30-bilsläp?

magrrtt
2 juni 2022 · 11 Inlägg

Tjo!

Blir ej klok på allt sökandes..
Har ett obromsat bilsläp utan fjädring, med lgf-skylt baktill..

så i mina ögon klassas det som ett efterfordon såsom en båttrailer/husvagn som inte har ett flak och inget syfte att lasta gods.

Men i grund o botten gissar jag att någon har plockat bort bromsar o reg-plåt på den osv.

Finnes de någon kunnig inom detta vore de toppen. Som kan säga ifall det är fullt lagligt att plocka reg-plåt på ett ”Bilsläp”.

Skall nämligen köra på en folkracebil några mil och inte sugen på att riskera kortet.

Brådhis * Voff voff *
2 juni 2022 · 10 290 Inlägg

magrrtt skrev:
Tjo!

Blir ej klok på allt sökandes..
Har ett obromsat bilsläp utan fjädring, med lgf-skylt baktill..

så i mina ögon klassas det som ett efterfordon såsom en båttrailer/husvagn som inte har ett flak och inget syfte att lasta gods.

Men i grund o botten gissar jag att någon har plockat bort bromsar o reg-plåt på den osv.

Finnes de någon kunnig inom detta vore de toppen. Som kan säga ifall det är fullt lagligt att plocka reg-plåt på ett ”Bilsläp”.

Skall nämligen köra på en folkracebil några mil och inte sugen på att riskera kortet.

Det enkla svaret är: Nej, det du har är egentligen ett obesiktigat (sannolikt iaf) bilsläp utan regplåt. Detta eftersom ett fordon på ett släp är att klassa som just gods och därför kan ditt bilsläp aldrig bli ett efterfordon. Undantag är båtvagnar som som då får frakta en båt.

"Jag har ett litet obromsat släp. Kan det vara ett efterfordon, eftersom det är obromsat?

Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagn. De enda undantagen från detta är vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon."

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … terfordon/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
2 juni 2022 · 2 218 Inlägg

Enda sättet att få en bil att räknas som ett efterfordon är med en dolly-vagn, där ena axeln är kvar på marken. Annars är det bogsering(=båda axlarna på marken) eller en last(ingen axel på marken).

magrrtt
3 juni 2022 · 11 Inlägg

Hmmm, de är ju just den biten som jag tycker är lite luddig. För så som jag förstår, handlar de bara om vad som klassas som gods egentligen.

Men dem menar då att båtar, minigrävare, traktorer och bilar räknas som gods? Bara att båtar har undantag.. hmm?

Jaa, en dolly är nog det säkra kortet!

Senast redigerat av magrrtt (3 juni 2022)

Brådhis * Voff voff *
3 juni 2022 · 10 290 Inlägg

magrrtt skrev:
Hmmm, de är ju just den biten som jag tycker är lite luddig. För så som jag förstår, handlar de bara om vad som klassas som gods egentligen.

Men dem menar då att båtar, minigrävare, traktorer och bilar räknas som gods? Bara att båtar har undantag.. hmm?

Jaa, en dolly är nog det säkra kortet!

Precis så är det, båtar är enda undantaget. Egentligen ganska logiskt eftersom en båtvagn sällan eller aldrig kan användas (på ett rimligt sätt iaf) till att frakta gods.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
4 juni 2022 · 1 597 Inlägg

Hmm, enligt mig bör obromsade leksakskärror bara få frakta löv till tippen o hem igen..o då i max 30km/h. Att kalla saker för en släpkärra när de e´som en colaburk i material o låta dessa fara runt i 80Km/t är för mig en gåta. Men EU har väl rätt, o ja har fel.

mvh/husse

Lucif3r
4 juni 2022 · 2 218 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, enligt mig bör obromsade leksakskärror bara få frakta löv till tippen o hem igen..o då i max 30km/h. Att kalla saker för en släpkärra när de e´som en colaburk i material o låta dessa fara runt i 80Km/t är för mig en gåta. Men EU har väl rätt, o ja har fel.

mvh/husse

Obromsade släpvagnar får bara framföras i 40km/h, inte 80...

SportPilot Ubåtsingenjör
4 juni 2022 · 7 234 Inlägg

Lucif3r skrev:

husseman skrev:
Hmm, enligt mig bör obromsade leksakskärror bara få frakta löv till tippen o hem igen..o då i max 30km/h. Att kalla saker för en släpkärra när de e´som en colaburk i material o låta dessa fara runt i 80Km/t är för mig en gåta. Men EU har väl rätt, o ja har fel.

mvh/husse

Obromsade släpvagnar får bara framföras i 40km/h, inte 80...

Om man inte räknar in EU kärror som får framföras i 80 smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
4 juni 2022 · 10 290 Inlägg

Lucif3r skrev:

husseman skrev:
Hmm, enligt mig bör obromsade leksakskärror bara få frakta löv till tippen o hem igen..o då i max 30km/h. Att kalla saker för en släpkärra när de e´som en colaburk i material o låta dessa fara runt i 80Km/t är för mig en gåta. Men EU har väl rätt, o ja har fel.

mvh/husse

Obromsade släpvagnar får bara framföras i 40km/h, inte 80...

Stämmer inte!

Du får köra 80 km/h med obromsat släp på max 750 kg totalvikt förutsatt att totalvikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt eller om
släp- eller husvagnen är olastad dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … r-du-kora/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
4 juni 2022 · 10 290 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, enligt mig bör obromsade leksakskärror bara få frakta löv till tippen o hem igen..o då i max 30km/h. Att kalla saker för en släpkärra när de e´som en colaburk i material o låta dessa fara runt i 80Km/t är för mig en gåta. Men EU har väl rätt, o ja har fel.

mvh/husse

Nu handlar iofs den här tråden om efterfordon, som alltså inte får frakta gods, och inte om släpvagnar... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
4 juni 2022 · 7 264 Inlägg

Ursäkta men????
Får man över huvud taget låta ett opåställt, oskattat och oförsäkrat fordon/släp/efterfordon rulla på svensk allmän väg?
Måste inte objektet transporteras med alla hjulen på ett släp?
Dolly leder till att en axels hjul rullar på väg!
Men påställt, skattat och försäkrat tillåtet att transporteras med Dolly på allmän väg.

Är min uppgifter antika så vänligen dementera - eller vidimera tillämpliga delar.

Hilmer
4 juni 2022 · 1 789 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta men????
Får man över huvud taget låta ett opåställt, oskattat och oförsäkrat fordon/släp/efterfordon rulla på svensk allmän väg?
Måste inte objektet transporteras med alla hjulen på ett släp?
Dolly leder till att en axels hjul rullar på väg!
Men påställt, skattat och försäkrat tillåtet att transporteras med Dolly på allmän väg.

Är min uppgifter antika så vänligen dementera - eller vidimera tillämpliga delar.

I och med att man lyfter en axel så går det bra att "bogsera" även avställda fordon på en dolly.
En dolly räknas som ett efterfordon och behöver inte registreras.
Fick bra information från trafikverket när jag byggde min dolly.

granadadr
4 juni 2022 · 7 294 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta men????
Får man över huvud taget låta ett opåställt, oskattat och oförsäkrat fordon/släp/efterfordon rulla på svensk allmän väg?
Måste inte objektet transporteras med alla hjulen på ett släp?
Dolly leder till att en axels hjul rullar på väg!
Men påställt, skattat och försäkrat tillåtet att transporteras med Dolly på allmän väg.

Är min uppgifter antika så vänligen dementera - eller vidimera tillämpliga delar.

man behöver ej försäkra en släpvagn eller husvagn då den omfattas av dragbilens försäkring,, jag har dock mina vagnar försäkrade för det skyddar mot skador på godset,, meo bilen på biltrailern smile  husvagnen är också försäkrad då allt kan hända sad och om jag backar in i ett träd,, eller den börjar brinna osv,, så får jag ut på försäkring smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Brådhis * Voff voff *
4 juni 2022 · 10 290 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta men????
Får man över huvud taget låta ett opåställt, oskattat och oförsäkrat fordon/släp/efterfordon rulla på svensk allmän väg?
Måste inte objektet transporteras med alla hjulen på ett släp?
Dolly leder till att en axels hjul rullar på väg!
Men påställt, skattat och försäkrat tillåtet att transporteras med Dolly på allmän väg.

Är min uppgifter antika så vänligen dementera - eller vidimera tillämpliga delar.

Du rör ihop begreppen lite... Men för att svara enkelt:

Oförsäkrat, oskattat, avställt:

Fordon: För diffust, går ej att svara på.
Släp: Nej. Samma krav som en bil tex, besiktning och skatt men dock krävs ingen försäkring.
Efterfordon: Ja. Inga krav.

Lyfter du upp en axel på en dolly finns inget krav på att det bogserade fordonet ska vara påställt eller besiktigat.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
5 juni 2022 · 345 Inlägg

Många svar sen tidigare.
Efterfordon ett Typ släpfordon båttrafiken manskapsbod bildollyvagn som kan dras av tex bil eller annat kan både ha bromsar eller sakna bromsar. Dock ska fjädring ej finnas. Max hastighet 30 kmh ej skatt ej bess ej försäkring behövs.
Lgh skylt ska finnas. I övrigt är däckkraven typ att kordväven inte få synas tror jag.


VIKTIGT.
En grej som är viktigt att det måste vara ett avreggat släp. Eller egentillverkat. Det får ej ha något registreringsnummer.
Visst kan man chansa göra om ett släp till efterfordon genom att trycka bort reggplåten å sätta dit lgh skylt. Skulle man då bli stoppad av farbror blå. Då kan dom kolla upp ditt körkort gå in kolla vilka fordon du äger å se jaha här har vi ett släp med reggnummer? Vilket är det släpet. Sen kan dom skapa fram chassienummer. Då kan det bli ganska jobbiga böter. Då har man kört ett obesiktat ej påställt släp som man dessutom förfalskat genom att sätta dit lgh skylt. Det kan tom bli märkesförfalskning om man gör det kan jag tänka mig. Men som sagt avregga fordonet så har du det på lagliga sidan. mvh

Eleeb90
5 juni 2022 · 345 Inlägg

magrrtt skrev:
Tjo!

Blir ej klok på allt sökandes..
Har ett obromsat bilsläp utan fjädring, med lgf-skylt baktill..

så i mina ögon klassas det som ett efterfordon såsom en båttrailer/husvagn som inte har ett flak och inget syfte att lasta gods.

Men i grund o botten gissar jag att någon har plockat bort bromsar o reg-plåt på den osv.

Finnes de någon kunnig inom detta vore de toppen. Som kan säga ifall det är fullt lagligt att plocka reg-plåt på ett ”Bilsläp”.

Skall nämligen köra på en folkracebil några mil och inte sugen på att riskera kortet.

Hej! Skrev ett annat svar tidigare. Kort enkelt svar. Nej du får ej ta bort reggplåten från ett vanligt släp och sätta dit en lgh skylt. Den måste tas ur trafik dvs avregistreras också. Annars kör du ev avställt obesiktat. Å dessutom förfalskat fordon. Ev märkesförfalskning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang