Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 304 050 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
eastmotorsport -sommar ska de va....
6 maj 2022 · 4 524 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Andreas ringde under kvällen. Han hade kört inom motorverkstaden idag och snackat med Risto. De plockade fram den gamla oljepumpen och snurrade lätt på den. Jo, den verkade funka, det pluppade och pös, men om den var hundra OK låter vi vara osagt.

I övrigt var tätningsytorna perfekta. Oljepickupen (snabeln) till silen var också OK.

Vid ihopmontering så hade Risto smort allt med olja. Och när vi rev motorn nyligen så pös det litegrann när släppte kamaxelöverfallet.

Kan det ha varit fel på oljefiltret? Fel typ? Det kanske läcker så att den suger luft? Ja, många frågor susar rundor i skallen på oss alla just nu. Jag fattar noll, men Andreas, Risto och Malmö Motorrenovering lär nog klura rätt på det.

Andreas nämnde också att JE Pistons verkade ha bekymmer att få fram material till att göra kolvar. Attans, detta kan innebära ytterligare förseningar i mitt försök att få ihop allt innan sommaren. Hmm.

Fasen vad det ska jäklas. Går det att hitta en ersättningsmotor istället?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Montecarlo
6 maj 2022 · 444 Inlägg

Meeen va drygt! Snart läge för annan motor

martinhejdesten
10 maj 2022 · 484 Inlägg

”Den som väntar på något gott, väntar på att nya kolvar måste beställas och tillverkas av JE Pistons i USA”, som dessutom ger besked gällande långa ledtider pga materialbrist. Oh no. Och Malmö Motorrenovering meddelade att jag var tvungen att gå upp ett snäpp (74.5 mm) då de måste borra cylinderloppen med. Passar på att visa en tidigare bild på en sprillans ny 74.25’a som är ett minne blott nu.

Men det räckte i alla fall att vevaxeln putsades. Värre än så var det inte och då kan vi använda de lager vi skaffat.

Jag bad Malmö Motorrenovering att verkligen kolla alla oljekanaler så att vi inte står på ruta ett igen om några månader pga ett stopp i en oljekanal. Jag vill ogärna betala för en tredje uppsättning kolvar. Två räcker.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Darn, it's really causing trouble. Is it possible to find a replacement engine instead?


Reply to post: So tedious! Soon time for another engine.

"The one who waits for something good is waiting for new pistons to be ordered and manufactured by JE Pistons in the USA," who also announced long lead times due to a shortage of materials. Oh no. And Malmö Engine Overhaul informed me that I had to go up a notch (74.5 mm) as they have to bore the cylinder sleeves as well. Take the opportunity to show an earlier picture of a brand new 74.25, which is now a thing of the past.

But at least it was enough to clean the crankshaft. It wasn't worse than that, and then we can use the bearings we got.

I asked Malmö Engine Overhaul to really check all the oil channels so that we don't end up back at square one in a few months due to a blockage in an oil channel. I'd rather not pay for a third set of pistons. Two is enough.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b101e3d2aa18b84e570c9e63cffa3274.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Lucif3r
11 maj 2022 · 2 173 Inlägg

... Hade det inte varit lättare att leta reda på en annan motor i bättre skick? Eller är sånna där motorer så pass ovanliga(och således dyra) i sverige att det är enklare att fixa den gamla?

Cassius Hobbymekaniker
11 maj 2022 · 470 Inlägg

Vad jag förstår är det samma block på alla G13 motorer? Dom fanns ju i ett antal konfigurationer så ett nytt block borde ju gå hitta tycker man.

https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_G_ … G13_series

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Suzuk … -48634358/
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Suzuk … -48981676/

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
11 maj 2022 · 484 Inlägg

Tanken har slagit mig ett antal gånger de senaste dagarna, precis som ni antyder Cassius och Lucif3r. Det är en DOHC G13B-motor (AA33S) från 1989 på 101 hk.

Syrrans Swift på 75 hk hade ju stått orörd utomhus i 2 år och den startade på första försöket när vi provade utan att ens använda startgas eller ladda batteriet. Kan hända att den motorn passar motorfästena och att tändfördelaren också synkar. Kanske blir så att vi hivar i den och får bilen att rulla för egen maskin medan vi får rätt på motorn som krånglar.

Hittade förvisso GTi-motorer i Spanien för ca 4 000 kr styck, men frakten var på 6 000 kr. Mmm. I övrigt får man leta med ljus och lykta efter sådana motorer.

Jo, förresten. Jag har gott om tid att pyssla med annat eftersom kolvarnas ledtid är TOLV VECKOR. Baaah.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Wouldn't it have been easier to find another engine in better condition? Or are those engines so rare (and thus expensive) in Sweden that it's easier to fix the old one?

Reply to post: From what I understand, it's the same block for all G13 engines? They existed in a number of configurations, so finding a new block should be possible, one would think. https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_G_ … G13_series

The thought has crossed my mind several times in the past few days, just as Cassius and Lucif3r suggest. It's a DOHC G13B engine (AA33S) from 1989 with 101 hp.

My sister's Swift with 75 hp had been untouched outdoors for 2 years, and it started on the first try when we tested it without even using starter gas or charging the battery. It's possible that this engine fits the motor mounts, and the distributor syncs as well. Maybe we'll drop that one in and get the car rolling under its own power while we sort out the issues with the troublesome engine.

I did find GTi engines in Spain for about 4,000 SEK each, but the shipping cost was 6,000 SEK. Hmm. Otherwise, it's a bit of a challenge to locate such engines.

Oh, by the way, I have plenty of time to tinker with other things since the piston's lead time is TWELVE WEEKS. Baaah.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cassius Hobbymekaniker
12 maj 2022 · 470 Inlägg

Som jag sa, alla G13 verkar ha samma block. Dvs G13A, G13BA etc även om det inte är DOHC motorn. Då behöver du bara borra blocket till samma dimension som kolvarna och sätta ihop igen om nu kolvarna ändå var friska smile

G13B kan jag tänka mig är både ovanlig och eftertraktad. Men det lär ju inte de andra motorerna vara smile båda motorerna på bildelsbasen jag länkade till borde vara G13 familjen.

Det är lite samma med C20XE. Kanon motor, börjar bli ganska dyr om man ens hittar en med. Behövs dock ett nytt block kan man ta ett från 8v C20NE som satt i en uppsjö av oplar! Frågar man efter en sån motor får man nästan ducka direkt man stängt munnen wink

Senast redigerat av Cassius (12 maj 2022)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
12 maj 2022 · 484 Inlägg

Ja Cassius, you're on to something here! Ska kolla så att det inte behövs alltför mycket modifikationer på syrrans motor trots allt, nu när jag anpassat en del prylar till den egna motorn. Men, mina sprillans nya kolvar lär jag hänga som prydnad någonstans, för de har gjort sitt. Var på jobbärenden i Malmö och körde inom Malmö Motorrenovering och knäppte några bilder. Vackert är det inte.

På väg hemåt svängde jag inom Ytbehandlarna som hade svarteloxerat/anodiserat fotplåtarna. Oh yes! Läckert! Lär användas endast vid "special occasions". Lämnade samtidigt in handtag och fönstervev mm för svarteloxering. Skaffade ju en uppsättning extra även gällande dessa prylar.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: As I said, all G13 engines seem to have the same block, meaning G13A, G13BA, etc., even if it's not the DOHC engine. In that case, you only need to bore the block to the same dimensions as the pistons and reassemble it if the pistons are still in good condition.

I can imagine G13B being both rare and in demand. However, the other engines should not be as sought after. Both engines on the car part database I linked to should be from the G13 family.

It's a bit similar with the C20XE. It's a great engine, becoming quite expensive if you even find one. If a new block is needed, you can use one from the 8v C20NE, which was in numerous Opels! If you ask for such an engine, you almost have to duck as soon as you close your mouth.

-

Yes, Cassius, you're on to something here! I'll check to make sure there aren't too many modifications needed on my sister's engine after all, now that I've adapted some parts to my own engine. But my brand-new pistons will probably serve as decoration somewhere because they've done their job. I was on a business trip in Malmö and stopped by Malmö Motorrenovering to take some pictures. It's not a pretty sight.

On my way home, I swung by Ytbehandlarna, who had black anodized the footplates. Oh yes! Stunning! They will be used only on "special occasions." At the same time, I dropped off handles and window cranks, among other things, for black anodizing. I got an extra set for these items as well.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0a0562f2decd6aaebe86df898bf48ca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cbb26304368bd1adfddd82e6ed03b22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9fb94c9ba0a214f392f75e9d00e06d15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-064d22d1431d5fdbfa37edce0ba769de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e0b1afe2556afcb6318bf275c9e5408.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
13 maj 2022 · 4 628 Inlägg

Grymt snyggt med plåtarna!

Kolvarna såg däremot lite vissna ut, ja... 😶
Utan smörj får motorn stryk, som det verkar... 😏

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
13 maj 2022 · 484 Inlägg

Tyvärr har det ju varit en del tråkigheter den senaste tiden gällande min lilla Mini. Just därför blir man extra glad när Bilsport ringde upp för ett par veckor sedan och berättade att jag var en av de tio finalisterna i ”Årets Bilsport Garage 2022”.

Vad väntar du på, lägg en röst på mitt garage redan nu! Du som röstar kan också vinna fina priser! Omröstningen stänger 1 juli.

https://www.bilsport.se/tavling - scrolla ner till Årets Bilsport Garage 2022, klicka Tävla här, scrolla ner och rösta på mitt bidrag (Finalist nr 4).

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Absolutely awesome with the plates! However, the pistons did look a bit wilted, indeed... 😶 Without lubrication, the engine seems to take a beating, as it appears... 😏

Unfortunately, there have been some troubles lately with my little Mini. That's why it brings extra joy when Bilsport Magazine called a couple of weeks ago and informed me that I am one of the ten finalists for "Årets Bilsport Garage 2022" (Car Sport Garage of the Year 2022).

What are you waiting for? Cast your vote for my garage now (NO LONGER AVAILABLE)! Those who vote also have a chance to win great prizes! The voting closes on July 1.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8dbbf2443bd9eb9860956a5a1edda8e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-454bf0f1d42b4b8a54677bd7a17a5d89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f80ab5ab3c967f32ecf24892359c2dca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3775ed53e0a90b43df7df8b406ae1082.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
30 maj 2022 · 484 Inlägg

Ojojoj, vi närmar oss 200 000 besök på denna projekttråd. Vad trevligt med stort intresse för denna lilla bil!

Men vi börjar också närma oss juni. Och ni vet ju att motorn är ituplockad och att det var lång ledtid på kolvarna. Vad hittar man på då? Jag gjorde slag i saken och lämnade in fotplåtar, handtag, vevar mm till Ytbehandlarna i Malmö. Slutresultatet blev galet bra så jag smackade dit grejorna i dagarna, men... blir det inte för svart i kupén trots allt? Nåja, Photoshop-visualiseringen var ju en fingervisning och fungerade som beslutsunderlag till att testa idén, tyckte jag. Men det lutar åt alufärgade handtag i alla fall, så att det blir lite kontrast i kupén. Passade på att ta några riktiga fotografier när jag provmonterat de svarteloxerade handtagen, men även med den andra uppsättningen i ren aluminium.

På tal om kontrast. Man har ju svävat mellan hopp och förtvivlan den senaste tiden, både sett till tänderna och motorn, så jag blev ju naturligtvis glad för nomineringen i Årets Bilsportgarage 2022. Om du inte har köpt senaste numret (Bilsport #8) så kan du läsa mer om finalisterna i länken nedanför. Och rösta förstås. På rätt garage, hehe (psst, Finalist #4).

https://www.bilsport.se/artikel/nu-kan- … arage-2022

Ni som röstar kan vinna fina priser, se nedan hämtat från Bilsport.se:
- 1:a-4:e pris: Hagmans kemi, golvfärg á 5.000 kronor.
- 5:e-6:e pris: Däckvaruhuset Molway, presentkort á 2.000 kr.
- 7:e-9:e pris: NGK, två biljetter till Västkustloppet, Falkenberg 8-9/7, samt NGK fan-bag.
- 10:e-12:e pris: NGK, två biljetter till STCC, Pro Superbike, Radical & Legends Cup, Ring Knutstorp 22-23/7, samt NGK fanbag.
- 13:e-15:e pris: NGK, två biljetter till STCC, Anderstorp raceway 10-11/7, samt NGK fanbag.
- 16:e-17:e pris: NGK, två biljetter till Porsche Carrera Cup & STCC, Mantorp Park 29/9-1/10, samt NGK fanbag.
- 18-25:e pris: Halvårsprenumeration på valfri tidning från Albinsson & Sjöberg.

Vinnaren av Årets Bilsportgarage 2022 vinner ett reportage i Bilsport (vore väldans trevligt), medåkning vid STCC-finalen på Mantorp (den får du farsan, om jag vinner) och verktyg (kan behövas).

Men trots stiltje i motorrenoveringen finns det minsann en hel del annat som behöver göras. Bland annat att finjustera bakre skärmbreddaren (vänster sida) till exempel. Och smacka dit fronten på nytt och även göra klart den främre skärmbreddaren (också vänster sida). Jag måste också fästa elkabel och bränsleslang med tätare avstånd enligt besiktningsprotokollet från SFRO.

Häromdagen kikade jag på Instagram och läste att en miniägare som jag följer hade fastnat på första farthindret utanför sitt kvarter. Jag skrattade till lite, men påmindes i samma ögonblick av mitt egna misstag. Jag kom ju inte ens ur mitt egna garage med hundkojan! Avgassystemet ryckte ju loss golvlisten i portöppningen. Haha. Fånigt, men så blir det när man SÄNKER en hundkoja! Lär ju få justera infästningen av avgassystemet så att jag får lite mer markfrigång. Det räcker tydligen inte med en tändsticksask – den lilla, inte den stora, haha!

Men återigen, nu är vi här, i slutet av maj. Kom att tänka på min "to do"-lista från 25 maj 2018... ja, det är ju ganska exakt fyra år sedan! Galet.

Prio i runda slängar:
1. Pressa i hjullager.
2. Montera framvagn.
3. Rostlaga kaross.
4. Skära bort front.
5. Passa in flipfront i glasfiber och bygga gångjärn samt fixa infästningar (snabblås).
6. Montera racebur.
7. Montera sportstolar.
8. Montera coilovers och "sätta" stuket.
9. Få igång motorn.
10. Lackering.
11. Ihopmontering.

Jo, den listan var ju inte nådigt naiv, jösses, hur tänkte jag här?! Men Silverado350 hade ju nästan rätt när han ironiskt svarade med att "det borde hinnas med innan midsommar samma år", haha! Kul kommentar.

Men detta bilbygge har ju blivit en aning mer omfattande än vad jag någonsin kunnat drömma om. Och mer komplicerat. Men sen har även ambitionsnivån höjts alleftersom när man inser att man kan göra vissa saker bättre när man ändå håller på med det, även om det tar mer tid. Drömmen lever fortfarande vidare att jag får igång motorn under sensommaren och hinner göra justeringar så att man kan testköra den innan det blir alltför sent på året. Håll tummarna!

• • • TRANSLATION • • • 

Oh wow, we're approaching 200,000 visits on this project thread. How wonderful with such a great interest in this little car!

As we're getting closer to June, and you know the engine is disassembled, and there's a long lead time on the pistons, what do you do? I took action and handed over the footplates, handles, cranks, etc., to the Surface Treatment specialists in Malmö. The end result turned out insanely good, so I slapped those pieces on recently, but... won't it be too black in the cabin after all? Well, the Photoshop visualization was a hint and served as a decision-making tool to try the idea, in my opinion. Still, it seems like aluminum-colored handles are leaning in favor, so there's a bit of contrast in the cabin. I took the opportunity to take some real photographs when I test-fitted the black-anodized handles but also with the other set in pure aluminum.

Speaking of contrast, there has been a mixture of hope and despair lately, both concerning the teeth and the engine, so, of course, I was happy about the nomination for Årets Bilsportgarage 2022. If you haven't bought the latest issue (Bilsport Magazine #8), you can read more about the finalists in the link below (NO LONGER AVAILABLE). And vote, of course. For the right garage, hehe (psst, Finalist #4).

Those who vote can win great prizes, as listed below from Bilsport.se:

1st-4th prize: Hagmans Kemi, floor paint worth 5,000 SEK.
5th-6th prize: Tire store Molway, gift card worth 2,000 SEK.
7th-9th prize: NGK, two tickets to Västkustloppet, Falkenberg, 8-9 July, and NGK fan bag.
10th-12th prize: NGK, two tickets to STCC, Pro Superbike, Radical & Legends Cup, Ring Knutstorp, 22-23 July, and NGK fan bag.
13th-15th prize: NGK, two tickets to STCC, Anderstorp Raceway, 10-11 July, and NGK fan bag.
16th-17th prize: NGK, two tickets to Porsche Carrera Cup & STCC, Mantorp Park, 29 September - 1 October, and NGK fan bag.
18th-25th prize: Half-year subscription to any magazine from Albinsson & Sjöberg.
The winner of Årets Bilsportgarage 2022 will receive coverage in Bilsport (would be very nice), a ride-along at the STCC final at Mantorp (you get that, Dad, if I win), and tools (might be needed).

Despite the quiet in the engine rebuild, there is indeed a lot of other things that need to be done. For example, fine-tune the rear fender (left side). Reinstall the front and finish the front fender (also left side). I also need to secure electrical cables and fuel lines with closer spacing, according to the inspection protocol from SFRO.

The other day, I looked at Instagram and read that a Mini owner I follow had gotten stuck on the first speed bump outside his neighborhood. I chuckled a bit but was instantly reminded of my own mistake. I couldn't even get out of my garage with the Mini! The exhaust system tore off the floor trim in the door opening. Haha. Silly, but that's what happens when you LOWER a Mini! I'll probably have to adjust the attachment of the exhaust system to get a bit more ground clearance. Apparently, a matchbox isn't enough – the small one, not the big one, haha!

But again, here we are, at the end of May. I remembered my "to-do" list from May 25, 2018... well, it's almost exactly four years ago! Crazy.

Priority, in round figures:
1) Press in wheel bearings.
2) Install the front suspension.
3) Repair body rust.
4) Cut away the front.
5) Fit the flipfront in fiberglass and build hinges and fix attachments (quick-release).
6) Install the roll cage.
7) Install sports seats.
8) Install coilovers and "set" the stance.
9) Start the engine.
10) Painting.
11) Assembly.

Well, that list was quite relentlessly naive, geez, what was I thinking?! But Silverado350 was almost right when he ironically replied, "It should be done before midsummer the same year," haha! Funny comment.

But this car project has become a bit more extensive than I could ever have dreamed of. And more complicated. But then the ambition level has also been raised along the way when you realize that you can do certain things better while you're already doing it, even if it takes more time. The dream still lives on that I can start the engine in late summer and have time to make adjustments so that I can

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2dc0684fe216fb39a4c02b994d121ef6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a1d9bdc262d88b0c456373b4a7ea652f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a9160f91be9f5040ba9ea2304b5ad04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e66bc50db15bd691c22abd505c72d3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6d8d84d23caae3c978b479343917cf0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76c291b57e2112f7ef3daa5a5d396431.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
31 maj 2022 · 4 628 Inlägg

Tycker det var snyggt vilket som, faktiskt 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
martinhejdesten
31 maj 2022 · 484 Inlägg

Cuefa skrev:
Tycker det var snyggt vilket som, faktiskt 👍🏼

Ställde faktiskt frågan på Instagram och 99% diggar det svartanodiserade utseendet bäst. Ja, jag får ha blåa skoskydd på när jag hoppar in i bilen, haha!

Vissa av bilderna i den här bloggen lägger jag ut på min Instagram. Publiken är 90% engelsmän, men jag har tydligen följare både i USA och Australien. Och Chile.

Följ bygget även där och droppa gärna en kommentar, www.instagram.com/martinhejdesten

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: I think it looks great either way, actually! 👍🏼

I actually asked the question on Instagram, and 99% prefer the black-anodized appearance. Well, I might have to wear blue shoe covers when I jump into the car, haha!

Some of the pictures in this blog I post on my Instagram. The audience is 90% English, but apparently, I have followers in the US, Japan and Australia. And Chile among others.

Follow the build there too and feel free to drop a comment, www.instagram.com/martinhejdesten

Or check my Linktree out with links to all my channels. Dont miss out on any content! https://linktr.ee/austinminigti

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Hunted Jackass
31 maj 2022 · 795 Inlägg

Som vanligt så är kvalité och klass ledordet på dina inlägg, men känner att jag måste steppa upp här; det här borde du hinna med innan midsommar 2035.

Så, nu har du tid på dig gosse och vi följer dig hela vägen i mål!

Lagt en röst på din bil också på bilsports hemsida strax.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
martinhejdesten
7 juni 2022 · 484 Inlägg

Tackar tackar Hunted! Kul att höra att du gillar mina inlägg, men även lagt en röst på Årets Bilsportgarage 2022. Jag kan ju konstatera att det är en del som läser om detta projekt – har ju numera passerat 200 000 visningar. Galet kul! Men visst, det hade varit än roligare om bilen hade varit klar och rullat på vägarna vid det här laget. Men skam den som ger sig! Lovar att få den klar innan midsommar 2035.

I helgen drog jag till östkusten och hämtade hem syrrans motor, dvs "offerlammet" där vi plockade en del delar. Förvisso "bara" en vanlig Suzuki Swift på 75hk (SOHC), men som bara gått 6 000 mil och startade på första försöket efter att ha stått still i många år. Frågan som kvarstår är ifall blocket funkar ihop med min GTi-topp (DOHC). Det lär avgöra ifall vi dissekerar denna motor och sätter samman en kombo och får ett block som faktiskt funkar (oljekanaler). Eller om vi stoppar denna 75hk-motor rakt ner i framvagnen och syr ihop allt utan alltför mycket anpassningar. Då har vi kanske en bil som rullar för egen maskin, även om den fattas 50hk eller mer.

Nåja, det är "säkert" inte komplicerat alls, haha, tänker jag naivt. Igen. Det är ju ett tag tills kolvarna dimper ner från USA, typ i augusti, så det finns ju tid till småfix med denna extramotor.

Farsan har sagt att det är hög tid att få ordning på min bil, men samtdiigt har han ju satt igång ett eget litet projekt – att bygga ihop en VW Typ 1 Cabrio Coach från 1962. De flesta delarna ligger i kartonger utspridda i garaget så det blir lite att leta efter pusselbitarna så att säga.

Läs mer om hans bygge på https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341097.

Han har kommit en bit redan. Han är inte ovan med att meka med VW då han ägt 15 stycken bubblor genom åren och dessutom byggt en Saabla VW som vann Årets Nykomling på Vallåkraträffaen för en herrans massa år sedan. Hur som helst, han räds alltså inte att bygga bilar. Ska bli spännande att få se hans VW Cabrio Coach växa fram.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: As usual, quality and class are the keywords in your posts, but I feel I need to step up here; you should be able to finish this before midsummer 2035. So, now you have time, my friend, and we'll follow you all the way to the finish! Also, I've cast a vote for your car on the Bilsport website.

Thank you, thank you, Hunted! Glad to hear that you like my posts and also voted for Årets Bilsportgarage 2022. I can conclude that quite a few people are reading about this project – it has now surpassed 200,000 views. Crazy fun! But of course, it would have been even more fun if the car had been finished and rolling on the roads by now. But shame on anyone who gives up! I promise to get it done before midsummer 2035.

This weekend, I went to the east coast and brought home my sister's engine, i.e., the "sacrificial lamb" from which we took some parts. Admittedly, "just" a regular Suzuki Swift with 75 bhp (SOHC), but with only 6,000 miles and started on the first try after sitting still for many years. The remaining question is whether the block works with my GTi head (DOHC). It will determine whether we dissect this engine and put together a combo and get a block that actually works (oil channels). Or if we drop this 75 bhp engine straight into the front and put everything together without too many adaptations. Then we might have a car that rolls on its own, even if it lacks 50 bhp or more.

Well, it's "probably" not complicated at all, haha, I think naively. Again. It's a while until the pistons drop from the USA, like in August, so there is time for minor fixes with this extra engine.

Dad has said that it's high time to get my car sorted, but at the same time, he has started his own little project – assembling a VW Typ 1 Cabrio Coach from 1962. Most of the parts are scattered in boxes in the garage, so it's a bit like looking for puzzle pieces, so to speak.

Read more about his build on https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341097.

He has come a long way already. He's no stranger to working on VWs as he has owned 15 Beetles over the years and also built a Saabla VW that won Rookie of the Year at the Vallåkraträffen Car Show many years ago. Anyway, he's not afraid to build cars. It will be exciting to see his VW Cabrio Coach taking shape.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28d435eb1eb2c168a39153a0519129d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-53788bcb5b719ea6064929956cf94eb3.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
8 juni 2022 · 4 628 Inlägg

Smyg i 75-hästarn vetja, den kommer bli pigg ändå, och Du vet ju dessutom hur otroligt mycket piggare den kommer bli med 16V-snurran sen! big_smile

E säkert "inga problem" att kasta i donatormotorn en stund heller, brukar ju aldrig strula med så små projekt eller hur? 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
16 juni 2022 · 484 Inlägg

Jadu Cuefa, just så gör vi nog minsann – dvs smyger i 75-hästarn. Tyvärr hade jag inte motorfästena hemma då de satt på blocket som är bortlämnat till Malmö Motorrenovering. En dryg timme senare så var man hemma igen med prylarna. Jag är bra nällad att få igång denna bil nu.

Någon dag senare fick jag en snillrik idé, kreatör som man är, och började genast att skissa, mäta, tejpa och klippa. Mer än så säger jag inte.

Vid senaste besöket hos Malmö Motorrenovering så undrade de ifall jag hade den gamla oljepumpen kvar och om de kunde få kika på den och utreda vad som kan ha gått snett. Idag blev det läge att köra söderut och lämna toppen men även den gamla och nya ölpumpen... det låter nåt att ha i garaget, ölpump, haha! Att Öl är Olja på tyska är en av väldigt få saker jag lärde mig i skolan, trots nästan fem års studier i just Tyska.

Det var lika bra att Malmö Motorrenovering fick hela motorn så att de kan inspektera rubbet tills augusti då de nya kolvarna anländer.

Jo, vart var vi? Just det, 75-hästarn från syrrans bil. Jag tog en liten stund till att fotografera och filma med kommentarer så att jag vet hur allt ska sitta ihop framöver. Hursomhelst, insuget ser maffigt för stort ut för att få plats mot torpedväggen, men även på höjden. Kanske rentav blir ett luftintag på motorhuven? Njae. Men denna motor ser lite vissen ut så jag lär gå på den lite nätt med motortvätt och sliptrissa. Motorn startade på första försöket senast ju, så jag vill inte bryta itu denna motorn i smådelar. Insuget lär jag i alla fall få modifiera för att få plats under huven. i övrigt är det väl ”bara" att hiva i motorn, fästa den på plats och koppla det som kopplas bör. Eller?

Åter till motorfästena. Gängorna måste ses över i syrrans motorblock då de inte sitter i exakt samma hål och de hål jag är tvungen att använda var förstås rätt smutsiga, med risk för att bultarna kniper och ställer till det med gängorna. Jag vill inte ha en varvvillig motor som hoppar rundor i motorrummet.

Ska försöka locka hit farsan så att vi får fart på detta sidoprojekt aka 75-hästarn, men han har fått blodad tand gällande sitt egna bygge VW Typ 1 Cabrio Coach från 1962) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341097. Han är ju tidsmiljonär (pensionär) och är i sitt garage regelbundet, så det är klart att det går undan.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Sneak in the 75 horses, and it will become lively nonetheless. And you know how incredibly much livelier it will get with the 16V engine later! 😃

Sure, it's "no problem" to drop in the donor engine for a while; small projects never cause any trouble, right? 🙈

Well, Cuefa, that's probably what we'll do – sneak in the 75 horses. Unfortunately, I didn't have the engine mounts at home as they were on the block left at Malmö Motorrenovering. A little over an hour later, I was back home with the parts. I'm eager to get this car running now.

A few days later, I had a clever idea, being the creative mind that I am, and immediately started sketching, measuring, taping, and cutting. I won't say more than that.

During my last visit to Malmö Motorrenovering, they asked if I still had the old oil pump and if they could take a look at it to figure out what might have gone wrong. Today was the day to drive south and leave the cylinder head, but also the old and new oil pump... sounds like something to have in the garage, an "oil pump," haha! The fact that "Öl" is "Oil" in German is one of the very few things I learned in school, despite almost five years of German studies.

It was just as well that Malmö Motorrenovering got the whole engine so that they can inspect everything until August when the new pistons arrive.

So, where were we? Right, the 75 horses from my sister's car. I took a little time to photograph and film with comments so that I know how everything should fit together in the future. Anyway, the intake looks too big to fit against the bulkhead, both in width and height. Maybe it will even become an air intake on the hood? Well, not really. But this engine looks a bit faded, so I'll give it a gentle cleaning with a pressure washer and a grinding wheel. The engine started on the first try last time, so I don't want to break it into small parts. However, I'll likely have to modify the intake to fit under the hood. Otherwise, it's "just" about dropping in the engine, securing it in place, and connecting what needs to be connected. Right?

Back to the engine mounts. The threads need to be checked in my sister's engine block since they don't fit into exactly the same holes, and the holes I have to use were, of course, quite dirty, risking the bolts seizing and causing trouble with the threads. I don't want an eager engine jumping around in the engine compartment.

I'll try to lure my dad here so we can get this side project, a.k.a. the 75 horses, going. But he's gotten the bug for his own project, a VW Typ 1 Cabrio Coach from 1962 (https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341097). He's a time millionaire (retiree) and is in his garage regularly, so, of course, things are moving quickly.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8efdda248a3723628688fb02d085804.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e460191b565ad4e576140f367fa602aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26bb3c1d3643f5dccb0769642626ca44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84e1d47887404b9086dbec3efb4cd87a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-261aeaa461da500f3acd62b694664be4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6c0adebd8781e6dee5dbdf6a32c04058.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cfcfc41bdd31a233c857a0fa2a5a293.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3a5c2ed241962edb66ec7b5921a30014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f14938c9a4f3fcf5478a552fcc72846a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8943a8a98533630916df80d97e93f173.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-863011dbfefccc86e87292342c95545e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ddcdb2462ea191027a30bed0bf10ab25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29da99aee74bb1cd652ece20275053e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6703151e7d2bf767e07c6f617cc43a97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9ce277435ea885ee0919235eea6e0b57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3af2d03e72e07ce6112e988226e96b6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e957b0eccc3918c9aa206864731110a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-39a0dd35a16444449663126e4e72243f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6220b068373917670bb76d758d5950e9.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
17 juni 2022 · 4 628 Inlägg

Låter som en utmärkt idé!

Om inte annat så kan du ju testa resten av bilen, o liksom få ett "proof of concept" gällande bromsar, väghållning etc.
Bra att köra in chassit med en snäll snurra innan du kastar i Kamikaze-motorn! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Montecarlo
4 juli 2022 · 444 Inlägg

Bilen igång med denna extramotorn? Hoppas hoppas.

martinhejdesten
5 juli 2022 · 484 Inlägg

Nah, tyvärr inte. Mycket på familjeagendan just nu, men tänkte rycka över farsan till västkusten och kasta i motorn. Men han drog till Åland med husbilen. Och när han kommer hem därifrån så åker jag själv på semester. Hmm. Taskig tajming. Och sen dyker ju augusti upp helt plötsligt och då förväntas de nya kolvarna anlända.

Nåja, jag har lånat en fingängad gängtapp för att se till att gängorna till motorfästena i syrrans 75-snurra blir bra. Kanske kan låta farsan passa huset medan man är bortrest och samtidigt skruva och koppla in 75-motorn.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Sounds like an excellent idea! If nothing else, you can test the rest of the car and get a "proof of concept" regarding brakes, handling, etc. It's good to break in the chassis with a gentle spin before throwing in the Kamikaze engine! 👍🏼

Reply to post: Getting the car started with this extra engine? Hope, hope.

Unfortunately, not yet. A lot on the family agenda right now, but I was thinking of dragging my dad over to the west coast to drop in the engine. However, he went to Åland with the camper. And when he comes back from there, I'll be on vacation myself. Hmm. Poor timing. And then suddenly, August arrives, and the new pistons are expected to arrive.

Well, I borrowed a threaded tap to ensure that the threads for the engine mounts in my sister's 75-horsepower engine turn out well. Perhaps I can have my dad house-sit while I'm away and simultaneously work on installing the 75 bhp engine.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang