Köpråd småbil för stadskörning

Hallens
4 augusti 2022 · 3 Inlägg

Garaget!!! Jag har fått för mig att köpa en liten bil med manuell växellåda (för att öva mig då min pappa bara hade automatbil och att jag aldrig blev varken bra eller bekväm med att köra stick efter taget körkort). Vilka råd kan ni bjuda mig på?

Jag tänker att den bara ska sommarköras i stan. Det handlar sällan om några jättesträckor eller motorväg. Den ska tåla att jag inte är speciellt bra på att veta när jag ska växla ner, den ska vara liten, (3 dörrars är ok men är det bara 2 säten går den bort), den ska inte vara så törstig (bensin är att föredra???) och den ska ha en låg årsskatt.
Budget: optimalt 20-30k, 40k om det är 👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻 alltså verkligen top notch för vad jag är ute efter.

Vad ska jag passa mig för? Vad ska jag kolla efter? Vad ska jag fråga? Vad spelar årtal/mil för roll? Kamrem eller kedja? Har förstått att vissa motorer inte gillar E10? Hur många ägare är det rimligt att en bil haft? Min kunskapsnivå på bilar ligger typ som högst på hur man tankar en bil = totalt okunnig.

Har tittat lite på Toyota agyo och Ford Ka 1.2.
Är det något att hänga i granen?

Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Aygo/C1/107 och kanske Yaris är säkra kort.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
4 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Har du planer på att behålla bilen ett tag, och kanske vill åka lite bekvämare och lämna "50-området" någon gång, så vill jag rekommendera att du expanderar budgeten något och kollar in Honda Jazz,  Suzuki Alto/Swift eller Mazda 2.

spillolja
4 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

Renault Clio ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hallens
4 augusti 2022 · 3 Inlägg

Ska kika och läsa på om de alla. Skulle det vara en idé att höja budget och kolla på mini, fiat eller en vw polo istället? Forden ströks från allas tipslista?

zemet
4 augusti 2022 · 4 030 Inlägg

Köp en av trillingbilarna C1/107/Aygo.
Man kan köra sådanna bilar även utanför stan dom få gånger du behöver det.

En Yaris är inte heller dum om du hittar den för en bra peng.

Kör den bilen du köpt tills du tröttnat och vet mer vad du vill ha för egenskaper på bilen och vad du behöver.

Ford är inte kända för kvalitet, och Ka är nog inget undantag.
Jag hade en gammal ford Ka, generationen innan dem du tittar på.
Den hade jag för skojs skull för jag tycker det är bland dem fulaste bilar som gjorts.
Den var ganska charmig som småbilar ofta kan vara, men den var helt slutkörd efter att ha gått ca 10K mil. Fjädrar som brast, spridare som gav upp mm.

Hittar du en Ka för 50% av priset av en Aygo så kan det nog vara en bra affär men jag hade inte betalat samma pengar för en Ka som en Aygo.

torsen
5 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Hallens skrev:
Ska kika och läsa på om de alla. Skulle det vara en idé att höja budget och kolla på mini, fiat eller en vw polo istället? Forden ströks från allas tipslista?

Avråder på det bestämdaste från dessa uppräknade lågkvalitetsbilar!
Fundera inte ens på någon europeisk bil.
Utöver japanska kan du även kolla koreanska bilar.

uhlin
5 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

spillolja skrev:
Renault Clio ?

Inte alls en bra bil och rekommendera till en som jag fattar vill ha en driftsäker  bil.

Som att be om problem.... Så till TS. Spring långa vägar om du hör orden Renault, peugeot, citroen.

xXSammy
5 augusti 2022 · 6 566 Inlägg

Ford Ka 1.2 (07 och uppåt) är en Fiat 500 i grunden.

Fiesta 1.25 är en mycket bättre bil
Tänk bara på att det är 16.000 mil/8år på kamremsintervallen.
Utöver det är det bara kolla så bagagerumsmattan är torr (kan spricka i fogen omkring bakluckan så den läcker in vatten).

De/Dem
Hallens
5 augusti 2022 · 3 Inlägg

Ska jag bry mig något om det är kamrem eller kedja eller är det bara överkurs och spelar ingen roll? Bara att man då måste hålla koll när ev.rem ska bytas? Är miltalen något att lägga mycket vikt vid?

Jag kör inga sträckor, tanken är att bilen ska användas 5-6 av 12 månader och kommer typ rulla max 6-8 mil i veckan. Jag vill bara inte behöva bli bogserad från vägrenen för att den dör när man kör.
Ser det som att det blir en kunskaps- och lärdomsbil för mig. Jag har råd att gå back på affären, det skulle inte vara hela världen men vill inte att bilen står hos mekanikern 50% av tiden.

Märker att det finns olika läger med vilka märken som är bra. Varför ska jag inte köpa en medelhavsbil?

Utmarks-Loke
5 augusti 2022 · 5 813 Inlägg

Förr i tiden höll en kemkedja en evighet medan en kamrem behövde bytas med jämna mellanrum, då var det klar fördel med kamkedja. Men under 2000-talet började biltillverkarna göra kamkedjorna allt mindre och klenare för att de skulle rulla lättare så motorn drog (i teorin) mindre bensin, men då gick kedjorna av i stället, med extremt dyra haverier till följd. Det går alltså inte att säga generellt längre om kedja eller rem är bäst.

Jag skulle föreslå Suzuki Swift, som tillverkas i Ungern. Mycket bra modell i småbilsklassen.

magrrtt
6 augusti 2022 · 11 Inlägg

Som tidigare nämnt är nog Toyota aygo/yaris säkra kort. Annars finns de ju små bränslesnåla Opel Adam, Corsa o Astra.

MrHyde
6 augusti 2022 · 634 Inlägg

Hallens skrev:
Ska kika och läsa på om de alla. Skulle det vara en idé att höja budget och kolla på mini, fiat eller en vw polo istället? Forden ströks från allas tipslista?

Mini är en förklädd BMW, alltså svindyr och krånglig att reparera och inte speciellt pålitlig.

Live long, and prosper.
spillolja
6 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

En valfri VW Golf  eller Polo Tsi motor går ganska billigt
kan köra min Golf under 0,5 vid varsam landsvägskörning, men för uppgiven budget är det nog tyvärr bara bottenskrapet tillgängligt

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang