V70 D5 2006

Abbe1234
4 juni 2022 · 123 Inlägg

Hej
Jag undrar varför växelspaken är hård att växla på min v70 d5 2006. Det är spaceball och manuell.
Jag undrar varför den inte kan växla fint som passat till exempel. Alltså inte lika lätt men att växla fint och smidigt.
När jag är på motorvägen och har haft 5an och vill växla ner till 4an så går den inte tillbaka till mitten, alltså till neutralläge själv utan att jag måste befria växelspaken själv och växla igen. Jag har inga problem med växllådan och kopplingen låter ingenting. Alltså jag är säker på att det är inte växellådan.
Är det bussningar till växelvajern Eller är det själva sensoren som alla vajer sitter på?

Tack på förhand
Mvh Abbe

Xebers76
4 juni 2022 · 2 265 Inlägg

Skulle gissa att spakstället behöver smörjas upp. Men det kan ju vara vajrarna också såklart.

Abbe1234
5 juni 2022 · 123 Inlägg

Xebers76 skrev:
Skulle gissa att spakstället behöver smörjas upp. Men det kan ju vara vajrarna också såklart.

Okej, men tror du inte att det kan vara själva mekanismen som gör själva rörelsen till vajerna alltså den delen som sitter på växellådan?

Xebers76
5 juni 2022 · 2 265 Inlägg

Abbe1234 skrev:

Xebers76 skrev:
Skulle gissa att spakstället behöver smörjas upp. Men det kan ju vara vajrarna också såklart.

Okej, men tror du inte att det kan vara själva mekanismen som gör själva rörelsen till vajerna alltså den delen som sitter på växellådan?

Det går att gissa i all oändlighet, men det kommer inte laga din bil. Googla runt lite hur man kommer åt delarna och testa smörja.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang