Hej! Jag är igång på att koppla lite effekt belysning på min bil. Jag vill ha belysning på utsidan av min bil som tänds tillika som innerbelysning tänds, men som stängs av automatiskt efter ca 30-60sec eller tidigare om positionsljus sätts på.
Tänker jag rätt att det behövs 2st växlande relän och ett tid relä? Eller finns det enklare sätt att koppla det på med färre relä? Om det är 2st växlande relän skall strömmen från det ena till det andra gå från 87a in till 30 på nästa? Behöver det också vara kabel draget från batteri till det relät?
Förr kunde man köpa "fördröjare" till innerbelysningen. En liten pryl som troligen innehöll någon form av kondensator eller nåt. En kompis köpte en sådan till sin Rekord -82:a. Tillsammans med den vita däckpennan blev det värsta lyxlimon!
Förr kunde man köpa "fördröjare" till innerbelysningen. En liten pryl som troligen innehöll någon form av kondensator eller nåt. En kompis köpte en sådan till sin Rekord -82:a. Tillsammans med den vita däckpennan blev det värsta lyxlimon!
Hej! Jag är igång på att koppla lite effekt belysning på min bil. Jag vill ha belysning på utsidan av min bil som tänds tillika som innerbelysning tänds, men som stängs av automatiskt efter ca 30-60sec eller tidigare om positionsljus sätts på.
Tänker jag rätt att det behövs 2st växlande relän och ett tid relä? Eller finns det enklare sätt att koppla det på med färre relä? Om det är 2st växlande relän skall strömmen från det ena till det andra gå från 87a in till 30 på nästa? Behöver det också vara kabel draget från batteri till det relät?
Mvh Jeff
Ska du ha belysning på motorhuven?
/Benny
Körde en TRX för ett tag sedan. Den har några orangea dioder mitt på huven i insuget... Kanske något sådant? Funkar ju om man gör det snyggt och bilen har någon form av scoop på sig.
Eller 2,8 kg ledlister...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Precis, dom timers har jag sett på. Enda jag saknar då är funktion att timer avbryts ifall spänningen från positionsljus kommer på. Det är en belysning jag vill ska lysa när bilen låses upp, men som inte lyser när bilen startar och körs med.
Mvh Jeff
Ska du ha belysning på motorhuven?
/Benny
Tanken är en ledlist i underkant av motorhuv. Bara för att ge en lite effekt belysning när bilen låses upp. Lyser 30-60sec om inte bilen startar innan och känner av spänning från positionsljus. Belysningen skall alltså endast lysas när bilen är avstängd. Inte när den är igång och körs med.
Jag tror det kommer bli ett tidsrelä i kombination med ett växelrelä. Tidsrelä har 1min timer funktion. Och med växelrelät kan jag bryta strömmen till effekt belysningen ifall positionsljus tänds. Om jag tänkt alla sladdar rätt. 😀