Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
Lucif3r
21 mars · 1 977 Inlägg

En hovtång funkar utmärkt att dra åt dom där "riktiga" klämmorna med smile Det har jag gjort i alla år, snål som man är tongue Gäller bara att man inte trycker FÖR hårt så man knipsar av dom istället big_smile .

Buntband funkar också bättre än man kan tro, om dom är av duglig kvalitet så klart. Det håller i många år, men kanske inte "för alltid" som riktiga klämmor gör. Oddsen är dock att du behöver byta styrleden långt innan buntbandet gett upp smile Skulle dock inte lita på dom att hålla fast drivknutsdamasker, men för styrleder? Absolut.
Men så klart, det är ju inte "rätt" med buntband men...

_Shadow_
22 mars · 320 Inlägg

Lucif3r skrev:
En hovtång funkar utmärkt att dra åt dom där "riktiga" klämmorna med smile Det har jag gjort i alla år, snål som man är tongue Gäller bara att man inte trycker FÖR hårt så man knipsar av dom istället big_smile

Attans, jag som inte ens äger en hovtång 🙈😅
Men ja, de lär nog hänga med ett tag till iallafall 🙂

Jag har fixat tillbaka min lilla ic igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-019b8957f58b71e0670a61ad9ec6a16f.jpg
Återmonterade plattan för oljekylarna och skruvade fast dem på plattan. Spännande med solblekta an-kopplingar, synd att inte alla får samma färg bara 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8beb41c8f78dd05b7bc106cd784d7d84.jpg
Skruvade fast klämmorna som håller slangarna på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e3e4d9246bb0494bd8a29a0e23ad1ad3.jpg

Började krypa ner under bilen när jag slängde ett öga på bulten till framvagnsbryggan och såg detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3524f4dd4b1c12c5e46d98844152face.jpg

Det är 7mm utstick där jag pekar med fingret och 14mm på baksidan, en diff på 7mm mellan fram och baksidan. Att jag missat detta också såpass länge som jag gjort 🤦‍♂️ Känns omöjligt att jag missat det, och dumt.

Jag känner inte direkt för att lyfta ur motorn igen när den precis vart ur en gång redan.

Så ska se om jag kan släppa på motorkuddarna igen, sedan hissa upp motorn en bit och bära av den, för att sedan släppa på undre bärarmarna (de ska bytas ut mot nya ändå) så att jag kan få loss subframen och fixa detta.

Eftersom diffen är 7mm så är det alltså en skillnad på dryga 3.5mm som främre delen ska ner och bakre delen ska upp för att få till det. Inte jättemycket så det bör ju gå att fixa på en dag eller så 🙂

När svetsen å kapen åker fram igen ska jag samtidigt passa på att fixa ett fäste till termostaten som sitter på slangarna för växellådans kylning så den slipper hänga löst 🙂 Funderar även på om man kan göra något typ av fäste för gummit i framkant av motorn som ska minska vridet/kraften på motorkuddarna, men de får gärna vara löstagbart så att jag kan ta bort det och lättare få ur motorn 🤔

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrHyde
22 mars · 292 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Har även sett ett fix/trix att man kan dra en bit (cykel) slang över den gängade biten för att hålla vatten ute, så jag funderar på att hitta en passande slang och fetta in lite till och dra slangen över sen när hjulinställningarna är kontrollerade ordentligt.

Smart idé med slang ju! Att man inte tänkt på det tidigare! Grövre krympslang kanske också funkar?
När du gjort så stora förändringar du gör, och bilen stått upphissad så länge, så skulle jag rekommendera några veckors inkörning så allt "sätter" sig, bussningar, fjädrar med mera, innan du gör den slutgiltiga hjulinställningen.
När jag har sänkt nån av mina bilar har jag gjort hjulinställning direkt, sen efter ca 3-4 veckor, och den har alltid satt sig lite och behöver justeras igen då. smile

Senast redigerat av MrHyde (22 mars )

Live long, and prosper.
Inken
22 mars · 441 Inlägg

de blir ju bra när man har bra grejer ,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
_Shadow_
23 mars · 320 Inlägg

MrHyde skrev:
Grövre krympslang kanske också funkar?

Ja, de funkar säkert minst lika bra, om inte bättre då den tätar ordentligt om man krymper den, men då kanske den är svårare att ta bort tänker jag samtidigt, om man vill ändra toe vinkeln 🙂


MrHyde skrev:
När du gjort så stora förändringar du gör, och bilen stått upphissad så länge, så skulle jag rekommendera några veckors inkörning så allt "sätter" sig, bussningar, fjädrar med mera, innan du gör den slutgiltiga hjulinställningen.

Ja självklart kommer det bli en viss tid från att den hamnar på golvet igen tills det är dags att åka till riktig inställning. Kommer ju göra en så pass bra grovis som jag bara kan här i garaget för att sedan provköra en hel del och försöka mappa bilen samtidigt, gata upp gata ner och irritera grannarna du vet 😂

Inken skrev:
de blir ju bra när man har bra grejer ,

Vilka grejer är det du tänker på? 🙂


Blev lite tid igår med i garaget, kikade på ett fäste för termostaten till växellådan jag nämnde lite tidigare, så har gjort en enkel variant av ett 90° järn
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d610c4f2ea5119d201d06bfa866a85b3.jpg
Här någonstans tänkte jag att den skulle få sitta sen när svetsen är framme igen, passade på att slipa bort lite färg också så det är bara att loppa fast när det är dags 😜😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-67e946be27bc4b4b7183cbf0222b72b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-19877812a4975ac45efd4ef8d6d36269.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f1af80cfcb9cd7dd435a27bd3124c110.jpg


Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (23 mars )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Inken
23 mars · 441 Inlägg

ja dom nye man sätter dit på bilen,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Cuefa Ain't no place like home...
24 mars · 4 583 Inlägg

En audi V8 har ju det där fästet original i fronten på motorn, mot rambalken typ.
Kan inte vara så svårt o göra ett bultat fäste som du kan få dit nånstans för o hålla i, eller?
På alla mina 3 v8or har det fästet varit trasigt för övrigt ^^
Dom var fan inte billiga ens då, o nu finns de inte längre att få tag på OEM 😆

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
_Shadow_
26 mars · 320 Inlägg

Inken skrev:
ja dom nye man sätter dit på bilen,

Ja, det är alltid kul med nya grejer, så är det ju 🙂

Cuefa skrev:
En audi V8 har ju det där fästet original i fronten på motorn, mot rambalken typ.
Kan inte vara så svårt o göra ett bultat fäste som du kan få dit nånstans för o hålla i, eller?
På alla mina 3 v8or har det fästet varit trasigt för övrigt ^^
Dom var fan inte billiga ens då, o nu finns de inte längre att få tag på OEM 😆

Jag fick med ett gummi på en av mina motorer som ser helt ut iallafall 🙂 För visst är det detta gummi du tänker på? Så vi pratar om samma sak 😅 Tror jag kan ha den äldre varianten från PT också 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-168cc304e415c61e54e397e4bd8b40fe.jpg

Jag har Audins aluminiumplåt som håller i gummit, problemet är dock att min bil är smalare mellan rambenen än Audin. Sen är även rambenen annorlunda mellan bilarna, så jag får inte plats med audins plåt, sen som synes på bilden så är det rätt tight precis vid plåten som håller i strålkastarna.

Sedan precis bakom så sitter oljeslangarna till/från motorn. Men visst kan man kanske få till något i 20x20-30x30, men då kommer man till infästning 🤔 vill inte svetsa något på rambenet på insidan som kan bli i vägen för att lyfta i/ur motorn. Så får kika på möjligheter innan de blir något med den där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e3e4d9246bb0494bd8a29a0e23ad1ad3.jpg

Hur som helst, så har jag lyft upp motorn och pallat den så att den ej ligger på framvagnsbryggan längre
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6377a8f373b25d11ddfdd10bac2fc5bd.jpg
Sedan åkte typ allt ur på passagerarsidan i upphängningsväg tillsammans med kylröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f00259634d5b4d1be2ddfedf4530733f.jpg
Därefter blev det på likadant på förarsidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-294f9f839342cfb9c2c943c0b5696452.jpg
Nu ligger skrället på golvet åtminstone 😅 så nu blir det till att kapa och svetsa lite igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3ad1ea47445e446a99696cdcf91d4f36.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (26 mars )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
26 mars · 320 Inlägg

Hittade stödet så här är en bild som visar lite bättre exakt hur mycket bredare S8'ans utrymme mellan rambenen är jämfört med min 740
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ac477ccbc4f273412bfc7c280743dbc5.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Inken
26 mars · 441 Inlägg

kul å se när den ä klar,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
_Shadow_
26 mars · 320 Inlägg

Inken skrev:
kul å se när den ä klar,

Ja då är vi definitivt åtminstone 2 som längtar till dess 🙂


Fram med kapen! 😅
Kapade ur gamla fästet helt eftersom hålet till skruven kommer att bli på ett nytt ställe, längre fram, när bussningen rätar på sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9760965db8e156aedafe1182aa07c8ca.jpg
Sen tog jag en 6mm plåt och kapade till rätt storlek, slipade ner kanter runtomkring osv såklart så man kommer åt med svetsen, och svetsade fast den med en ny vinkel så att det blir bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f247d6f87136aa4c77faa50853b709f1.jpg
Sen blev det att hänga upp framvagnsbryggan och peta i de bakre skruvarma, centrera in allt och ritsa in vart det nya hålet ska bli. Ner med bryggan igen för att borra hålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-41d7b916ac4b748944d9b73906c35e58.jpg
Sedan på med färg överallt och upp med allt igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2b918bd7029df76e9bfe261d02cf5465.jpg
Det krympte lite när det svalnade, eller på något sätt slog det sig för mig då det inte blev 100% i slutet, i jämförelse med hur bra det satt då jag hade punktat fast det. Men den är åtminstone bra mycket bättre än innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2fe756bbc51d40c07246fe8aeebc0696.jpg
Passade även på att sätta dit detta fäste jag tillverkat tidigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1fe6cfb2653eb7047741241bb2db29cd.jpg
Voilà, så satt termostaten på plats 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a99e0a7ad1b2b25f636b18d979ca97f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fcfe0209346707e859998c48b9978dbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a537b64d6eb2097fceb443c1ca6bd167.jpg
Börjar bli fullt, men grejerna får plats än så länge 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aa40f05f4d38d07d149d8c31e09dc0db.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (27 mars )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Cuefa Ain't no place like home...
27 mars · 4 583 Inlägg

Det var exakt det fästet ja, men det satt inte åt sidan mot rambalken på min D11, utan rakt fram istället. Men där har du ju lite kylare o annat i vägen nu har jag sett 😱

Edit:

Nu när jag kollar på bilder så kanske det satt åt sidan ändå... kommer inte ihåg, var ju 11 år sen jag höll på med den...

Edit 2:

Mycket riktigt satt det åt sidan ja...
Ja, då förstår jag problemet Du har.

Senast redigerat av Cuefa (27 mars )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
_Shadow_
29 mars · 320 Inlägg

Cuefa skrev:
Det var exakt det fästet ja, men det satt inte åt sidan mot rambalken på min D11, utan rakt fram istället. Men där har du ju lite kylare o annat i vägen nu har jag sett 😱

Edit:

Nu när jag kollar på bilder så kanske det satt åt sidan ändå... kommer inte ihåg, var ju 11 år sen jag höll på med den...

Edit 2:

Mycket riktigt satt det åt sidan ja...
Ja, då förstår jag problemet Du har.

Ja precis, det är lite småtajt 😅
Jag funderar på om man ska svetsa fast två stående profiler ovanpå rambenet med 20-30mm mellanrum, så att man kan ta ett fyrkantsrör i 20-30mm, borra 2 hål rätt igenom för att kunna skruvas fast i profilerna som går fram till gummit på motorn. Det är de bästa jag kommer på just nu åtminstone 🤔

Dessa två varianter är också något jag tänker på just nu, att man kan lägga en plåt på insidan eller ovanpå med genomgående bult, med givetvis någon form av triangulering för att öka styvheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-22837aa6e0e19f51007839bff91f895e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6da8709a12a53d0c78cc44698a33c1ab.jpg
Att fixa ovanifrån är lättast om de kommer till att kapa och svetsa in en tjockare plåt, för på insidan måste jag lyfta ur motorn för att komma åt ordentligt 🤔

Pop-muttern som sitter håller i plåten/sargen man fäster strålkastare och huvlåsen i, om man kikar på profilen i rambenet så kan man lista ut ungefär vart pop-muttern sitter, denna plåt menade jag iallafall:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-168cc304e415c61e54e397e4bd8b40fe.jpg

I övrigt har jag samma bekymmer som jag vill minnas att Martin råkade ut för på sitt bygge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c1bc91f9819d372d618afb299bce5586.jpg
Med en bult i denna bussning så hamnar de i "rätt höjd" jämfört med varandra
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4cb69fd54d00ba774d82643b11e6d30c.jpg
Men den ställbara är längre än original. Länken är skruvad i botten, det är inte tillräckligt djupt borrat/gängat för att få in den längre. Och även om det var tillräckligt djupt, så hade den ställbara länkarmen fortfarande varit längre än original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-158e26f94f698c38088f24cd6193ccdf.jpg

Håller på att maila lite med 034 för att se vad de säger om saken, men förväntar mig inget speciellt därifrån om detta. Så I slutändan blir det nog att mäta upp ordentligt och lägga ett snitt så den blir lite kortare så man får lite justermån i delarna. Länkarna i sig självt är långa i gängorna (uppe till vänster i bild) så det ska gå bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2954cc52027ba0c803026bd410032712.jpg
Är dock lite sugen på att montera dem ändå bara för att se vad det resulterar i för vi vinklar.

Enligt ett dokument jag hittade på nätet ska en D2'a ligga på ca -0.4° camber, runt 3° caster och 0°06' i toe vinkel. Så det är bara att göra en grovis i garaget tänker jag 🙂

Men är lite osäker på hur jag mäter caster i en framvagn med 4st bärarmar (2 övre och 2 undre) där även lagerhuset/spindeln är i lite olika vinklar, jag antar att jag helt enkelt får ta ett mått i mitten mellan de övre bärarmarna och sedan mellan de undre bärarmana för att få en centrumlinje uppifrån/ner och därifrån kunna mäta caster 🤔

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (29 mars )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
29 mars · 69 Inlägg

Som nämnts så gick ju detta gummi fäste ofta sönder och det märkte du ändå inte, så om du inte har tajt ovanför motorn mot huven och inte ska göra fullgas starter så tror jag du inte behöver köra med denna just nu framför motorn.
Jag har ju skippat den helt men har ju då monterat hårda växellåds kuddar och motor kuddar.
Och antar du kanske också kommer uppgradera till hårdare saker senare..
Jag har 034 motorkuddarna liggandes till salu.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
29 mars · 320 Inlägg

RS8 skrev:
Som nämnts så gick ju detta gummi fäste ofta sönder och det märkte du ändå inte

Jodå, jag märkte att den andre herrn hade 3st Audi V8 motorer med trasigt fäste

Cuefa skrev:
På alla mina 3 v8or har det fästet varit trasigt för övrigt ^^

Jag har hemma i garaget 4st V8 med hela fästen. Överst till vänster 3.6PT (med även helt gummi), överst till höger 4.2 AQH (med trasigt gummi), underst till vänster 4.2 AKH (med inget gummi alls) och underst till höger 4.2 AHC (med trasigt gummi). Kåporna från 3 av motorerna passar på varandra, AQH är 5v så den är annorlunda. Jag äger dock ingen utrustning för att spricktesta dem.
Mer statistik än så har jag inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0f62297dbf56ad89acc33f2882eff7be.jpg
Då jag läst att vulkningen i gummit mot underdelen/koppen är legendarisk att släppa/gå sönder, så som den gjort på min AHC motor, likt bilden under, så antog jag att så även var fallet för Cuefa och att det var det han syftade på eftersom min erfarenhet med mina motorer är att själva armen är hel. Därför spann jag vidare på idén med infästning.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-329024fbd8ee443380c197795caa48fe.jpg

RS8 skrev:
så om du inte har tajt ovanför motorn mot huven och inte ska göra fullgas starter så tror jag du inte behöver köra med denna just nu framför motorn.
Jag har ju skippat den helt men har ju då monterat hårda växellåds kuddar och motor kuddar.

Njae, stå still med bottgas å dumpa koppling låter inte som min melodi direkt 🙈 Så de kommer nog inte ske vad jag känner nu 🙂
Detta är nog de bästa bilderna jag sitter med i telefonen för tillfället, skulle inte säga att det är alldeles för trångt uppåt 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-95a61569163aa748b60ef0c956fdd445.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-00e800c91434882f8e67ed4c4382b8eb.jpgProblemet jag snarare har är att jag saknar 15-20cm i bredd mot rambenen så det är tajt därimellan, så viss utrustning (om motorkuddarna ger sig) kan ta i rambenen. Men med den ytterst lilla provkörningen jag gjort av motorn när jag lekt med VEMS'et med lite gaspådrag å grejer så har det inte rört sig nämnvärt iallafall.

RS8 skrev:
Och antar du kanske också kommer uppgradera till hårdare saker senare..
Jag har 034 motorkuddarna liggandes till salu.

Ja de lär man väl göra när motor två åker i 🙂 blir nog att uppgradera en del runtomkring också, som tidigare nämnt 2-skiviga kopplingen, nya inre mekaniska delar (stakar bl.a) med mera, så är motor och växellådskuddar med på önskelistan 🙂 Just i dagsläget har jag inte börjat kika på något specifikt än 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
2 april · 320 Inlägg

Har skruvat tillbaka lite slangklämmor på plats igen, är inte de bästa platserna men de gör iallafall nytta 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b197d63d5eca32f42a965c9261f8fc27.jpg
Just dessa två är till för slangarna till/från växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-553806d1e445bee9f7a28bbc8ac09fd8.jpg
Jag klämde iallafall dit de justerbara bärarmarna som de är. Givetvis gick ju två damasker sönder, så jag har beställt några nya som är påväg. Men tills de dyker upp så får de sitta på plats. Jag har även passat på att montera nya undre bärarmar samt stabilisatorstag för krängningshämmaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bf1d83a849f57b0af45e9d194695e95b.jpg
Nya dämpare kommer att monteras inom kort då jag har haft nya liggandes i kartong ganska länge. Ena dämparen bak var slut, så jag tänkte att 4st nya (1600kr) var det värt. Blir givetvis att uppdatera till riktiga dämpare sen, men måste ju börja med nånting.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7033000b2779b814fc1b316f00278adf.jpg
Inga skruvar till bärarmarna är dragna än då de ska få sätta till sig lite innan jag monterar fast det. Har även Audi manualen över hur man bör göra, men det gäller ju en standard Audi med standardhöjd osv, detta känns lite annorlunda men kommer ändå snegla i instruktionerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8b86f00426a32ab8c5cc71ed82246273.jpg
Jag knöt ett snöre i bakhjulet på varsin sida och mätte in framhjulets toe lite grovt och fick de till 1mm diff framkant/bakkant av fälgen (vilket bör vara 0°08'). Jag mätte även fram camber till -0.8° och caster till 5°. Måtten jag hittat sedan tidigare att jämföra med är en A8 med v8, så det är väl inte helt överensstämmande, men något att jämföra med, där toe ska vara 0°10' (+/- 0°05'), camber -1°05' (+/-0°30') och caster runt 3° (fanns inget exakt mått där) Så grovt sett ligger jag inom tolerans just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-89da5ecb54dfbe7c0f80dec3f14bc89c.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (3 april )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
3 april · 320 Inlägg

Plockade ihop lite mer i fronten så det börjar bli som det en gång var igen. Jag upptäckte också att adaptrarna till spridarna som är limmade med något speciallim på insuget hade släppt, åtminstone 4st av dom 🤦‍♂️ Sneglade lite på min reservmotor och på den är de inte lika stora hål för spridarna (14mm), på insuget jag haft monterat är de 18mm, så jag bytte insug på motorn så slapp jag dessa adaptrar. Men istället behöver jag köpa 8st förlängningar till mina spridare då de fattas ca 5-6mm i längd nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-03f604a965df5af88a7518a7bb0340e8.jpg
Problemet jag istället har nu är att det är 8st m6 hål, 1st i vardera insugskanal, som behöver blockeras. Dessa sitter lite varstans i kanalen så det är tyvärr inte bara att ta en skruv och dra dit, samt att jag har för mig det inte är rent aluminium och att det är skitigt inuti osv, så jag vet inte om jag törs starta TIG'en eller om jag blir utan insug då. Ska se om jag hittar något vettigt lim eller dylikt att smeta i istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-531ccefe6bf0b03afb9029a4d16ca431.jpg
Jag kom ihåg att knäppa lite nya bilder iallafall när motorhuven är stängd. Just i detta foto så är de två saker som tycks ta i motorhuvens insida, den ena är kylvätsketempens kabel (som ej är ansluten, se bild ovan) samt slangen för vevhusventilationen mellan höger och vänster cylinderbank. Denna slang går dock att böja ner så den är ur vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c24e68b1ad24e5a7f76e36675e41e6c7.jpg
Utan blixt syns både kabeln och slangen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4fdb37c17652e50ea493e62a8304c8d4.jpg
Ett framtida steg blir att kapa upp dessa rör lite och ändra vinkeln något så att jag klarar av att komma förbi skärmkanten utan att ligga emot för mycket, tänker mig ett snitt på höger sida för att sedan klämma ihop och svetsa fast det bara helt enkelt så att de blir mer vinklat åt höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-546de59fd4c206f5bb3c4b9aadb88287.jpg
Likaså här fast åt vänster såklart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-90a8e125e537c2bc6d34d263e16ca7ff.jpg

Nu ska vi bara se när denna känner för att dyka upp i brevlådan. Tisdags förra veckan fick jag info om att en flygning var påväg som skulle komma innan slitet av förra veckan, och att leverans kunde ske denna vecka. Men det har ju gått 6 veckor idag från beställningstillfället 🙈 Ska bli spännande och se hur pass lättare (eller svårare) det är att fylla kylvätskesystemet med en sån här 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-06aa5146689caf8ff1aa3753bd984ec5.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (3 april )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
4 april · 320 Inlägg

Blev ett kort besök i garaget igår då jag passade på att knäppa några bilder på utrymmet som är, ifall man skulle ge sig på ett försök.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3861ad18e6cfcad71275ce906a996f8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fec70d99c4e9e5c1f67aa5febc1fb786.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7858bf3acbde29595f367b1e37e63672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fa08ff14a7024fc6e0475a04af6b9088.jpg

Jag passade även på att montera en ny kortare multirem då jag tagit bort ac-pumpen för närvarande. Stroblampan är också framme och bara jag får leveransen med bla oljefilter så jag kan fylla på olja, så ska jag även kolla att 1'a tdc stämmer med triggerinställningarna då svänghjulet är nytt, sen blir det att få lite liv i maskinen igen 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
4 april · 69 Inlägg

Har det suttit lustgas munstycken i M6 hålen eller vad har dom använts till?
Du kan ju sätta korta m6 insex skruvar med lim i hålen, det borde väl gå dit?

Jag har samma typ av vakuum sug för påfyllning av kylvätska och det fungerar bra, man får dock efterfylla kanske 1 liter sedan.
Kolla utan tändstift i när ettan är i topp och markera på remhjulet fram, för på min visar markeringen när femman är i topp och inte ettan?

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
4 april · 320 Inlägg

RS8 skrev:
Har det suttit lustgas munstycken i M6 hålen eller vad har dom använts till?
Du kan ju sätta korta m6 insex skruvar med lim i hålen, det borde väl gå dit?

Ah, rackarns, jag missade ju helt att skriva med att de hade vart LPG (gas) 🤦‍♂️🤦‍♂️ som var eftermonterat i Italien på motorn. Det systemet hade ju fungerat riktigt nice med lustgas istället 😁

Jag var lite inne på skruvar, men var lite osäker på om de skulle sitta tillräckligt bra med tanke på att hålen är placerade lite varstans i olika godstjocklek, men med tanke på att nipplarna för LPG satt där så borde det trots allt inte vara några bekymmer för nya/andra skruvar med lite lim/permabond/liknande 🙂 Är väl mest estetiskt de kommer se dumt ut med skruvskallar stickandes ut 🙈

RS8 skrev:
Kolla utan tändstift i när ettan är i topp och markera på remhjulet fram, för på min visar markeringen när femman är i topp och inte ettan?

Såpass? Det lät spännande, jag trodde tillräckligt mycket på att markeringen är till för 1'a cyl eftersom det är så på rödblockena jag skruvade med i 15 år innan detta bygge, att jag inte kikat närmre på det 🙈 De måste jag ta och kolla upp 👍🙂

Edit:
Kikade lite i mina pdf'er med ahc/akh/abz osv men hittade inget mer än att det visar att det är tdc lägen för korrekt inställning vid rembyte.

Hittade dock en annan tråd på internet där de skrev att det är 5e cyl tdc läge, men inte vilken V8 det var. Så självklart kan det även vara som så att markeringen är för 5'e cyl på mina motorer också.

Vilket även kan förklara varför jag fick en taskig inställning i VEMS då jag strobade 1'a cyl men att markeringen är för 5'e cyl. För om jag strobar 1'a cyl på 5'e cyl läge så är det ganska klart att de ser tokigt ut i inställningarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-185e06588f895eab4359a09d3ab29385.jpg



Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (4 april )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang