Riva ner m46 från en volvo 245

om605
7 juli 2022 · 43 Inlägg

Tja! Har börjat riva ner min m46 då jag har rasat den och behöver byta. Så, till frågan: Jag har plockat av kardanen helt och tagit bort allt som kan sitta i vägen för att få ner växellådan, dessutom skruvat av armen till växelspaken och tagit bort sprinten som håller ihop den med pinnen under, jag antar att jag ska få net växelspaken nu men där är ingen plats och jag vet inte hur jag kan ta av pinnen som sitter i vägen, eller om den ens ska av. Har en bild på hur det ser ut nu men sidan låter mig inte lägga upp den atm. Nu förklarade jag detta i termer som jag själv förstår så om ni som är riktigt kunniga lär förstå vad jag menar behöver jag hjälp, snarast. Har 7 timmar på mig att få ner lådan👍

Edit: Kom på att jag kunde ta bort växelspaken men nu är skruvarna till den av och växelspaken kommer inte loss

Senast redigerat av om605 (7 juli 2022)

Mossan1
7 juli 2022 · 2 805 Inlägg

Nu är detta ofantligt länge sedan, men var det inte en låsring innan man kunde dra upp spaken inkl kulan.
Backspärrsplåten måste lossas.
Detta ifrån kupen.

Jag tror jag har tagit ner Volvo lådor med spaken på plats. Dock inte äldre med långspak.... (direkt i locket)

Senast redigerat av Mossan1 (7 juli 2022)

Hilmer
7 juli 2022 · 1 779 Inlägg

Jo man tar spaken från kupén, lossar plåten till backspärren och sedan sitter det en låsring som måste bort för att kunna lyfta upp spaken. Men först får man ju så klart lossa spaken undertill vilket jag tolkar att du redan gjort!?
Damasken måste man ju också lossa för att komma åt, man får lyfta mattan lite för att komma åt de fyra plastpluggarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang