanfaninte
9 april 2022 · 25 Inlägg

Tjena igen..
Har fått anmärkning på båda bromsskivor bak på v50n

Har bromskolvsverktygen, beläggen ska bytas samtidigt fast de är relativt fina.. men kommer fan inte så långt. Får varken loss glidbultarna ( skall det vara 7MM insex till dom? Sen bultarna precis bredvid där? Hur många tum ska de va? Jag antar 12/5 På dem som lossar bromsoket,

eller finns det nå härligt knep att då loss utan just denna 12/5a. För jag har den tydligen inte hemma 🤷🤷

bultarna har vanlig rost beläggning på sig har funderat på att försöka banka på en vanlig 12a men vet inte hur mycket stryk bultisarna tar med de knepet! Lär gå o lossa på säkert sätt för nåt snille har vart på bultarna innan (liten skada)

Aldrig bytt bromsarna själv men känner mig rätt bekväm i det ändå, bara man slipper strul som nu.. 🤪

Hälsningar kanfaninte!

Senast redigerat av Kanfaninte (9 april 2022)

granadadr
9 april 2022 · 7 289 Inlägg

europeiska bilar har aldrig tum eller 12,5,, min gissning är att det är 13, för det är det på ford av samma årsmodeller smile  ta rostspray å spruta på,, ibland krävs faktiskt att man bankar dit en hylsa lite försiktigt,,   minns ej vilken storlek insex är,, tar det som passar i lådan smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Kanfaninte
9 april 2022 · 25 Inlägg

granadadr skrev:
europeiska bilar har aldrig tum eller 12,5,, min gissning är att det är 13, för det är det på ford av samma årsmodeller smile  ta rostspray å spruta på,, ibland krävs faktiskt att man bankar dit en hylsa lite försiktigt,,   minns ej vilken storlek insex är,, tar det som passar i lådan smile

07a 1.8F

Har provat med WD-40. Biter ändå inte 13 var för stort och 12 gick inte på 🤷😜

Problemet till glidisarna är att jag inte har nån som passar.. har väldigt många men tydligen inte en exakt.. har nån bits som går i och biter sig fast lite men inte till riktigt 100 %.. vill helst inte runda nåt 🤓

Utmarks-Loke
9 april 2022 · 5 840 Inlägg

Är det inte torx då?

Hilmer
10 april 2022 · 1 789 Inlägg

På de äldre är det 7mm insex, men har för mig att det är torx på nyare, var brytningen sker dom emellan har jag dock inte koll på, och dom kan ju faktiskt vara utbytta också, så ta en spegel så att du kan ta en ordentlig titt på vad där faktiskt sitter innan du börjar dra dom runda.
Vad det gäller de andra så rekommenderar jag sexkantshylsor med "round corner".
Biltema har satser som är bra.

Mew
10 april 2022 · 2 160 Inlägg

Har precis gjort detta byte på en bil och lärde mig den hårda vägen att bromskolvsverktyget jag hade inte passade för att skruva in kolven igen, V50in behöver ett verktyg med mindre, smalare piggar som sitter tätare än piggarna på standardverktygen,  så säkerställ att du har rätt verktyg!

granadadr
10 april 2022 · 7 289 Inlägg

finns en sats med olika att köpa på biltema smile

Kanfaninte
10 april 2022 · 25 Inlägg

granadadr skrev:
finns en sats med olika att köpa på biltema smile

Jag har ett set med ungefär 10 olika storlekar på, jag är relativt säker på att nån passar annars kan jag låna, men kan fan inte få bort glidbultarna o inte muttrarna ner till o upptill där heller.. alltså kan inte få bort nån del av oket.. hur ska jag göra då? 🤷 Såg nån video där nån tog bort damasken/skyddet på glidbultarna så det endast var krom sen polygrip o vred ut dom.. tar skyddet skada eller ska man inte ens egentligen ta bort dom för bilens bästa?

Mvh

Kanfaninte
10 april 2022 · 25 Inlägg

Mew skrev:
Har precis gjort detta byte på en bil och lärde mig den hårda vägen att bromskolvsverktyget jag hade inte passade för att skruva in kolven igen, V50in behöver ett verktyg med mindre, smalare piggar som sitter tätare än piggarna på standardverktygen,  så säkerställ att du har rätt verktyg!

Verktyg för just kolven har jag, vad gjorde du på för bil? Skall det vara insex på glidbultarna, försökt tittat in där och tyckt mig att det ser ut som så, men rätt trångt som det är och har inte mycket yta o jobba på tyvärr.. vilken storlek på ring/skiftnyckel använde du för o lossa själva oket?

Hälsningar kanfaninte

Mew
10 april 2022 · 2 160 Inlägg

Var en V50, minns inte exakt årsmodell tyvärr. Det var insex 7 på glidbultarna. Oket minns jag inte riktigt tyvärr men typ 13 eller nåt. Använd sexkantshylsor med spärrskaft om det får plats. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang