Släpvagn av husvagn.

ForumDennis
10 augusti 2022 · 4 Inlägg

Inget nytt ämne men har en fråga jag inte hittar något svar på nånstans trots massor av googlande.

Varför använder man inte golvet från husvagnen och helt enkelt bara sparar en sarg från vägarna.

Fult? Kan hända men praktiskt? Känns så.

Om det inte är för att få ner vikten och kunna lasta mer.


Har ialla fall en husvagn som nu grabbarna rivit ner och innan jag bestämmer hur jag ska gå vidare tänkte jag ställa frågan här. Måste finnas massa kunskap.

zemet
10 augusti 2022 · 4 030 Inlägg

Ren gissning från min sida, men jag skulle tro att golvet i husvagnen är dimensionerat för att klara punktbelastning av att någon går på det.

Så beroende på vad du tänkt lasta så kan det vara för klent.

ForumDennis
10 augusti 2022 · 4 Inlägg

zemet skrev:
Ren gissning från min sida, men jag skulle tro att golvet i husvagnen är dimensionerat för att klara punktbelastning av att någon går på det.

Så beroende på vad du tänkt lasta så kan det vara för klent.

Så enkelt skulle det ju kunna vara och för mig skulle inte det ha någon betydelse.

torsen
10 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Känner till flera som har "återanvänt" husvagnar som släpvagnar för godsbefordran.
Endera lägger man ett nytt golv av plywood.
Eller så monterar man durkplåt av aluminium.

Utmarks-Loke
10 augusti 2022 · 5 809 Inlägg

Golv och väggar i husvagn består av tunna skivor med frigolit eller motsvarande bakom. Inte speciellt funktionellt som botten och sidor på en släpkärra.

ForumDennis
10 augusti 2022 · 4 Inlägg

Golvet i den här husvagnen är rätt väl tilltaget. 😁

granadadr
10 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

ForumDennis skrev:
Golvet i den här husvagnen är rätt väl tilltaget. 😁

du gör som du vill men jag hade rivit allt å lagt formplyfa  i botten

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Mossan1
10 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

ForumDennis skrev:
Golvet i den här husvagnen är rätt väl tilltaget. 😁

Men är det fukttåligt för regn när den nu blir en öppen vagn?

Troligen är det INTE det.
Inte om det är en äldre vagn i alla fall.
Skulle nog lossa i lim och annat efter enstaka månad.

Samma gäller väggarna.

Husvagnsgolv (fram till mitten av 90talet i alla fall) är ganska tunn plywood över och under en isolation som sedan limmas samman och skapar ett laminat, typ.
Starkt nog för fötter, så länge limmet håller.  Trä eller plastreglar beroende på vagnens ålder.  Isolationen är typ frigolit eller ett härdat uretanskum. (Tex äldre Cabby)

Modernare vagnar har en annan sorts skiva i botten som jag inte vet något om. Men dom är värda mycket pengar och brukar inte bli släpvagnar. Än, i alla fall....

torsen
11 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Vad ska du ha släpvagnen till?
Köra sand och grus kräver bra golv och lämmar.
Köra till återvinningen kräver lämmar med förankringsöglor.
Vad du än ska köra så krävs en någorlunda kraftig framstam/lastförskjutningsskydd/läm.
Här duger inte husbilens golv eller nedkapade sidor.
Även lastförankringar i golvet kan vara bra/nödvändiga.

ForumDennis
14 augusti 2022 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Vad ska du ha släpvagnen till?
Köra sand och grus kräver bra golv och lämmar.
Köra till återvinningen kräver lämmar med förankringsöglor.
Vad du än ska köra så krävs en någorlunda kraftig framstam/lastförskjutningsskydd/läm.
Här duger inte husbilens golv eller nedkapade sidor.
Även lastförankringar i golvet kan vara bra/nödvändiga.

Vill att vagnen ska vara så mångsidig som möjligt.
Tänkt att bara använda husvagnens yttre aluminium med nya trä eller stålreglar. Bockar väggen runt de nya kraftigare ramarna.
Framstammen blir fast då vagnen ändå är så stor.
Gott om förankringsöglor i golvet hade jag tänkt.

granadadr
14 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

du måste ha lämmar,, en husvagns väggkonstruktion går sönder direkt wink = NOLL stadga som jag skrev tidigare ett nytt golv med formplyfa, lämmar eller lastöglor så funkar det,, annars kan du typ bara frakta skivor som fördelar trycket på golvet,,  och ej kräver stöd mot sidolämmar smile

zzr94092
14 augusti 2022 · 4 378 Inlägg

Finns ju ingen vridstyvhet i ett husvagnschassie..

torsen
15 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns ju ingen vridstyvhet i ett husvagnschassie..

Helt riktigt.
Man kan jämföra en bil med ram med en dito utan ram/bottenplatta/chassie.
På bil med självbärande ram, t ex Citroen 2CV kan man bygga om till Mehari(öppen plastkaross) UTAN att förstärka chassieramen.
Likaså med en Triumph Herald/Vitesse - som har ram.
Skogsbilar som Suzuki Samurai/Jimny, JEEP Wrangler m fl har stabila stegramar som tillåter ramarna att bära lika mycket med eller utan kaross.
Men bygger man om en VW typ 1 från Limousine till cab så erfordras förstärkningar av bottenplattan, eftersom limusinekarossen stabiliserar bottenplattan.

Analogt härmed är en husvagn en (någorlunda) stabil enhet med karossen monterad - och tvärt om instabil utan dito.
Plyfa/durkplåt inte bara bär last bättre utan stabiliserar chassiet också.

Helt o t så kan man få vibrationsproblem om man tar bort det till ramen skruvade golvet under motorn, mellan första och andra tvärgående balken på en stegram.
Samma sak med modern "monocoque"-uppbyggnad med ramben framför torpedvägen,
Trots att det skruvade golvet på vissa bilar är av pressad papp eller annat kompositmaterial, så stabiliserar det ramarna mot "diagonalvibrationer", vilket många inte vet, när de avlägsnar motorrumsgolvet för att motorn ska få bättre kylning - eller ännu värre - för att det ät så oljigt/smutsigt.
Har jag råkat ut för att tekniskt okunniga gjort på sina bilar.

Därför KAN det tänkas att "hasplåtarna" av silverfärgad plast(som vill efterlikna skyddsplåtarna på "riktiga" bilar) på SUV:ar typ AUDI m fl "Stassjipar" har en stabiliserande funktion?
Ursäkta o t.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang