Motorbytt Vovlo 740 TIC från b230et till b230ft

dwadw
13 november 2022 · 292 Inlägg

Tjenare, finns en TIC till salu som ägaren har satt in en b230ft då förra motorn (b230et) var trött och dålig.

Jag undrar då hur det blir med besiktningen då den inte är reggad med ft motorn. Ägaren säger att den går igenom då dom ser likadana ut men jag har ingen större koll på det.

Den motorn har även 531 topp samt ”h3h4” turbo eller vad det nu var.

Nickeboii
14 november 2022 · 762 Inlägg

För att besiktningen ska kunna se skillnad på motorblocken krävs det att de kollar vilket motornummer som står ingjutet i blocket på avgassidan, ca 7-8mm hög text strax över oljetråget.
Alternativt om de kollar på en liten klack längst fram på insugssidan av blocket under under toppen. Där står också motorkod, men denna gången instansat ca 3-4mm hög text.
Utöver detta är det i princip omöjligt att se att motorn är utbytt.

Sen är det bra att det sitter 531 topp på B230FT motorn då det sitter original på en B230et. Så då blir det ännu svårare att se att motorn är utbytt.

Sätt dit en original Turbo, Garret TB03 tror jag den heter. Den är inte samma som Mitsubishi TD04-13C som sitter på B230FT.

Samt att de har olika styrsystem original, B230et har Motronic och B230FT har LH2.4, så har ägaren bytt det kan man se skillnad på det ocskå.

Men för att svara på din fråga, att det sitter ett annat block skulle jag se som ett ickeproblem. Det är snarare turbo och insprutningssytstem som de märker skillnad på smile

Senast redigerat av Nickeboii (14 november 2022)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang