Fiddy trim

Fabian_07
4 november 2022 · 20 Inlägg

hej jag tyckte min fiddy gick lite segt så drog upp gps hastighets mätare och det blev bara 45kmh och då varva jag skiten ur den så jag tänkte att jag skulle köpa lite trim så jag köpte en racing cdi och nytt drev men blev ingen skillnad överhuvudtaget i fart nån som vet vad det kan bero på

när jag satte på nya drevet så blev kedjan extremt spänd men test körde bara men då gick den upp i 52kmh på max varv typ men känns ändå lite för lite för då var det 16-48 drevning blir det bättre om jag köper ny kedja så den inte är lika spänd eller vad kan det vara eftersom det verkar som den fortfarande är strypt av nått

lifan 125cc motor

tack på förhand!

simlar
4 november 2022 · 5 525 Inlägg

Kolla ventilspelet.
Ska vara 0,05-0,1mm vid kall motor om jag minns rätt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
4 november 2022 · 10 279 Inlägg

Om du varvar livet ur den och det inte går fortare är det ju inte trim utan snarare omdrevning du behöver.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fabian_07
4 november 2022 · 20 Inlägg

Jag dreva om den från 14-48 till 16-48 och då blev ju kedjan rejält spänd men den gick knappt fortare den gick kanske 8 kmh snabbare så Vetefan

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 november 2022 · 14 054 Inlägg

Vad är en fiddy för nåt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nybergrobin
4 november 2022 · 2 380 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vad är en fiddy för nåt?

/Benny

Minicross med klen 4t motor

Nybergrobin
4 november 2022 · 2 380 Inlägg

Fabian_07 skrev:
Jag dreva om den från 14-48 till 16-48 och då blev ju kedjan rejält spänd men den gick knappt fortare den gick kanske 8 kmh snabbare så Vetefan

Går det inte att justera fram bakhjulet så kedjan blir mindre spänd? Annars får du köpa en längre kedja som är anpassad till de nya dreven

Fabian_07
5 november 2022 · 20 Inlägg

jo det får nog bli ny kedja

jaka54
5 november 2022 · 5 731 Inlägg

??? Det måste väl gå att justera ?! På alla moppar och MC jag har och har haft kan man justera bakhjulet så kedjan får "rätt" spänning.

Fabian_07
6 november 2022 · 20 Inlägg

Ska se om jag kan men tror att bulten redan är så icke spänd som det går

Mack Forum- och sitemoderator
6 november 2022 · 26 149 Inlägg

Fabian_07 skrev:
Ska se om jag kan men tror att bulten redan är så icke spänd som det går

Eh, när bulten/bultarna är lös så skjuter du väl hjulet fram eller tillbaka i ett par slags gafflar i ramen?
Sen dra åt igen då förstås.
Eller hur ser det ut på en Fiddy egentligen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Fabian_07
6 november 2022 · 20 Inlägg

jo jo men det jag menar är att hjulet är längst fram så behöver väll köpa ny kedja isånafall men börjar undra om jag måste köpa nytt bakdrev också efter som jag varvar ju max med både det större och mindre drevet och gå pytte lite fortare

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 november 2022 · 14 054 Inlägg

Fabian_07 skrev:
jo jo men det jag menar är att hjulet är längst fram så behöver väll köpa ny kedja isånafall men börjar undra om jag måste köpa nytt bakdrev också efter som jag varvar ju max med både det större och mindre drevet och gå pytte lite fortare

Men köp ett nytt bakdrev som är lite mindre så går den fortare och så kanske du slipper köpa ny kedja.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
6 november 2022 · 5 525 Inlägg

1kugg större på framdrevet gör samma skillnad som 3kugg mindre på bakdrevet.

Går den på varvstopp vid toppfarten du mätt eller orkar den inte varva ur?

Om den orkar varva till varvstopp så byter du till ett mindre bakdrev så löser du båda problemen du har.


Dom brukar orka till närmare 100km/h dessa lifan 125cc om motorn är frisk.
Byggt några "crossar" av mopeder genom att montera sån motor.

Senast redigerat av simlar (6 november 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Fabian_07
7 november 2022 · 20 Inlägg

den orka varva ur med större drev väldigt enkelt var typ ingen skillnad men vilket kugg bör jag skaffa isånafall eftersom det är 48 bak nu och vill ba kunna åka så fort som möjligt

simlar
8 november 2022 · 5 525 Inlägg

Du behöver prova dig fram om målet är högsta möjliga toppfart eftersom det hänger på motorns effekt.

Annars om du vet storleken på bakhjulet går det att räkna ut drevning som krävs för  en viss hastighet.


Din drevning nu är 16/48 om jag förstår det rätt?
Det lilla drevet måste då snurra 3varv för att det stora drevet/bakhjulet ska snurra 1varv.

Byter du till t.ex 16/40 så behöver lilla drevet bara snurra 2,5varv för att stora drevet/bakhjulet ska snurra 1varv.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang