Positionsljus lyser hela tiden (S80 -00)

Filiptherus
1 juli 2021 · 9 Inlägg

Tjena!

Häromkvällen när jag skulle ut o åka så tyckte jag halvljuset lyste ovanligt svagt så jag gick ut och tittade. Till min förvåning lös endast positionsljusen OAVSETT om jag hade ljusomställaren på halv, pos eller 0, helljus funkar inte heller och inte dimljus. Däremot dimljusen bak funkar som inget hade hänt?? Någon som har någon idé? Utöver detta så slutade även cigguttag och stereon samt elen till stolarna att fungera. Oerhört märkligt.

Alla svar uppskatts!!

Mvh Filip

Mossan1
1 juli 2021 · 2 752 Inlägg

Jag antar att du inte fick någon varning om glödlampsfel?

Felkoder med en scanner som läser Volvoprotokoll krävs.

Du kan ju givetvis kolla säkringar, osv också.
Kan vara relä på CEM, mm.
(Central Electronic Module = huvudenheten av bilens alla styrdon)

En -00 kan man lätt byta relän på.
-05 och senare är alla lödda.

Senast redigerat av Mossan1 (1 juli 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juli 2021 · 17 380 Inlägg

Vi har ju haft några trådar genom åren där just gamla S80 får diverse frispel pga av att CEM blivit dement.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
2 juli 2021 · 10 244 Inlägg

Med så pass spridda fel skulle jag också satsa på att kolla hur CEM:en mår.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
slinds
2 juli 2021 · 2 Inlägg

Kolla så ingen kabel brunnit under instrumentbrädanvid knappen. En glödlampa på min bil hade bränt plasten i hållaren efter ett taffligt inbrottsbesök...

Brådhis * Voff voff *
2 juli 2021 · 10 244 Inlägg

slinds skrev:
Kolla så ingen kabel brunnit under instrumentbrädanvid knappen. En glödlampa på min bil hade bränt plasten i hållaren efter ett taffligt inbrottsbesök...

S80 har ett ljusvred som skickar sin info via CAN-nätet så det går egentligen bara datatrafik från det till CEM som sedan skickar ut vad som ska tändas/släckas. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Filiptherus
14 juli 2021 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi har ju haft några trådar genom åren där just gamla S80 får diverse frispel pga av att CEM blivit dement.

Fan då, vad kan jag göra åt en knäpp CEM?

Jag har haft isär den för ca 3 månader sedan men allt har lirat fint fram till nu, ska jag plocka isär den igen och göra rent?
Om jag minns rätt är den programmerad till bilen också så jag kan inte gå och köpa mig en ny hur som helst va?
Ifall en ny behöver programmeras till bilen vem kan lösa det?

Mossan1
15 juli 2021 · 2 752 Inlägg

Det finns några medlemmar i forumet "Jagrullar" som kan klona CAN noder.

Då behövs både den gamla och den nya  så den gamla kan kopieras in i den nya.
CEM enheten behöver vara från samma CAN-generation.

Filiptherus
15 augusti 2022 · 9 Inlägg

Tjena gubbar! Glömde skriva hur det hela slutade men som tur var så var det en huvudsäkring som hade gått. Jag bytte den under huven och vips, så funkade allt igen! Det hela landade på ynka 20kr ist för de många tusen en ny CEM hade kostat big_smile

Slash Saabifierad
16 augusti 2022 · 2 023 Inlägg

Härligt att det var ett ”lättare” och billigt fel:)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang