Kan någon snälla hjälpa en nybörjare som har 100 frågor om det här med spackel till bilen? (spackla igen en rostgrop)

Jonatan36
10 augusti 2022 · 25 Inlägg

Tjena, jag hoppas att jag lägger den här tråden rätt och att ni som ser den därmed har mer kunskap om ämnet än vad jag har smile

Det är så att jag har ett rosthål/rostgrop på bilen som jag ska försöka laga själv, främst för att en regnig höst kommer och att lämna in bilen är inte riktigt ett alternativ just nu.

Jag ska göra det extra tydlig: det är inte hål rakt igenom plåten.

Då jag inte har någon erfarenhet av detta så har jag gjort ganska mycket efterforskningar för att det hela ska gå rätt till, men det är något som jag känner att jag inte riktigt får tillräckligt klara svar på hur mycket jag än söker runt; hur man gör med spacklingen.

Min plan är att först behandla rosten med rostomvandlare som jag sedan målar över med rostskyddande grundfärg. Sedan slipar jag den torkade grundfärgen lite grovt så att spacklet ska få optimalt fäste.

Spacklet jag har tänkt att använda är först "långt" glasfiberspackel  och sedan finspackel, båda från Biltema.

Vad jag egentligen undrar är hur själva spacklingen går till? Som jag har förstått det får man inte spackla för tjockt, men hur tjockt är det egentligen när det kommer till glasfiberspackel (som ska vara mycket hållbart)? Finspackel uppfattar jag det som att man inte ska ha tjockare än 3mm.

Om jag nu har ett hål som är någon centimeter djupt som mest och en rostangripen yta runt om med kanske 5cm i bredd, hur går jag då tillväga för att applicera spacklet? Vissa skriver om att de har spacklat tjockt men då gjort det i flera omgångar - vad betyder det? Jag har läst att glasfiberspackel fäster väldigt dåligt på sig självt, stämmer inte detta?

Om man ska spackla i flera lager - hur fungerar det då när det är en ojämnt yta man spacklar på (alltså olika djup)? Är det dessutom tänkt att man ska slipa ned spacklet mellan varje omgång (om man nu ska spackla i flera omgångar), eller är det bara det sista lagret glasfiberspackel som behöver slipas innan man har på finspackel? Om finspacklet ska vara max 3mm tjockt, måste man då överhuvudtaget slipa på glasfiberspacklet om finspacklet täcker det? Vad gör det i så fall för nytta?

Som ni märker är jag ganska förvirrad på ämnet och ställer alla dessa frågor för att jag så gärna vill att det ska bli rätt. Jag uppskattar verkligen om du som läser detta försöker klara upp detta för mig!

PS: Vad innebär det att spackel sjunker och vad ska man göra för att detta inte ska ske/bli ett problem?

uhlin
11 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Angående spacklet, köp inte på biltema.

Rekommenderar plastic padding pp100 som finspackel. Har även provat Hagmans finspackel men kom inte riktigt överens med det.

Kör du glasfiber som uppbyggnad så kör även plastic paddings glasfiber.

Är det nån buckla där rosten är annars tvivlar jag på du behöver fylla upp med glasfiber? Lägg gärna upp en bild så blir det enklare för oss och bedöma vad du bör göra.

Detta med rostomvandlare är väl sisådär kan jag tycka.

torsen
11 augusti 2022 · 7 230 Inlägg

Det är inte genomrostat = hål skriver du - bra!
Är det fråga om lacksläpp på skärmkanter, dörrkanter och liknande - d v s lackbulor som börjar spricka/gå sönder?

Vid allt arbete med rostskador är underarbetet det viktigaste!
Beroende på skadornas omfattning, från smärre skador till stora skador är tillvägagångssättet i stort sett samma.
Bilens värde är även en viktig parameter = en dyr bil mer motiverat att lägga ner mycket arbete på.

Mindre skador = någon eller några cm stora skador på skärm- och eller dörrkanter rekommenderar jag följande:
Skrapa med en vass (Mora-)kniv bort rostskadan och några mm frisk oskadad plåt runt om rostskadan.
Slipa INTE med en slipmaskin typ vinkelslip - möjligen med en DREMEL - eller motsvarande.
Syra den skadade metallen.
Ytterst lite syra behövs.
Kanske räcker det med att doppa en bomulstopps i batteriet?
Skölj noga bort syran och låt torka.
Maskera och spreja zink på skadan - gärna flera tunna lager.
När zinklagret är riktigt genomtorrt kan du spreja på primer/filler.
Därefter spackla med fin Plastic Padding.
Gärna 2 tunna lager med slipning mellan lagren.
När du är nöjd sprejar du på täcklack - eller penslar om du är duktig.
Har bilen metalliklack så avslutar du med det.
Med metallicklagret ändras nyansen/kulören på lacken så att den stämmer bättre med lacken runt skadan.
Det senare bör du göra med maskeringen borta, så att du får en diffus övergång och ingen markant maskeringsskarv i lacken.

Genomrostning av mindre skador kan du åtgärda med armerad stålplast Plastick Padding eller 2-komponentplast.

Så brukar jag göra.
Andra kommer säkert med fler tips.

När spacklet torkar = lösningsmedlet avgår - kan spacklet sjunka en aning.

Lycka till och återkom gärna med frågor samt med hur det går, och hur nöjd du blev med insatsen.

Lucif3r
11 augusti 2022 · 2 207 Inlägg

Behöver man mer än någon enstaka millimeter tjockt lager spackel(efter all slipning) så är det plåten som behöver lagas. Iaf om man är någorlunda seriös.
Det finns givetvis klappträ'n som lägger centimetertjocka lager spackel för att dölja bucklor... Det verkar väldigt poppis på gamla amerikanare vad jag sett big_smile

Ska man dölja hål större än knappnålshuvuden med spackel behöver man ha något på baksidan av hålet för att hålla spacklet på plats under härdningen, annars håller det inte länge. Det blir på tok för poröst.

Annars är det väl inget magiskt med spackling... Man spacklar, slipar, spacklar, slipar, spacklar, slipar.... tills det är slätt och fint utan kanter och ojämnheter i förhållande till resten av delen. Sen slänger man på lite lack och ser genast att man inte slipade ens i närheten av tillräckligt, och gör om allt från början tills det blir bra wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang