Bromsfel och abs-fel, volvo s80 -99

Bonnpojken
14 januari 2023 · 184 Inlägg

Tjenare, bytte bromsbeläggen i bak på min volvo häromdagen och bytte först vänstra för det var mitt i natten o behövde sova, körde sen 2,5 mil o då började abslampan lysa. och sen dagen efter bytte jag andra sidan bak, och nu har ja kört ca 30 mil efter det och nu har jag bromslampa ”bromsfel, stanna omgående”  och abslampa ”service erfordras” har det då med något med vänster bak abs-givare att göra?

Jesper328
14 januari 2023 · 2 365 Inlägg

Blir väl att se över kablaget baktill om det tagit någon skada.
Satt det någon/några slitagevarnare på de gamla beläggen?
Var kolvarna långt ute när du tryckte tillbaka dem, och sög du då ur bromsvätskan du sköt tillbaka?

Om inte annat kan det ju även vara ett sammanträffande.

Up the RA
Lucif3r
14 januari 2023 · 2 207 Inlägg

Gamla S80 hade inga slitagevarnare, nej.
Troligen har du lyckats skada en, eller båda, ABS givarna alt. kablaget till dom.
Du kan även ha lyckats med att pilla in skit i bromstrumman så sensorn läser fel. Lite långsökt då dom är så pass skyddade - men långt ifrån omöjligt.

Bonnpojken
14 januari 2023 · 184 Inlägg

Jesper328 skrev:
Blir väl att se över kablaget baktill om det tagit någon skada.
Satt det någon/några slitagevarnare på de gamla beläggen?
Var kolvarna långt ute när du tryckte tillbaka dem, och sög du då ur bromsvätskan du sköt tillbaka?

Om inte annat kan det ju även vara ett sammanträffande.

Nej kolvarna va kanske en halv cm ut om ens det, vänstra sidan bytte jag bara för den slet ojämnt så smorde upp oken o sånt som ska göra o bytte beläggen, måste väl råkat förstöra en givare eller nåt…

Bonnpojken
14 januari 2023 · 184 Inlägg

Lucif3r skrev:
Gamla S80 hade inga slitagevarnare, nej.
Troligen har du lyckats skada en, eller båda, ABS givarna alt. kablaget till dom.
Du kan även ha lyckats med att pilla in skit i bromstrumman så sensorn läser fel. Lite långsökt då dom är så pass skyddade - men långt ifrån omöjligt.

Ja, det är ju det jag misstänker för kan ha kommit åt kabeln, nja nå skit in i bromstrumman är jag skeptisk på

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang