Varför fortsätter bensinbilar gå upp i pris?

vemvetmest
1 februari 2022 · 22 Inlägg

God kväll alla garagare,

Som alla vet har ju begagnat marknaden exploderat senaste 2 åren, allt från 940s till jdm osv. Spelar ju ingen roll om bilarna är gamla eller nya, alla har ju stuckit iväg till drömpriser.
Det beror väl på att folk har fått ökade tillgångar med corona och en fin börsutveckling osv.

Men är det rimligt? kommer det fortsätta?

Elbilar kommer mer och mer, länder begränsar bensinbilar och bensin/dieseln sticker iväg i pris mer och mer.
I mitt huvud borde det bli helt tvärtom just nu, fossilbilar borde bli billigare och billigare?

Jag älskar bensinbilar och är inget el fan, är mer nyfiken hur folk tänker och resonerar, för jag får inte ihop det.

Jag börjar nästan tycka det är läskigt att köpa bensinbilar pga osäkerheten om deras framtid.

ha de fint alla!

candyweiss
1 februari 2022 · 863 Inlägg

Många har varken pengar till en elbil eller ens har möjlighet att ladda, eller kanske bor iden kalla delen av landet?
Nya fosilbilar har hög fordons/väg-skatt. Därför är speciellt bilar som bara några år gamla eftertraktade.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
1 februari 2022 · 4 014 Inlägg

Komponentbrist, fabrikerna går bara 4 dagar av 5, väntetiden på en ny VW Golf med bensinmotor lär ligga på 12 månader, tillgång mindre än efterfrågan, tillfälle att få lite deg för rishögen

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
1 februari 2022 · 10 244 Inlägg

vemvetmest skrev:
God kväll alla garagare,

Som alla vet har ju begagnat marknaden exploderat senaste 2 åren, allt från 940s till jdm osv. Spelar ju ingen roll om bilarna är gamla eller nya, alla har ju stuckit iväg till drömpriser.
Det beror väl på att folk har fått ökade tillgångar med corona och en fin börsutveckling osv.

Men är det rimligt? kommer det fortsätta?

Elbilar kommer mer och mer, länder begränsar bensinbilar och bensin/dieseln sticker iväg i pris mer och mer.
I mitt huvud borde det bli helt tvärtom just nu, fossilbilar borde bli billigare och billigare?

Jag älskar bensinbilar och är inget el fan, är mer nyfiken hur folk tänker och resonerar, för jag får inte ihop det.

Jag börjar nästan tycka det är läskigt att köpa bensinbilar pga osäkerheten om deras framtid.

ha de fint alla!

Tillgång och efterfrågan. Priserna på begagnat sköt i höjden eftersom väldigt många "håller på" sina bilar istället för att byta bil under pandemin pga osäker ekonomi. Lägg sedan till bonus-malus och en rejäl komponentbrist som gör att nya bilar tar evigheter att få fram.

Kvar blir dom beggade... Och då stiger priserna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
master_lars
2 februari 2022 · 1 152 Inlägg

Problemet är att elbilarna och pluginbilarna är för dyra sett till fossila ekivalenterna.
Ta Kia Ceed, en plugin-version mot en likadan bensindriven sådan. Skiljer lite över 100.000kr, och sett till att fossilbilen har dyrare skatt än pluginversionen, så har pluginversionen dyrare försäkring, det tar mer eller mindre ut varandra. Så det är fortfarande 100.000kr i differans.

För den skillnaden så kan fossilbilen köra ca 8700mil, innan ens pluginversionen har börjat rulla. Pluginversionen kommer över tid kosta mer att äga, bruka.
Det slår ännu mer märkligt på nybegagnade, där är differansen ofta över 150.000kr.

Nu är kia prispressat, på en V60/V90 är payoffen lång långt senare, så det lönar sig inte med en plugin vid nyköp eller nybegagnat idag. Folk räknar på det, och kastar inte bort skattade pengar hur som helst.
Merparten av el och pluginbilarna idag är privatleasing eller företagsleasing.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
candyweiss
2 februari 2022 · 863 Inlägg

Någon som orkar göra en kalkyl mellan en Zoe och en Clio?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torpis Forummoderator
2 februari 2022 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:
Någon som orkar göra en kalkyl mellan en Zoe och en Clio?

Nej. Det får du göra själv, för det är ju du som vet hur mycket du kör. Tar man gissningar, vandringssägner och FUD som input så kommer du få en påse skit tillbaka som svar. Om du sätter dig ner och verkligen stoppar in rätt saker så får du ett bra svar. Sedan vad svaret blir vet jag inte, men enda sättet att få rätt svar är om du själv är intresserad nog att göra det på riktigt.

Jag kör strax över 4000mil om året. Min V70 drog 0.55/mil i snitt över ett år. Det är 4000kr i diesel per månad + skatt om 500kr. Elbilen drar ingen diesel alls. Min totala elräkning inkl överföring och avgifter för december var på 3600kr (2200kWh) för mitt hushåll.  Hur skall man läsa ut det? jag får tillbaka 900kr per månad mot om jag kör diesel samtidigt som jag fått strömmen inl uppvärmning av huset gratis?!  Så för mig är det ganska självklart att jag inte har råd att köra diesel. Haha, du ser hur det är kul med siffror ibland.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
master_lars
3 februari 2022 · 1 152 Inlägg

candyweiss skrev:
Någon som orkar göra en kalkyl mellan en Zoe och en Clio?

Finns massor med sådana kalkyler, och hur du än räknar är Clion billigare.
Mycket beroende på att bilen med batteriköp är dyr, och med batterihyra höga månatliga kostnader.

torpis Forummoderator
3 februari 2022 · 10 572 Inlägg

master_lars skrev:
hur du än räknar är Clion billigare.

Nä absolut inte, tvärt om vill jag mena att det oftare än man tror blir tvärt om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
master_lars
3 februari 2022 · 1 152 Inlägg

torpis skrev:

master_lars skrev:
hur du än räknar är Clion billigare.

Nä absolut inte, tvärt om vill jag mena att det oftare än man tror blir tvärt om.

Sist jag räknade på det, med både batteriköp och batterihyra, så var Clion billigare att äga över både 3000 mil såsom 10 000 mil.
Var lite sugen på en beg Zoe ett tag, men alla var då mer eller mindre med batterihyra, och där faller ekvationen, 799kr/månaden är en tank och lite till på en Clio. Gjorde även räkenskaperna på nyköp, men där är värdefallet på en med friköpt batteri nästan lika högt som hela Clion:s inköpspris, jag fick inte ihop det i alla fall. Ekvationen lär ju se ännu värre ut nu med höga elpriser.

Men om du har annan info, så visa gärna, jag kan ju ha räknat fel.

candyweiss
17 oktober 2022 · 863 Inlägg

Idag kan man ju undra lite extra varför bensinbilar är mer eftertraktade big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
17 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

En riktig personbil går helt enkelt på Bensin

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
17 oktober 2022 · 424 Inlägg

candyweiss skrev:
Idag kan man ju undra lite extra varför bensinbilar är mer eftertraktade big_smile

Förutsättningarna har ju inte ändrats, det är fortfarande alldeles för dyrt med privköp av elbil om man vill ha en i motsvarande storlek som den man har. Jag tex med en audi a6 tittar liksom inte på zoe eller clio

Skulle själv aldrig i livet välja hybrid, vilket hopkok, två teknologier att serva med ännu fler felkällor. Nej, i så fall 100% el om jag måste byta. Möjligen pga att sossarna i Stockholm nu tänker plugga igen stan för mig o andra i samma sits

Nästan alla el är leasade, enkelt om man har tjänstebil men det blir svårare och svårare att övertyga företaget om ditt behov av sådan. Nu kommer också smällen för dom som valt privatleasing, räntehöjningar som slår igenom mm. För dom som inte påbörjat dito är det svindyrt numera så privatleasing lär störtdyka...varvid efterfrågan på beg bensin och dieselbilar...kommer fortsätta

Senast redigerat av krambriw (17 oktober 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 oktober 2022 · 14 007 Inlägg

vemvetmest skrev:
God kväll alla garagare,

Som alla vet har ju begagnat marknaden exploderat senaste 2 åren, allt från 940s till jdm osv. Spelar ju ingen roll om bilarna är gamla eller nya, alla har ju stuckit iväg till drömpriser.
Det beror väl på att folk har fått ökade tillgångar med corona och en fin börsutveckling osv.

Men är det rimligt? kommer det fortsätta?

Elbilar kommer mer och mer, länder begränsar bensinbilar och bensin/dieseln sticker iväg i pris mer och mer.
I mitt huvud borde det bli helt tvärtom just nu, fossilbilar borde bli billigare och billigare?

Jag älskar bensinbilar och är inget el fan, är mer nyfiken hur folk tänker och resonerar, för jag får inte ihop det.

Jag börjar nästan tycka det är läskigt att köpa bensinbilar pga osäkerheten om deras framtid.

ha de fint alla!

Vad är jdm för bilmärke?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 oktober 2022 · 7 218 Inlägg

Vettemannen skrev:

vemvetmest skrev:
God kväll alla garagare,

Som alla vet har ju begagnat marknaden exploderat senaste 2 åren, allt från 940s till jdm osv. Spelar ju ingen roll om bilarna är gamla eller nya, alla har ju stuckit iväg till drömpriser.
Det beror väl på att folk har fått ökade tillgångar med corona och en fin börsutveckling osv.

Men är det rimligt? kommer det fortsätta?

Elbilar kommer mer och mer, länder begränsar bensinbilar och bensin/dieseln sticker iväg i pris mer och mer.
I mitt huvud borde det bli helt tvärtom just nu, fossilbilar borde bli billigare och billigare?

Jag älskar bensinbilar och är inget el fan, är mer nyfiken hur folk tänker och resonerar, för jag får inte ihop det.

Jag börjar nästan tycka det är läskigt att köpa bensinbilar pga osäkerheten om deras framtid.

ha de fint alla!

Vad är jdm för bilmärke?

/Benny

Det betyder japanese domestic market, när förkortningen skrivs så brukar man syfta på japanska bilar, ofta sportbilar så som Nissan skyline, Toyota supra, Nissan 300zx, Honda NSX osv... Alla dessa bilar har blivit tramsigt dyra.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang