Överlast eller olovlig körning?

Eleeb90
12 juli 2021 · 345 Inlägg

Hej! 

Säg att man har en  bil som har en totalvikt fullt lastad på 1900 kg samt Max släpvagnsvikt 1500 kg men det står att bilen får dra 1600 kg på b-kort. Då förstår jag det som att man Max för dra ett släp som väger 1500 kg.
Nu är det så att min husvagn har en totalvikt på 1550 kg. Om jag lastar den så den bara väger 1500 kg. Godtar polisen det eller?

För bilen fullt lastad väger 1900 kg och ett släp på 1600 kg skulle bli 3500 kg totalt. Vilket är Max vikten för b-kort.

Det är så krångliga regler. Vad jag förstår så är det alltid totalvikten som räknas om man har b-kort.
Men i det här fallet så understiger ju vikten 3500 kg även om man räknar total vikt 1900+1550 vilket blir 3450 kg.

Det jag borde gjort mig skyldig till är att jag överskridit Max dragvikt för fordonet med otroliga fjantiga 50 kg.

Någon som är mer insatt här blir det överskridit dragvikt eller olovlig körning? Mvh.

simlar
12 juli 2021 · 5 516 Inlägg

Om det står "Max släpvagnsvikt 1500kg" så är det max vad bilen är godkänd för oavsett körkort.

Max släpvagnsvikt vid B-kort är bara ett beräknat värde helt utan hänsyn till bilens tillåtna släpvagnsvikt.
Dvs 3500kg minus bilens totalvikt på 1900kg. Men eftersom bilen/draget bara är godkänt för 1500kg så är det det som gäller.

Du måste alltså byta bil för att få dra husvagnen.
Alternativt typa ner husvagnen till 1500kg totalvikt.

Skulle gissa på överlast som är straffet då totalvikten trots allt är under 3500kg.
Men enklast är ju att t.ex kontakta polismyndigheten och fråga istället för att hoppas någon här på forumet ger dig det svar du vill ha.

Senast redigerat av simlar (12 juli 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zzr94092
12 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Kolla på "släpvagnskakylatorn" finns transportstyrelsen sida...slå in reg på bil o släp ...

Myhran
12 juli 2021 · 452 Inlägg

simlar skrev:
Om det står "Max släpvagnsvikt 1500kg" så är det max vad bilen är godkänd för oavsett körkort.

Max släpvagnsvikt vid B-kort är bara ett beräknat värde helt utan hänsyn till bilens tillåtna släpvagnsvikt.
Dvs 3500kg minus bilens totalvikt på 1900kg. Men eftersom bilen/draget bara är godkänt för 1500kg så är det det som gäller.

Du måste alltså byta bil för att få dra husvagnen.
Alternativt typa ner husvagnen till 1500kg totalvikt.

Skulle gissa på överlast som är straffet då totalvikten trots allt är under 3500kg.
Men enklast är ju att t.ex kontakta polismyndigheten och fråga istället för att hoppas någon här på forumet ger dig det svar du vill ha.

Delvis rätt,

Har man ett BE Körkort så går den att köra med en bruttovikt som stämmer för
Fordonet,

Och en slamkrypare är om tågvikten understiger 3500kg då får man klassa in släpets bruttovikt på b-körkort

Som nästa talare skrev använd transportstyrelsens släpvagnskalkylator så får man enklast möjligen fram vad man får och inte får köra på respektive körkort,

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

simlar
12 juli 2021 · 5 516 Inlägg

Myhran skrev:

simlar skrev:
Om det står "Max släpvagnsvikt 1500kg" så är det max vad bilen är godkänd för oavsett körkort.

Max släpvagnsvikt vid B-kort är bara ett beräknat värde helt utan hänsyn till bilens tillåtna släpvagnsvikt.
Dvs 3500kg minus bilens totalvikt på 1900kg. Men eftersom bilen/draget bara är godkänt för 1500kg så är det det som gäller.

Du måste alltså byta bil för att få dra husvagnen.
Alternativt typa ner husvagnen till 1500kg totalvikt.

Skulle gissa på överlast som är straffet då totalvikten trots allt är under 3500kg.
Men enklast är ju att t.ex kontakta polismyndigheten och fråga istället för att hoppas någon här på forumet ger dig det svar du vill ha.

Delvis rätt,

Har man ett BE Körkort så går den att köra med en bruttovikt som stämmer för
Fordonet,

Och en slamkrypare är om tågvikten understiger 3500kg då får man klassa in släpets bruttovikt på b-körkort

Som nästa talare skrev använd transportstyrelsens släpvagnskalkylator så får man enklast möjligen fram vad man får och inte får köra på respektive körkort,

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Bruttovikt med släp på B-körkort gäller väl endast obromsade vagnar?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Myhran
12 juli 2021 · 452 Inlägg

simlar skrev:

Myhran skrev:

simlar skrev:
Om det står "Max släpvagnsvikt 1500kg" så är det max vad bilen är godkänd för oavsett körkort.

Max släpvagnsvikt vid B-kort är bara ett beräknat värde helt utan hänsyn till bilens tillåtna släpvagnsvikt.
Dvs 3500kg minus bilens totalvikt på 1900kg. Men eftersom bilen/draget bara är godkänt för 1500kg så är det det som gäller.

Du måste alltså byta bil för att få dra husvagnen.
Alternativt typa ner husvagnen till 1500kg totalvikt.

Skulle gissa på överlast som är straffet då totalvikten trots allt är under 3500kg.
Men enklast är ju att t.ex kontakta polismyndigheten och fråga istället för att hoppas någon här på forumet ger dig det svar du vill ha.

Delvis rätt,

Har man ett BE Körkort så går den att köra med en bruttovikt som stämmer för
Fordonet,

Och en slamkrypare är om tågvikten understiger 3500kg då får man klassa in släpets bruttovikt på b-körkort

Som nästa talare skrev använd transportstyrelsens släpvagnskalkylator så får man enklast möjligen fram vad man får och inte får köra på respektive körkort, o

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Bruttovikt med släp på B-körkort gäller väl endast obromsade vagnar?

Nja det är just därför det är en slamkrypare,

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1276/1276-f1a990b0b096fdf1a05a45af8eec02b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1276/1276-d05f65d61900a15e3c1b5761aa0d330f.jpg

simlar
12 juli 2021 · 5 516 Inlägg

Myhran skrev:

simlar skrev:

Myhran skrev:

Delvis rätt,

Har man ett BE Körkort så går den att köra med en bruttovikt som stämmer för
Fordonet,

Och en slamkrypare är om tågvikten understiger 3500kg då får man klassa in släpets bruttovikt på b-körkort

Som nästa talare skrev använd transportstyrelsens släpvagnskalkylator så får man enklast möjligen fram vad man får och inte får köra på respektive körkort, o

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Bruttovikt med släp på B-körkort gäller väl endast obromsade vagnar?

Nja det är just därför det är en slamkrypare,

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1276/1276-f1a990b0b096fdf1a05a45af8eec02b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1276/1276-d05f65d61900a15e3c1b5761aa0d330f.jpg

Det var som fan, måste jag lägga på minnet smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
peteran
1 november 2022 · 36 Inlägg

Så det är ingen här som åkt fast med överlast? Har själv kört en transportbil som garanterat var överlastad, men såg inga poliser vad jag minns.

peteran
1 november 2022 · 36 Inlägg
Mack Forum- och sitemoderator
1 november 2022 · 26 111 Inlägg

peteran skrev:
Så det är ingen här som åkt fast med överlast? Har själv kört en transportbil som garanterat var överlastad, men såg inga poliser vad jag minns.

Ingen här kommer att rekommendera dig att köra olovligt.
Bara för att polisen inte råkar synas när det väl händer så betyder det inte att ingen åker fast för det.
Det händer, och det kan hända dig om du tar risken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zemet
1 november 2022 · 4 030 Inlägg

Jag har hört ifrån kollegor(som inte jobbar på polisen eller liknande) att om man överskrider lasten med mer än 100% så åker man på olovlig körning, under 100% övervikt så blir det bara böter för överlass.

Jag har ingen aning om detta är sant eller inte, hade varit intresant att veta on någon har en källa som visar på detta eller om det är rent skitsnack.

Senast redigerat av zemet (1 november 2022)

spillolja
1 november 2022 · 4 014 Inlägg

zemet skrev:
Jag har hört ifrån kollegor(som inte jobbar på polisen eller liknande) att om man överskrider lasten med mer än 100% så åker man på olovlig körning,

det handlar kanske mer om att man kört så stort överlass att det normalt krävs BE eller B96 kort
pga. vikten

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang